וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל נאום האפיפיור: טורקיה מחזירה את שגרירה מהוותיקן

טורקיה הודיעה כי היא תשיב את שגרירה בוותיקן להתייעצויות, בשל דבריו של האפיפיור פרנציסקוס לפיהן טבח הארמנים הוא "רצח העם הראשון במאה ה-20". מוקדם יותר זימן משרד החוץ באנקרה את שגריר הוותיקן לשיחת הבהרה, שבה נמסר לו כי טורקיה "מאוכזבת מאוד" מהדברים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

משרד החוץ של טורקיה קרא הערב (ראשון) לשגרירה בוותיקן לשוב לאנקרה לשם התייעצויות – כך נמסר ממשרד החוץ הטורקי. זאת, לאחר שהאפיפיור פרנציסקוס ציין הבוקר את יום השנה ה-100 לטבח הארמנים, ואמר כי מדובר ב"רצח העם הראשון במאה ה-20".

דבריו של האפיפיור באים בניגוד לעמדה של טורקיה, אשר מקבלת את העובדה שארמנים נוצרים רבים נהרגו בעימותים עם חיילי האימפריה העות'מנית, אשר החלו בשנת 1915, אך מכחישה את הערכות ההיסטוריונים, שלפיהם עד מיליון וחצי בני אדם נרצחו, דבר הנחשב לרצח עם.

מוקדם יותר היום זימן משרד החוץ באנקרה את הנונציו - שגריר הוותיקן - לשיחת הבהרה, שבה נמסר לו כי טורקיה "מאוכזבת מאוד" מדברי האפיפיור וכי הדברים גרמו ל"בעיית אמון" בין שתי המדינות. כמו כן, לפני הצהרתו של פרנציסקוס ביטלה שגרירות טורקיה בוותיקן מסיבת עיתונאים שתכננה להמשך היום, ככל הנראה אחרי שנודע לה כי האפיפיור מתכוון להשתמש במילה "רצח עם" בנאומו.

האפיפיור: שואת הארמנים - הטבח הראשון במאה ה-20. צילום מסך
"חש חובה להגן על זכרם של אלה שנרצחו ללא רחמים". האפיפיור פרנציסקוס, היום/צילום מסך

פרנציסקוס, המקורב לקהילה הארמנית עוד מימיו ככומר בבואנוס איירס, כבר גינה בחריפות את רצח העם הארמני בעבר, אך היום הייתה הפעם הראשונה שבה ציין את הדברים בנאום רב משתתפים. בנאום בוותיקן, בנוכחות נשיא ארמניה סרז' סרקזיאן, אמר האפיפיור כי הוא חש חובה "להגן על זכרם של הגברים, הנשים, הילדים ואנשי הכמורה שנרצחו ללא רחמים". לדבריו, "הכחשה או הדחקה של מעשי הרשע משולות לתת לפצע להמשיך לדמם".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במהלך נאום באנקרה, 23 במרץ 2015. רויטרס
"אם ההיסטוריונים ימצאו אותנו אשמים - נשלם את המחיר". נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן/רויטרס

בשנה האחרונה, טורקיה מיתנה מעט את יחסה התקיף להאשמות כלפיה הנוגעות לאחריותה לרצח הארמנים. בחודש ינואר, אמר הנשיא רג'פ טייפ ארדואן כי ארצו מוכנה "לשלם את המחיר", אם "היסטוריונים ימצאו אותה אשמה" בשואת הארמנים. בשנה שעברה, בעת שכיהן כראש ממשלה, ארדואן הביע "תנחומים" על הטבח, אך סירב להביע התנצלות מפורשת.

בעוד שכמה מדינות באירופה מכירות בשואת הארמנים, באיטליה ובארה"ב, למשל, נמנעים משימוש במונח "רצח עם" כדי לתאר את הזוועות שנעשו בארמנים. ישראל אינה מכירה באופן מלא במונח, בשל התנגדות משרד החוץ. בתחילת השנה ציין נשיא המדינה, ראובן ריבלין, את שואת הארמנים, בנאומו בעצרת האו"ם לרגל יום השואה הבינלאומי.

עוד בוואלה חדשות:
תיעוד: מבט מבפנים על חדר המבצעים של דאעש
580 עובדי מפעלים בדרום בסכנת פיטורים: "לא יודעים מה יהיה הסוף"
שיא כל הזמנים: 72,690 נוסעים יעברו היום בנתב"ג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully