וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "מכירת הנשק לאיראן מראה שרוסיה פשוט נואשת לכסף"

דובר הבית הלבן יצא נגד העסקה המסתמנת בין מוסקבה לטהראן למכירת מערכת הגנה S-300 בשווי של כ-800 מיליון דולרים. "הכלכלה הרוסית הפכה למוחלשת", טען. בתוך כך, איראן מבטיחה כי "העברת המערכת תושלם עד סוף השנה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

העסקה למכירת מערכת ההגנה האווירית S-300 לאיראן מראה כי "רוסיה נואשת" - כך טען אתמול (חמישי) דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט. לטענתו, העסקה, שנאמדת בכ-800 מיליון דולרים, "מצביעה על כך שהכלכלה הרוסית הפכה לעד כדי כך מוחלשת". על פי הנתונים שנמסרו מוושינגטון, הסנקציות שהוטלו על ההנהגה הרוסית בעקבות מעורבותה במשבר במזרח אוקראינה הביאו לצמצום של כ-3.8% בכלכלתה של מוסקבה.

קידום העסקה מצד רוסיה "מראה שההנהגה די נואשת", הוסיף ארנסט וטען כי מוסקבה מתכוננת להוציאה לפועל "פשוט כי הם צריכים את הכסף". בתוך כך, שר ההגנה של איראן, חוסיין דהקאן, שהגיע אתמול למוסקבה כדי להשתתף בוועידת הביטחון הבינלאומית של רוסיה, טען כי משלוח המערכת יושלם עד סוף 2015.

עוד בוואלה חדשות:
פוטין על מכירת S-300 לאיראן: מדוע שלא נספק נשק שכל מטרתו להרתיע?
נתניהו לפוטין: מכירת מערכות S-300 לאיראן פוגעת בביטחון האזור
עסקת ה-S-300 לטהראן: ההימור הישראלי על פוטין נכשל

מערכות הגנה מדגם S-300 במצעד צבאי במוסקבה – 2009. רויטרס
"ארצות הברית והמשטר הציוני מנסים להפריע למכירת המערכות". S-300 במצעד צבאי ברוסיה/רויטרס

"הצד הרוסי התייחס ברצינות לבקשתנו, ונחתום על ההסכם במהלך הביקור הנוכחי", הוסיף דהקאן, שצפוי להיפגש במהלך ביקורו עם מקבילו הרוסי סרגיי קוזו'גטוביץ' שויגו, ועם בכירים נוספים. "עם זאת, ארצות הברית והמשטר הציוני מנסים להפריע למכירת המערכות האלה אלינו, מאז תחילת המגעים".

במהלך הוועידה, שויגו טען כי "ארצות הברית ובעלות בריתה הקרובות ביותר חצו את כל הקווים, בניסיון להכניס את קייב למעגל ההשפעה שלה". לדבריו, "כמה מדינות שמחשיבות את עצמן המנצחות של המלחמה הקרה מנסות להטיל את מרותן על אחרות, ומתערבות בענייניהן הפנימיים של מדינות אחרות".

שויגו האשים את הממשל בקייב בקידום האלימות במזרח המדינה, ויצא נגד טענות המערב בדבר מעורבות רוסית במשבר. הוא הזכיר את "המעורבות הצבאית המערבית בסרביה, עיראק ולוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין – מוסקבה, 16 באפריל 2015. רויטרס
פוטין, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר הצדיק נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את מכירת ה-S-300 לאיראן, ואמר כי המהלך מתבקש לנוכח הסכם הגרעין המתגבש. "מועצת הביטחון של האו"ם מעולם לא אסרה על מכירת המערכת", הזכיר פוטין במסיבת עיתונאים במוסקבה. לדבריו, טהראן הפגינה "גמישות" בשיחות הגרעין עם שש המעצמות, ולפיכך אין מניעה לספק לה את המערכת, שכל ייעודה "הגנתי".

בתחילת השבוע הסיר פוטין את האמברגו שהוטל בלחץ המערב על מכירת המערכת לאיראן. העסקה נחתמה במקור ב-2007, והאמברגו, שהוטל ב-2010, הוביל לתביעה איראנית נגד רוסיה בדרישה לתשלום פיצויים בגובה ארבעה מיליארד דולרים. פוטין, שדיבר אתמול בבוקר בכינוס שנתי שבו הוא משיב על שאלות אזרחים ועיתונאים, אמר כי ה-S-300 היא "מערכת הגנתית לכל דבר", וכי סוללות הטילים נועדו "לשמש גורם מרתיע" במזרח התיכון, בפרט לנוכח המבצע שאליו יצאה ערב הסעודית בתימן.

בדבריו, הדגיש פוטין את ההפסדים שנגרמו לתעשיות הביטחוניות הרוסיות מביטול העסקה. השבוע אמר עלי שמחאני, ראש המועצה לביטחון לאומי באיראן, כי תביעת המיליארדים נגד מוסקבה תבוטל רק אחרי שמערכות ההגנה יסופקו לארצו. שמחאני העריך כי הסוללות יסופקו עד סוף השנה. מקבילו הרוסי, ניקולאי פטרושב, לא ידע לנקוב בתאריך לאספקת מערכות ההגנה. "זה תלוי ביצרנים שלנו", אמר ביום שלישי. גורמים נוספים, בשני הצדדים, נקבו גם הם בלוחות זמנים סותרים. בעבר דווח כי רוסיה פירקה את המערכות שייעדה למכירה לאיראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully