וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנה נגד ה"כת" החרדית: "הבנות שלנו בשבי, ולא עושים עבורן דבר"

15.4.2015 / 0:17

מאות מפגינים, ובהם עשרות הורי הצעירות שלומדות בישיבת "באר מרים", הפגינו מחוץ למוסד הירושלמי השנוי במחלוקת, בטענה שהמנהל הרב אהרון רמתי מחזיק אותן בכפייה: "הבנות בגטו, חייבים לשחררן". במהלך ההפגנה הוצתה גדר הישיבה, אולם לא היו נפגעים

צילום: עומר מירון, עריכה: שניר דבוש

(עדויות מתוך ה"כת" החרדית: "התקלחנו במים קפואים")

כמה עשרות מהורי הצעירות הלומדות בישיבת "באר מרים", שטוענים כי במקום מתנהלת כת על ידי הרב אהרון רמתי, הפגינו אמש (שלישי) מול המוסד החינוכי שבירושלים. בחם המפגינים היו גם מאות מתושבי באר יעקב, שחלק ניכר מהבנות שלומדות בישיבה הן יוצאות היישוב.

המפגינים, שלצדם התייצבו רב מועצת באר יעקב שמואל בן דוד וראש המועצה ניסים גוזלן, נשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "סגרו אותי, אני בחושך", "חוק נגד כתות עכשיו!" ו"הבנות נמצאות בגטו, חייבים לשחרר אותן!". המפגינים קראו לראש עיריית ירושלים ניר ברקת להורות על סגירתו של הסמינר החרדי: "תהיה מוכן שהבת שלך תלמד בסמינר של רמתי?", תהו. לדברי ההורים, ראש הסמינר רמתי מפעיל במקום כת, כולא את עשרות הבנות, מכריח אותן לעבוד ולהביא לו את כספן ומאלץ אותן להתנתק לחלוטין ממשפחותיהן.

הבת הצטרפה לכת בירושלים: "לא היה לי מושג שיש לי נכדה"

הורי התלמידות במדרשת "באר מרים" מפגינים מול המדרשה, אפריל 2015. טלי מאייר
ההפגנה מחוץ לישיבת "באר מרים"/טלי מאייר

במהלך ההפגנה יידו כמה מפגינים בקבוקים ריקים לעבר הישיבה ואף שפכו חומר דליק על גדר העץ המקיפה אותה. איש לא נפגע, אך נזק קל נגרם. שוטרי יס"מ שהיו במקום כיבו את האש וחצצו בין המפגינים לישיבה.

"הבנות שלנו נמצאות בשבי, והמשטרה והעירייה לא עושים דבר", אמר אחד ההורים. "קושרים אותן. זו כת לכל דבר. הרשויות יודעות על זה כבר שנים ולא עושות כלום". ראש המועצה גוזלן הוסיף: "כולנו אוהבים את התורה, כולנו אוהבים את האדם אבל לצערנו יש אנשים מטורפים שמנצלים את הנשים באמצעים אסורים. אני מכיר את נופר (אחת התלמידות בישיבה, י"א) מאז שהייתה בכיתה א'. היא הייתה ילדה נבונה ובהמשך קצינה בצבא - ממש מלח הארץ. היום אנחנו רואים לאיזה דלות היא והאחרות הגיעו פה, וזה נורא".

הורי התלמידות במדרשת "באר מרים" מפגינים מול המדרשה, אפריל 2015. טלי מאייר
הורי התלמידות במדרשת "באר מרים" מפגינים מול המדרשה, אפריל 2015/טלי מאייר

מדרשת "באר מרים" ממוקמת בשכונת סנהדריה שבבירה. במקום לומדות כ-40 בנות בוגרות, שרמתי הוא בבחינת רבן ומורה דרכן הנערץ. ב-2011 חתמו הרב אלישיב והרב עובדיה יוסף על מכתב הקורא לסגור את המקום. חבר הכנסת לשעבר ניסים זאב פעל לסגירת המוסד ואף תבע את רמתי לדין תורה, אך הדיון בנושא לבסוף לא התקיים. גורם נוסף שפעל בנושא הוא המרכז הישראלי לנפגעי כתות, שהגדיר את המקום כת לפי העדויות שהצטברו במשרדיו.

"חלק מהבנות ישנות על הרצפה בקור"

בשנת 2013, עם חשיפת הפרטים בוואלה חדשות, סיפקה ד', אימא ל-11 ששתיים מבנותיה לומדות במדרשה, הצצה לנעשה בתוככיה. "חלק מהבנות ישנות על הרצפה בקור, הן ישנות בחוץ במרפסת בקור הירושלמי. אין מים חמים במקלחת. כשאני התקלחתי במים קפואים, אחת הבנות אמרה לי: 'לא נורא, ייסורים מכפרים'. לפעמים אין אוכל והן פשוט לא אוכלות שום דבר. הן לא הולכות לקופת חולים כי הרפואה מהשמיים. הן אומרות שה' נתן לי את כאב הראש והוא ירפה את זה, הן לא לוקחות אקמול, תרופות, כלום".

אתמול הוסיפה ד', "הוא ניתק את הקשר בין הבנות למשפחה, לא היה לי מושג שהיא ילדה ושיש לי נכדה". לטענתה של ד', רמתי חיתן את בתה בת ה-18 אך הציב לה דרישות אם ברצונה להגיע לחתונה. "הוא אישר לקטנה שלי להתחתן עם קרוב משפחה שלו, אח של שבע בנות שנמצאות אצלו במדרשה, אבל רק בתנאי שאתנצל על מה שאמרתי עליו בעבר. הוא הוסיף כל מיני תנאים שרק אם אמלא אותם אוכל לבוא לחתונה".

למרות הדברים, במשטרה לא מנהלים חקירה בנושא מאחר שלא מדובר בקטינות וככל הידוע להם - הן נמצאות במדרשה מרצונן החופשי. ממחלקת הרווחה בירושלים נמסר: "מבדיקות שנערכו עולה כי מדובר בבית ספר חרדי (סמינר) שאינו פועל בסטנדרטים הנדרשים, הן בהיבט המקצועי והן בהיבט החינוכי. העירייה פועלת בנידון על פי החוק ובשיתוף גורמי הרווחה. מפאת חיסיון לא נוכל להתייחס ספציפית למקרים כלשהם".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully