וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתרי התיירות שמשכו רבבות מטיילים בחג אל מעבר לקו הירוק

9.4.2015 / 16:39

מתוך מאות אלפי הישראלים שיצאו לטייל בשמורות ובגנים ברחבי הארץ בחול המועד, עשרות אלפים גדשו בכל יום את האתרים בגדה המערבית, באבטחת חיילי צה"ל. על אף הביקורת הפוליטית, במנהל האזרחי טוענים כי מספר המבקרים רק הולך וגדל: "מגיעים מכל קצות הארץ"

צילום: מור שאולי עריכה : מתן חדד

המוני המטיילים שפקדו בימים אחרונים את שמורות הטבע ואתרי התיירות ברחבי ישראל לא פסחו גם על הגדה המערבית, שבה הולך וגדל בשנים האחרונות מספר הישראלים הפוקדים את השמורות והגנים. כ-30 אלף מטיילים בממוצע ביום הגיעו לאורך חול המועד לאתרים, בהפעלת רשות הטבע והגנים והמנהל האזרחי ובאבטחת חיילי צה"ל.

לדברי קצין המטה של שמורות הטבע והפארקים במנהל האזרחי, נפתלי כהן, האתרים הוכנו מבעוד מועד לקבלת המבקרים הרבים. בחופשה הנוכחית מדובר בשמונה אתרים שהוכנו לקהל הרחב: פארק נבי סמואל, שמורת הטבע עין פרת, אתר השומרוני הטוב, שמורת הטבע עיינות צוקים, אתר הטבילה קאסר אל-יהוד, הגן הלאומי הרודיון, הר גריזים ופארק סבסטיה. רוב האתרים מונגשים ויש בהם הדרכות לציבור הרחב והפעלות.

עוד על מטיילים בחול המועד:
חמישה מטיילים נתקעו ללא מים ליד עובדה
עוד יום של חג וטיולים: 90% תפוסה בחופי הכנרת
האנשים שעובדים בהצלת חיים כשאתם בחופשה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תחושת הסכנה פחות ופחות מורגשת". הגן הלאומי הרודיון/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוב האתרים פתוחים לאורך כל השנה אך חלק מהאתרים נפתחים רק בימים מסוימים כמו בימי חג, ומצריכים היערכות ביטחונית מיוחדת, שנעשית בסיוע צה"ל. "אני מאוד שמח ומברך את המבקרים הרבים שמגיעים גם לפה. בסך הכול האתרים הללו מאובטחים. הצבא מסייע רבות באבטחת האתרים, והתנועה היא תנועה ערה של הרבה מטיילים", אמר כהן. אחד האתרים הללו הוא פארק סבסטיה. "האתר הזה הוא אתר חשוב מאוד, הוא הקיסריה של השומרון", טען כהן. "השיקול המרכזי לפתיחת האתר הוא לאפשר לעם ישראל להכיר את המקום".

כשנשאל אם העובדה שמדובר באתרים הנמצאים מעבר לקו הירוק לא גורמת לחשש בקרב המבקרים, הוא השיב: "ההיענות היא מדהימה, ובשנים האחרונות כמות גדולה של מבקרים מגיעה גם לאתרים הללו. האתרים מיועדים לכל המגזרים, ויותר ויותר אנו מוצאים אנשים שמגיעים לאתרים הללו מכל קצות הארץ. תחושת הסכנה פחות ופחות מורגשת, ואני מאוד שמח על זה".

כהן נמנע מלהיכנס לוויכוחים הפוליטיים ולביקורת על כך שהרשויות מעורבות בפעילות באזור הנמצא בסכסוך. "אנחנו מאוד עניינים בעניין הזה של שמירת הטבע וקבלת קהל. אנחנו צמודים להחלטות של המנהל האזרחי ושל רשות הטבע והגנים. הנושא הפוליטי לא מענייננו", הסביר. כמו כן, הוא התייחס לחשיבות של האתרים הללו: "חלק מהאתרים בנויים על אתרים היסטוריים, למשל ההרודיון זה אתר שחשיבותו לא פחותה ממצדה. הוא יושב ביו"ש אבל אופי האתר, גודלו והסיפור ההיסטורי שלו לא נופל ממצדה, והציבור לאט-לאט מכיר בזה ומגיע לכאן".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
עינות צוקים. דורון ניסים
המעיינות בנסיגה. עיינות צוקים/דורון ניסים
"השמירה על הטבע היא שמירה פעילה. היא מצריכה התערבות וסיוע לטבע לחיות, וזה מה שאנחנו עושים כאן, וכך שומרים עליו וממשיכים להנגיש אותו לקהל הרחב"

אתר עיינות צוקים שליד ים המלח, היה בין האתרים שהתמלאו במבקרים במהלך חול המועד. באתר יש שמורת טבע, הנחשבת לשמורה הנמוכה ביותר בעולם ולנווה המדבר הגדול בישראל, והכניסה אליה מתאפשרת בליווי מדריך בלבד. במקום יש גם בריכות ומעיינות, הסובלות רבות מנסיגת ים המלח. המעיינות עצמם נסוגים דרומה, וכדי להתמודד עם זה ולמלא את המעיינות נעשות פעולות רבות של חפירה ושל מחזור מים.

בכניסה לאזור הבריכות מתנוסס שלט שעליו נכתב "קו החוף בשנת 1984", אך הוא נמצא במרחק רב מהנקודה שאליה המים מגיעים היום. "אני זוכר שבתור ילד, כשהיינו מגיעים לכאן, פה היה קו המים ואלו המדרגות לים", הסביר הממונה על קהל וקהילה במחוז יו"ש ברשות הטבע והגנים, ערן קרוזל. "לצערנו הרב הנסיגה של ים המלח הביאה אותנו למצב הזה שהים נמצא במרחק של קילומטר מהקו שבו הוא היה בעבר. זה מצריך מאתנו לעשות פעולות לא מעטות כדי לשמור על האתר. השמירה על הטבע היא שמירה פעילה. היא מצריכה התערבות וסיוע לטבע לחיות, וזה מה שאנחנו עושים כאן, וכך שומרים עליו וממשיכים להנגיש אותו לקהל הרחב".

למרות המחלוקת שבה נמצא האזור הזה בציבור הישראלי, שיירות המכוניות והתורים הגדולים בכניסה לאתרי התיירות בגדה המערבית מוכיחים יותר מכל דבר אחר שרבים רואים בהם אתרים לגיטימיים לנפוש בימי החג.

לפניות לכתב: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully