וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מערכת הביטחון מסוגלת למנוע ריגול מבפנים?

14.4.2015 / 0:09

בצה"ל ניסו להמעיט בחשיבות הפרשה שבה נאשם החייל אלעד סלע בהעברת מידע מסווג לפעילי ימין, אך זהו הסיוט של כל גוף מודיעין. חרף מערכות מתקדמות להתרעה על פעילות חריגה, הבעיה הגדולה היא איתור גורמים החשופים למידע מסווג ורוצים להדליפו

עריכה: גדי וינסטוק, שניר דבוש

אחרי שנחשפה פרשת הריגול שבה מואשם החייל אלעד יעקב סלע כי העביר מידע מסווג לפעילי ימין קיצוני, ניסו בצה"ל להמעיט בחשיבותה וקצינים בכירים טענו כי מדובר באירוע נקודתי, שבו חייל הדליף פרטים לגורמים קיצוניים. עם זאת, מכתב האישום נגד סלע, תושב בת עין, עולה תמונה קשה יותר מאשר עוד הדלפת מידע. עצם הסעיף "ריגול חמור" מעיד על חומרת הפרשה, שבעקבותיה תצטרך מערכת הביטחון להיערך מחדש כדי למנוע הישנות של מקרים אלו.

גורמי ביטחון טוענים אמנם כי העברת המידע לא חשפה את המקורות המודיעיניים, אך כן פגעה באופן נקודתי בדרכי הסיכול שמשלבים כוחות שב"כ, צבא ומשטרה במטרה למנוע טרור יהודי. השב"כ מפעיל מאמצים רבים על מנת לסכל פעולות "תג מחיר" שמכוונת נגד האוכלוסייה הפלסטינית ועשויה להבעיר את האזור כולו. יתרה מכך, מפקד פיקוד המרכז היוצא אלוף ניצן אלון הגדיר אותה כפעילות טרור לכל דבר ומכאן החשיבות שמייחסים בצה"ל לפרשה.

לקריאה נוספת על הפרשה
דרכי הפעולה של החייל שריגל בשיטתיות עבור גורמי ימין קיצוני
החייל שהדליף חומר מסווג לפעילי ימין מואשם בריגול חמור
ההדלפות לפעילי הימין: "החייל נקרע בין הצבא לדעתו הפוליטית"

החייל אלעד יעקב סלע מובא לבית משפט, מרץ 2015. אוליבייה פיטוסי / עיתון הארץ, מערכת וואלה! NEWS
החייל אלעד יעקב סלע/מערכת וואלה! NEWS, אוליבייה פיטוסי / עיתון הארץ

הפרשה היא הסיוט של כל גוף מודיעין, שמפעיל משאבים רבים ומגוונים כדי להשיג מידע רגיש ביותר וחושש שמא הוא יודלף לגורמים עוינים שעליהם הוא אוסף את המידע. לפיכך, הפרשה מעלה שאלות קשות על האופן שבו צה"ל בודק, קולט ומכשיר חיילים שנחשפים למידע מודיעיני רגיש. שאלה נוספת היא מידת האכיפה והבקרה של מעגלי אבטחת המידע השונים סביב מערכות מחשוב בצה"ל. יש להדגיש כי גורמי אבטחת המידע של צה"ל לא איתרו את ההדלפה, ומי שעלה על כך היו גורמי השב"כ, שזיהו היערכות משמעותית של פעילי ימין קיצוני במסגרת מבצע מעצר של חשודים ב"תג מחיר".

כדי לסכל מקרים דומים, בצה"ל קיימות מערכות טכנולוגיות מתקדמות ביותר שיודעות להתריע בזמן אמת על הכנסת דיסק און קי למחשב, על ניסיונות להעתיק קבצים בניגוד להרשאות או על צילום מסמכים מסווגים. כמו כן, הוקשחו רמות המידור של המידע המסווג ובעיני מי ואיך הוא יכול להיחשף. נוסף על כך, צה"ל מנהל תשתית מסודרת להגנה מפני חדירות סייבר.

עם זאת, המשימה הקשה ביותר היא לאתר גורם מתוך המערכת הצבאית שחשוף למידע ומעוניין להעביר אותו לגורמים לא מוסמכים. השאלה האחרונה והמורכבת ביותר היא אם יש עוד מקרים דומים שטרם התגלו ומה ישנו בתהליכי הבקרה השונים בצה"ל כדי למנוע אירועים נוספים בעתיד.

לפניות לכתב – amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 23:01)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully