וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה נפאל כל כך מועדת לרעידות אדמה?

המיקום הגיאוגרפי, סוג הקרקע וצפיפות הבנייה יצרו שילוב קטלני שהביא לאלפי הרוגים ברגע. מדוע נפאל מועדת לרעידות, כמה קטלנית הרעידה הנוכחית ביחס לעבר והאם ניתן למנוע את האסון הבא? צפו בכתבה מאולפן וואלה

מערכת וואלה

נפאל היא מדינה שמועדת לרעידות אדמה ממספר סיבות מרכזיות: מיקומה הגיאוגרפי, סוג הקרקע שיש בה והעובדה שמדובר במדינת עולם שלישי ענייה. רעידת האדמה הקטלנית שהתרחשה בה בסוף השבוע האחרון, היא לא הקטלנית ביותר. בשנת 1934 התרחשה במדינה רעידה דומה בעוצמתה שגבתה את חייהם של 10,600 בני אדם.

מה גורם לרעידת אדמה?

קרום כדור הארץ שבור ללוחות בגדלים שונים, הלוחות הללו נעים בהתמדה האחד ביחס לשני. תנועת הלוחות והחיכוך שנוצר בעקבותיה הם רעידות האדמה.

נפאל יושבת על גבול הלוחות שבין הלוח ההודי לאירואסייתי ומוקד רעידת האדמה שהייתה בעוצמה של 7.8 בסולם ריכטר היה כ- 77 ק"מ מצפון מערב לעיר הבירה קטמנדו ובעומק רדוד של 15 ק"מ.

אבל העוצמה הסייסמית כפי שנבדקה באזור עיר הבירה, הייתה 9 בסולם מרקאלי. סולם מרקאלי מודד את עוצמת הרעידה על פני כדור הארץ, כלומר את ההשפעה שלה על בני האדם והמבנים. הסולם מדרג את הרעידות מ-1 ועד 12, כאשר דרגה אחת מציינת רעידה שהורגשה רק במכשירים ססמיים ודרגה 12 מציינת הרס טוטאלי. הרעידה ביום שבת הייתה בעוצמה 9 ומוגדרת כרעידה מחריבה.

עמק קטמנדו: מיליון וחצי אנשים בצפיפות איומה

מספר הקורבנות בכל רעידה מושפע לא רק מעוצמת הרעידה ומהמרחק ממוקד הרעש, אלא גם מסוג הקרקע, ומאופי הבנייה באזור. ככל שהקרקע רכה יותר היא מועדת יותר לשקיעת מבנים.

ככל שהבנייה צפופה והתשתיות שלה רעועות יותר כך עולה מספר הקורבנות. עמק קטמנדו הוא אחד האזורים הצפופים והגבוהים בעולם. במשך שנים נמשכה הבנייה בעמק ללא פיקוח, מתוך צורך לספק לאוכלוסייה שצומחת בשישה אחוזים וחצי בשנה. ולמרות שהיה ברור שמיליון וחצי האנשים שגרים בעמק קטמנדו עומדים בפני סיכון רציני של רעידת אדמה שתגרום לאובדן חיים משמעותי, בעמק הזה סדרי העדיפויות שונים: העוני ומלחמת הפרנסה היומיומית דוחקים לצד את האיומים האמורפיים על רעידות אדמה.

בשבוע שעבר התאספו בקטמנדו 50 מדענים בניסיון למצוא דרך שבה תוכל העיר הענייה והצפופה להיערך לרעידת אדמה, כמו זו שאירעה בשנת 1934. המומחים ידעו שהם נמצאים במרוץ נגד השעון, אך הם לא שיערו בנפשם כמה מהר זה יקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully