וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידור בן השנתיים לא הולך לגן - בגלל מחסור בסייעת

בגיל חודשיים אובחן לידור כסובל בתסמונת מאופיינת בפרכוסים קשים שיכולים להוביל לשיתוק ולמוות. משרד הבריאות דורש נוכחות אחות צמודה במעון, אך לאחר שלא נמצאה כזאת נאלצה האם להתפטר מעבודתה ולהישאר איתו בבית. מדובר במקרה אחד מתוך מאות

לידור בן דוד שנשאר בבית בגלל מחסור בסייעות, נתיבות. מרץ 2015. באדיבות המשפחה
"אף אחות לא מוכנה לעבוד בתפקיד של סייעת רפואית". לידור בן דוד/באדיבות המשפחה

מאות פעוטות בעלי צרכים מיוחדים מודרים ממסגרות היום, בהן גנים פרטיים ומעונות יום של משרד הרווחה, בשל דרישת משרד הבריאות לנוכחות אחות צמודה לילדים במהלך כל שעות הפעילות. מדובר בדרישה בלתי אפשרית עבור רוב המשפחות, שכן לטענתן, מעטות האחיות שמוכנות לשהות בגן בתפקיד אותו יכולה לבצע סייעת רפואית.

אחד מאותם פעוטות הוא לידור בן דוד בן השנתיים, ששוהה בשנה וחצי האחרונות בביתו בנתיבות עם אמו במקום ללכת לגן. בגיל חודשיים אובחן בן דוד כסובל מאפילפסיה. עם התרחבות התופעות מהן סבל הוא אובחן כלוקה בתסמונת דרווה, תסמונת המאופיינת בפרכוסים קשים שיכולים להוביל לשיתוק ולמוות.

על אף התסמונת, התפתחותו הקוגניטיבית של בן דוד תקינה לחלוטין, ועל כן הוא יכול להשתלב בגן רגיל. למרות זאת, ועדת הערכה של שרותי הרווחה קבעה כי בן דוד ישובץ למעון יום שיקומי של משרד הרווחה, בו שוהים ילדים עם לקויות שונות. לצד קביעה זו, הוחלט כי בן דוד יצטרך לשהות במקום עם אחות צמודה - הליך אופייני לפעוטות עם צרכים מיוחדים שלהם מצמידים אחות, סייעת רפואית או סייעת אישית, על פי צורכיהם וחוות דעת רפואית.

לידור בן דוד שנשאר בבית בגלל מחסור בסייעות, נתיבות. מרץ 2015. באדיבות המשפחה
"פניתי לכל הגורמים ואחרי שלא זכיתי למענה - הרמתי ידיים"/באדיבות המשפחה

צדיקה בן דוד, אמו של לידור, החלה מיד בחיפוש אחר אחות, אך מהר מאוד הבינה שמדובר במשימה בלתי אפשרית. זאת בניגוד לדרישה של סייעת רפואית, בה הייתה יכולה לעמוד. "זה מצב אבסורדי שבו אנחנו צריכים לאתר אחות באופן עצמאי כשהפכנו את האזור שלנו. אנשים רבים ניסו לסייע לנו ואפילו העובדות הסוציאליות ניסו אך אף אחות לא מוכנה לעבוד בתפקיד של סייעת רפואית, שאותן קל משמעותית למצוא, ובסוף זה כל מה שאנחנו צריכים, כשגם בבית אין אף גורם מקצועי ואנחנו מתמודדים עם ההתקפים, שלא קורים לעיתים קרובות", אמרה. "פניתי לכל הגורמים ואחרי שלא זכיתי למענה - הרמתי ידיים ולידור יושב איתי בבית כבר שנה וחצי כשאני לא יודעת לתת את המענה לו זקוק. זה מתסכל כי בתחום הזה יש משמעות גדולה מאוד לטיפול מוקדם, ולידור לא מקבל אותו, מה שישליך ישירות על עתידו. לא אכפת לי להיות הסייעת שלו עד שאמצא אחות, רק שיאפשרו לי להכניס אותו למסגרת שבה יקבל טיפול מתאים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"מוציאים קרוב ל-3,000 שקל על תרופות מדי חודש"

מלבד הפגיעה בלידור, מצבה הכלכלי של המשפחה הידרדר לאחר שהאם נאלצה לעזוב את עבודתה ובשל עלות התרופות עבור הפעוט. "אנחנו מוציאים קרוב ל-3,000 שקל על תרופות מדי חודש וזה מהווה קושי גדול מאוד. התחלתי לעבוד קצת במשק בית כשאני יכולה לקחת את לידור איתי, אבל זה לא פתרון, לא עבורו ולא עבורי. בנוסף, מגיע ערב פסח ואין לי מושג איך אני עושה קניות", הוסיפה האם.

"לצערנו אנו מקבלים לאחרונה יותר ויותר פניות מהורים לפעוטות עם בעיות רפואיות שנאלצו למצוא את עצמם בבית", אומרת תמי קרישפין, מנכ"לית "קשר-הבית של המשפחות המיוחדות. "בלתי נתפס בעינינו שדווקא פעוטות הזקוקים להתערבות טיפולית ושיקומית שהינה קריטית להתפתחותם וצריכה להינתן מוקדם ככל האפשר, מוצאים את עצמם ללא מסגרת כלל".

פעוטות משחקים עם קוביות פלסטיק גדולות. ShutterStock
מאות פעוטות מודרים ממעונות היום/ShutterStock

בימים אלו מתקיים קמפיין להעלאת המודעות והתרמה ברשת you – "משפחות גיבורות - משפחות המתמודדות עם גידול ילד/ה עם צרכים מיוחדים במשפחה". במסגרת הקמפיין מגייסים תרומות בקופות לארגונים "קשר", "אלו"ט", "נט"ל" ו"גדולים מהחיים", הפועלים לסיוע למשפחות. כפסי התרומות במלואם יועברו למימון פרויקטים חברתיים המנוהלים על ידי הארגונים.

ממשרד הבריאות נמסר: "כשמדובר בפעוטות עם צרכים רפואיים, ישנה חלוקה לצרכים רפואיים מיוחדים ומורכבים. ילד עם צרכים רפואיים מיוחדים זכאי לסייעת בין 4-1 שעות. ילד עם צרכים רפואיים מורכבים זכאי לאחות בין 8-1 שעות. באם הרופא המטפל בפעוט יחתום על אישור רפואי הקובע כי הילד יציב מבחינת הפרכוסים ואין צורך בליווי בעת שהותו במעון ואם זו בעייתו הרפואית היחידה, נדון באפשרות לאשר את שילובו במעון ללא ליווי. ללא קשר אנו עובדים כעת, בשיתוף עם משרד הרווחה, על הוספת אחות לתקינת המעונות".

לפניות לכתבת: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully