וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפרו ועד קטמנדו: כך חוגגים סדר פסח ברחבי הגלובוס

4.4.2015 / 0:41

אלפי ישראלים ויהודים חגגו את ליל הסדר ברחבי העולם באמצעות בתי חב"ד, שנערכים לאירוע כבר שבועות. "בליל הסדר כאילו מוסכם שכולם משתתפים. כולם רוצים לקחת חלק בחוויה היהודית". שלחו לנו תמונות שלכם מהסדר העולמי

סדר פסח בנפאל אפריל 2015. באדיבות המצולמים
מתכוננים לסדר פסח בנפאל/באדיבות המצולמים

לקראת ארוחת החג, כמו בארץ, גם בעולם החלו בהכנות. בתי חב"ד בכל העולם נערכו בימים האחרונים לערוך ליל סדר מרכזי בקצוות שונים של כדור הארץ, במטרה להחזיר את הישראלים והיהודים שביומיום לא מקיימים מצוות ואינם שומרי מסורת, חזרה אל השורשים.

"בכל הקהילות היהודיות בעולם נערכים סדרים מרכזיים עם מאות משתתפים. הקהילות היהודיות התכוננו לכך כבר לפני כמה חודשים", סיפר הרב אביחי אפל, רב הקהילה היהודית בדורטמונד שבגרמניה, לוואלה חדשות.

"מצות מחולקות בכמויות אדירות - במיוחד לגיל המבוגר, שמתקשה להגיע אל מרכזי הקהילות עצמן", הוסיף. "כמובן שנעשים מאמצים גדולים לערוך לילות סדר לסטודנטים ולצעירים, שיחוו באופן מיוחד את הערב הזה. זאת כיוון שבמהלך השנה פחות מתאפשר להם להגיע אל הקהילות היהודיות, ופחות יש להם את הזמן והרצון". לדבריו, "בליל הסדר כאילו מוסכם שכולם משתתפים. כולם פתאום חלק מחוויית היהדות".

עוד בוואלה חדשות:
אלה הם עשרת האסירים המסוכנים ביותר בישראל
כך יודעים שבא אביב: צפו בתמונות ההכנות לחג
נתניהו: "העסקה המסתמנת - סכנה לעולם"; רוחאני: "נקיים הבטחותינו"

אפל הוסיף כי ליל הסדר בגרמניה הוא גם הזדמנות ליצור קשר והיכרויות בין בני זוג יהודים, שבמהלך השנה כל אחד מהם נמצא בענייניו באזור אחר במדינה. אפל התייחס גם לאירועים האחרונים שפקדו את הקהילות היהודיות באירופה והסביר כי גם להם יש השלכה על ליל הסדר. "יש דגש חזק של הנושא של הביטחון. הקהילות היהודיות בקשר עם המשטרה ושירותי הבטחון המקומיים על מנת לעשות את המקסימום שהציבור ירגיש בטוח וישתתף באירוע החגים.

סדר פסח בדנמרק אפריל 2015. באדיבות המצולמים
הכנות לסדר פסח בקופנהגן/באדיבות המצולמים

גם בקופנהגן שבדנמרק - בה אירע לא מזמן הפיגוע במרכז היהודי במהלך אירוע בת מצווה - הקהילה היהודית פועלת במשנה זהירות, "בעקבות הפיגוע האחרון בדנמרק הקהילה היהודית כאן הגבירה את האבטחה לרגל ליל הסדר", סיפרה רחל לוונטל, חברת הקהילה היהודית בדנמרק. "הרוב מפחדים להתרכז ולהיות במקום אחד עם הרבה יהודים, אך יחד עם זאת מבינים את החשיבות שבלהיות יחד עם יהודים דווקא בפסח. תהיה המון משטרה ואבטחה. כבר כמה שבועות, מאז שהתחלנו עם ההכנות לחג, המשטרה מאבטחת את המוסדות היהודיים מסביב לשעון".

על ההכנות בעזרת בית חב"ד סיפרה לוונטל: "אנחנו עושים בדנמרק ארבעה סדרים. שני סדרים בקופנהגן, בבית חב"ד, ושני סדרים ביוטלנד, שנמצאת בצד השני של דנמרק, במלון של ישראלי שתרם אותו לערב פסח. כבר חודש שאנחנו עובדים על ההכנות, הכנו את את האוכל הכשר כאן ושלחנו אותו עם שליחים שלנו ליוטלנד בקרוב. בקופנהגן יש לא מעט דנים יהודים, יחד עם ישראלים, והרבה סטודנטים שהגיעו ואיתם אנחנו חוגגים".

סדר פסח בנפאל אפריל 2015. באדיבות המצולמים
הכנות לסדר בבית חב"ד בנפאל/באדיבות המצולמים

גם בקטמנדו, בירת נפאל, שבה הקהילה היהודית חוותה השנה כמה אירועים קשים שגבו את חייהם של ישראלים שטיילו שם - כמו סופת השלגים בהרי האנאפורנה - מתארגנים זה חודשים למה שהם קוראים "ליל הסדר הכי גדול בעולם" ועושים זאת בסימן האירועים האחרונים שאירעו. "יש בקטמנדו יותר מאלף ישראלים שהגיעו לטייל ואנחנו עושים כמה סדרים כאן", סיפרה חני ליפשיץ, שליחת חב"ד בנפאל שמלווה את המטיילים שמגיעים לאורך כל השנה ופוקדים את בית חב"ד באזור. "הסדר הכי מרגש השנה יהיה הסדר בהרי האנאפורנה. אנחנו עושים את הסדר בדיוק במקום שבו אירעה הסופה. שלחנו לשם שליחים מבית חב"ד עם מצות, יין ואוכל, ובערב אנו יושבים באותה בקתה ששם ישבו הנספים כמה דקות לפני שהם נהרגו. זה סדר שמוקדש להם".

גם בדרום אמריקה, המקום שאליו מגיעים מיד אחרי צבא אלפי ישראלים לטייל, לא רוצים להישאר לבד בחג. דרור ברנע, בן 22 מגני תקווה, שנמצא כעת יחד עם חברו אור דרורי מאור יהודה בקוסקו שבפרו, נערכים לעשות את סדר ליל פסח בבית חב"ד בעיר. לדבריהם חיפשו הרבה זמן איפה יעשו את הסדר ורכשו כרטיסים ומקומות מבעוד מועד.

"יש פה כל כך הרבה ביקוש לעשות ליל סדר ביחד", סיפר ברנע. "עושים כאן שני אירועים של ליל הסדר בבית חב"ד, בגלל הביקוש, הסדר הראשון יהיה בחמש וחצי בערב והשני בשמונה כדי שבית חב"ד יוכל להכיל את כל הישראלים שנמצאים כאן. יש כאן כמות מטורפת של ישראלים שנסעו לטיול אחרי צבא. מרוב הביקוש אנשים מוכרים את המקומות שלהם, כי פשוט תוך שעתיים נסגרה ההרשמה".

בברנקייה שבקולומביה מתארגן לסדר הרב יוסי ליברו, שליח חב"ד מזה עשרים וחמש שנה, שמספר כי כבר חודשים שהם מתארגנים להכנות ולשם כך הגיעו שני בחורים מבית חב"ד שבארה"ב כדי לעזור ולארגן את הסדר הזה. "כבר שנים שאנחנו עושים סדרי פסח ציבוריים. אנחנו עושים סדר פסח בקרטחנה למטיילים באולם אירועים, מביאים את האוכל מבית חבד בברנקייה, שולחים אותו לשם עם משאית. יש לנו סדר נוסף בטגנגה ואני עורך את הסדר לקהילה היהודית בברנקייה".

לדבריו, "ההיענות היא מאוד גדולה מצד הישראלים. כבר שלוש שבועות ששולחים לנו מיילים לברר אם יהיה סדר או לא. כולם מתעניינים דרך האיימייל או בווטסאפ, פשוט רוצים להשתתף בסדר ולא להיות לבד.

בניו יורק, מעיד אוריאל ויגלר, רב בקהילה היהודית במנהטן, כי שם עורכים סדרים ציבוריים בכל רחבי העיר. "אנחנו עושים את זה בעיקר בשביל הישראלים, שאנשים שמטיילים פה או גרים כאן ואין להם שייכות לקהילה היהודית יוכלו לחזור לשורשים, למשפחה, למורשת. אולי הם לא דתיים כל השנה אבל בפסח הם מרגישים משהו, ורוצים להגיד את ההגדה כמו שצריך ולבוא לבית חב"ד". סיפר ויגלר, "אנחנו שולחים וואטסאפים והודעות בפייסבוק לחברי הקהילה. אנחנו מאוד חזקים ברשת החברתית כי אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים לנצל כל דרך כדי להגיע לאנשים ולהביא אותם הביתה, להסביר להם מה זה פסח".

"השנה הייתה גם מכירת חמץ און-ליין. אנשים מילאו טופס און-ליין וכך נתנו לי את הרשות למכור עבורם את החמץ לגויים, כדי שלכל היהודים לא יהיה חמץ בבית", סיפר.

ויגלר התייחס גם לבחירות האחרונות בישראל, שלא רק היו מאוד מפלגות בארץ, אלא גם בארצות הברית. "מה שהכי מדהים זה שהיו הרבה מריבות בגלל הבחירות כאן. חלק מהקהילה אוהבים את ביבי וחלק שונאים אותו, חלק מאוכזבים מתוצאות הבחירות וחלק לא, אבל בסופו של דבר אנחנו צריכים לשים את הבחירות מאחורינו. בפסח כולנו מראים לכולם שאנחנו עם אחד, כאיש אחד, בלב אחד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו צריכים להגיע לאנשים ולהביא אותם הביתה, להסביר להם מה זה פסח". אוריאל ויגלר, רב הקהילה היהודית במנהטן, עם ילדיו/מערכת וואלה!, צילום מסך
סדר פסח בדנמרק אפריל 2015. באדיבות המצולמים
הכנות לליל סדר בדנמרק/באדיבות המצולמים
סדר פסח בדנמרק אפריל 2015. באדיבות המצולמים
סדר פסח בדנמרק אפריל 2015/באדיבות המצולמים
סדר פסח בדנמרק אפריל 2015. באדיבות המצולמים
סדר פסח בדנמרק אפריל 2015/באדיבות המצולמים
סדר פסח בנפאל אפריל 2015. באדיבות המצולמים
הכנות לליל הסדר בנפאל/באדיבות המצולמים
סדר פסח בנפאל אפריל 2015. באדיבות המצולמים
סדר פסח בנפאל אפריל 2015/באדיבות המצולמים

חוגגים את ליל הסדר בחוץ לארץ? צלמו את עצמכם עורכים פסח כהלכתו, שלחו לנו את התמונה למייל האדום - ונפרסם באתר

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

(עדכון ראשון: 19:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully