וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת נלחמת באנטישמיות: "לא לפחד להיות יהודי"

ראש הממשלה מנואל ואלס הכריז על "תכנית 40 הנקודות" למלחמה באנטישמיות ובגזענות במדינה. לתכנית יוקצו 100 מיליון אירו על פני שלוש שנים. "גזענות, אנטישמיות, שנאת מוסלמים, זרים והומופוביה גדלות באופן בלתי נסבל במדינה שלנו"

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס – אוגוסט 2014. AP
מימין: שרת המשפטים כריסטיאן טובירה, וואלס/AP

כשלושה חודשים אחרי הפיגועים בפריז שגבו את חייהם של 17 בני אדם, הכריז אתמול (שישי) ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס על יישומה של תכנית חדשה למלחמה בגזענות ובאנטישמיות במדינה. לתכנית יוקצו מאה מיליון אירו על פני שלוש שנים. "גזענות, אנטישמיות, שנאת מוסלמים, זרים והומופוביה גדלות באופן בלתי נסבל במדינה שלנו", אמר ואלס לכתבים בעיר קרטיי שליד פריז.

עוד בנושא:
יהודי צרפת: מספר התקריות האנטישמיות הוכפל השנה
אחרי ההפגנות האלימות: צרפת מבטיחה להיאבק באנטישימות
לאחר ההפגנות באירופה: "חוששים שאסון בריסל יחזור"

קברי יהודים שחוללו בשטרסבורג, צרפת. AP
קברי יהודים שחוללו בשטרסבורג ב-2012/AP

לא בכדי התקיימה מסיבת העיתונאים בקרטיי. רק לפני חמישה חודשים אירע בעיר פשע שנאה מזעזע. בצהרי יום שני פרצו כמה חמושים לדירה שבה שהו באותה עת צעיר בן 21 וחברתו בת ה-19 ממוצא יהודי. הם כפתו את השניים, אנסו את הבחורה וגנבו מהדירה כרטיסי אשראי ותכשיטים. שר הפנים ברנרד קזנב, אמר בזמנו כי נראה שמדובר בפשע על רקע אנטישמי, והסביר שהתוקפים בחרו ביעד מתוך הנחה שליהודים יש כסף.

לטענת עורך הדין של המשפחה, התוקפים סיננו: "יהודים שכמותכם, יש לכם כסף", כאשר נכנסו לדירה לבושים מסיכות וכפפות. כמו כן, אבי המשפחה שלה שייכת הדירה חובש כיפה וכולם בשכונה ידעו שהם יהודים, הוסיף עורך הדין. שניים מהחשודים נעצרו והוגש נגדם כתב אישום. מלבד התקיפה בקרטיי, השניים חשודים שהיכו בנובמבר האחרון גבר יהודי בשנות ה-70 לחייו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הרוגי פיגוע החטיפה במרכול "היפר כשר" בפריז, ינואר 2014. גטי, עיבוד תמונה
המרכול היהודי "היפר כשר"/עיבוד תמונה, גטי

לא פחות מחמישה שרים, בהם שרת המשפטים כריסטיאן טובירה, שר הפנים ברנרד קזנב ושרת החינוך, ג'אט ואלו-בלקאסם, ליוו את ואלס במסיבת העיתונאים. הוא סיפר כי התכנית מונה 40 סעיפים, ומנה כמה מהם בפני הכתבים: הכללת הסתה, שנאסרה בעבר בחוק העיתונות, בחוק העונשין, היתר תביעות ייצוגיות נגד אפליה, הקמת יחידת משטרה לאומית שתילחם בשנאה באינטרנט ודיכוי הגזענות והאנטישמיות בבתי הספר.

"צרפתים יהודים לא צריכים לפחד להיות יהודים", אמר ואלס. "צרפתים מוסלמים לא צריכים להתבייש בהיותם מוסלמים", הוסיף.

תקיפות על רקע אנטישמי כמעט והוכפלו במדינה בשבעת החודשים הראשונים של 2014 – כך מסר לפני כמה חודשים ארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת. בסך הכול נרשמו 529 מעשים או איומים אנטישמיים עד סוף יולי 2014, לעומת 276 מקרים בכל 2013.

יהודי צרפתי בן 59 הותקף על ידי אנטישמי בפריז, מרץ 2014. The Algemeiner Journal, צילום מסך
יהודי שהותקף בפריז במרץ 2014/צילום מסך, The Algemeiner Journal

בפברואר האחרון התחוללה סערה במדינה כאשר שר החוץ של צרפת לשעבר, רולאן דומא, טען בריאיון לרשת BFMTV כי ואלס פועל "ככל הנראה תחת השפעה יהודית". "יש לו בריתות אישיות. כל אחד יודע שהוא נשוי למישהי שיש לה השפעה עליו", אמר בזהירות, בהתייחסות לרעייתו של ואלס, הכנרת אן גרבואן. "למה לא להגיד את זה?", התעקש דומא.

דומא לעג למונח "איסלאמו-פאשיזם", שטבע ואלס לאחר פיגועי הירי בקופנהגן, בירת דנמרק, ולאחר השחתת כ-250 מצבות בבית קברות יהודי בצפון-מזרח המדינה, בימים האחרונים. "העולם כולו מגזים", טען דומא. "כולם מבלבלים הכול".

ואלס גינה את דבריו של דומא, והוסיף כי הם "אינם מביאים כבוד לרפובליקה". בפני בית הנבחרים, הוסיף ואלס: "האנטישמיות אינה דבר להשתעשע בו". ראש הממשלה זכה לביקורות דומות מהימין הקיצוני, ואף ממקורביו של הקומיקאי הצרפתי דיודונה, שטען כי ואלס הוא "חייל ישראלי קטן, חלש וצייתן". דובר הממשלה, סטפאן לה פול, הגיב לדברים בחשבון הטוויטר שלו, ומסר: "דבריו של רולאן דומא פסולים ומסוכנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully