וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט סירב לכלוא הומלס עם מחלה מידבקת שנמלט מטיפול

5.4.2015 / 14:00

דר רחוב, שהגיע למרכז רפואי לפני כשנה בשל חבלה, לא שיתף פעולה עם רופאיו וברח מהמקום. משרד הבריאות, שביקש להוציא צו אשפוז כפוי במתקן שב"ס בשל סכנה לו ולציבור, נענה בשלילה בטענה כי בכך "יהפוך לאסיר ללא הליך פלילי". נכון לעתה הוא טרם אותר

תחנה המרכזית הישנה תל אביב, נובמבר 2014. ראובן קסטרו
המשטרה התבקשה לסייע בשמירה על דר הרחוב. למצולם אין קשר לכתבה/ראובן קסטרו

משרד הבריאות פנה לאחרונה בבקשה דחופה לבית המשפט בנוגע לדר רחוב החולה במחלה מידבקת, שעזב את אשפוזו בבית החולים. במסגרת פנייתו ביקש משרד הבריאות להוציא צו אשפוז כפוי, בהתאם לסעיף 15 לפקודת הבריאות, כדי לשכן בכפייה את דר הרחוב במתקן רפואי של שירות בתי הסוהר. האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים מחוז תל אביב, באמצעות עורכי הדין אמיר קדיס ודניאל רז, התנגד לבקשה.

תחילת הסיפור לפני כשנה. דר הרחוב הגיע לאחד המרכזים הרפואיים במרכז הארץ בשל חבלה, ואובחן כחולה במחלה שנחשבת למידבקת מאוד. במהלך אשפוזו הוא עזב את בית החולים על דעת עצמו, לא שיתף פעולה עם הצוות הרפואי, לא נטל תרופות כפי שנדרש והתנהג בפראות, ואף המשיך בהתנהגות זו גם באשפוזיו הבאים. בבקשה נכתב כי לא ניתן לאשפז אותו במסגרת רגילה של בית חולים, מאחר שקיים חשש שהוא יעזוב את אשפוזו ובכך יסכן את עצמו והסובבים אותו.

לקריאה נוספת:
חשד: שלושה נערים בני 14-13 מהשפלה אנסו בת 13
החטיפה שלא הייתה: צה"ל החליט על צעד ענישה ראשון
החשוד בפרשת הריגול "רצה לעזור לדרוזים בסוריה", והוא לא היחיד

"שלום הציבור יפגע לא פחות מכליאת אדם ללא הליך כדין"

עם זאת, בית המשפט השלום בתל אביב דחה את הבקשה. "אין אפשרות להיעתר למבוקש, שכן השמתו של המשיב במרפאה שבמסגרת מתקן כליאה היא בעצם להופכו לאסיר מבלי שהתנהל הליך פלילי, בניסיון יצירתי להגדיר מרפאה של שירות בתי הסוהר כבית חולים. מדובר במתקן כליאה לכל דבר ועניין ולא בבית חולים על כל המשתמע מכך", קבעה השופטת טל לוי. "הדאגה לשלום הציבור הינה דאגה בהתאם לפקודת בריאות העם, אך היא גם דאגה לחירותו של הציבור. נדמה כי שלומו של הציבור ייפגע פגיעה אקוטית לא פחות מכליאתו של אדם ללא הליך כדין".

מדובר בהחלטה תקדימית באופן שבה היא מפרשת את סעיף 15 (1) לפקודת בריאות העם – 1940. זהו סעיף בעייתי לאור האמור בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שכן בכוחו לשלול את חירותו של אדם לתקופה בלתי מוגבלת ובהתאם לשיקול דעת רפואי בלבד. רק אם האדם מתנגד מובא העניין לפתחו של בית המשפט.

עוד קבעה השופטת לוי כי זו חובתה של המשטרה לסייע בשמירה על דר הרחוב בעת אשפוזו, לאחר שלא עשתה זאת עד כה. נכון לעתה הוא טרם אותר.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully