וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנו בית בבאר יעקב וגילו שבקרוב יתעוררו ליד תחנת כוח

2.4.2015 / 12:45

חברת החשמל ועיריית נס ציונה מקדמות הקמת מתקן שנאים כמה מאות מטרים משכונת מגורים חדשה, והתושבים חוששים מקרינה ומרעש: "נעשה לנו עוול". בחודש הבא צפוי דיון בוועדה המחוזית. חברת החשמל: אין סכנה סביבתית. העירייה: אין בסיס לטענות התושבים

עבודות להקמת תחנת חשמל שעתידה לקום בסמוך לשכונת מגורים בבאר יעקב. דורית שריקי, מערכת וואלה! NEWS
עבודות להקמת השכונה החדשה בבאר יעקב/מערכת וואלה! NEWS, דורית שריקי

תכנית של חברת החשמל ושל עיריית נס ציונה להקים תחנת כוח בסמוך לשכונת מגורים חדשה בבאר יעקב מעוררת את זעמם של רוכשי הדירות: לפני כשנה, במהלך שיחה עם מהנדסת המועצה המקומית גילו דייריה העתידיים של שכונת "רסידו", הנמצאת בתהליכי פיתוח, כי חברת החשמל, בשיתוף העירייה, מקדמת את הקמתה של התחנה בחלקה המזרחי של העיר, במרחק כ-400 מטרים בלבד מהשכונה שבבאר יעקב. במהלך השנה החולפת מנהלים רוכשי הדירות מאבק עיקש, ובחודש הבא צפוי להתקיים דיון חשוב בסוגיה בוועדה המחוזית ברמלה.

במסגרת התכנית האמורה, מוקמת בימים אלה תחנת שנאים על שטח של 20 דונם, שתפקידה לספק חשמל לאזור השפלה. התחנה תורכב מארבעה שנאים גדולים, שכל אחד מהם יכול לספק חשמל בהספק של על ארבעים וחמישה מגה וואט. חששם העיקרי של התושבים הוא מכך שהתחנה תפלוט קרינה מסוכנת ותפריע לאורח החיים בשל הרעש שתגרום.

"הבטיחו לנו שכונה ירוקה לגדל את ילדינו, וקיבלנו תחנת שנאים אדירה ומפחידה בחצר האחורית", אמר לוואלה חדשות שי ג'רבי, תושב חולון שרכש דירה חדשה בשכונה. "התחנה הזאת תהווה מפגע נופי, תפגע בפיתוח השכונה שלנו ובתכניות המועצה להמשיך לפתח את האזור. מאז אנחנו נלחמים בכל האמצעים החוקיים להיאבק בתוכנית הקיימת, שכעת נמצא בפתחה של ועדת המשנה להתנגדויות בוועדה המחוזית המקומית".

עוד בוואלה חדשות:
שרת החינוך לשעבר יולי תמיר תפצה מורה שהושעה בשל דעותיו
חשד לרצח בפתח תקווה: גופת גבר נמצאה עם סימני דקירה
ספר יהודי עתיק שנגנב ב-2007 בפראג אותר בפתח תקווה

עבודות להקמת תחנת חשמל שעתידה לקום בסמוך לשכונת מגורים בבאר יעקב. דורית שריקי, מערכת וואלה! NEWS
"הבטיחו לנו שכונה ירוקה". עבודות ההקמה/מערכת וואלה! NEWS, דורית שריקי

"רגע לפני שהוועדה המחוזית ברמלה אישרה את הנושא הזה, נכנסנו לעניינים וניסינו לעצור את זה", סיפרה דורית שריקי, שרכשה דירת חמישה חדרים בשכונה, שצפויה למנות 3,300 משפחות. "לקחנו עורך דין וגייסנו את ראש המועצה של באר יעקב לעניין, וכרגע מתנהל מאבק מול הגורמים, הדבר הזה פשוט לא יכול לקום בשכונה שלנו", הוסיפה. "זה לא המקום להקים את תחנת החשמל, בצמוד לשכונת מגורים, לבית הספר וגני הילדים. פשוט נעשה לנו עוול".

במסגרת מאבקם שכרו התושבים יועץ קרינה חיצוני, אשר הגיע למסקנה כי "תחולתה והשפעתה של הקמת תחנת ההשנאה במקום הנוכחי הינן משמעותית בחומרת פגיעתה, כאשר אין חולק שמערכת הולכת החשמל (...) תגרום נזק חמור ובלתי הפיך לאיכות חייהם של התושבים בשכונה". לטענתו של היועץ, הקמת מתקן השנאים משפיעה באופן הבא על האזור: "מפגע רעש בשל עבודות ההקמה, מפגע קרינה בלתי מייננת מרשת החשמל ופליטת שדות מגנטיים, השפעות שונות על איכות האוויר והשפעות אחרות של שדות חשמלים ומגנטים ופגיעה בנוף וזיהום קרקע אפשרי", לשון חוות הדעת.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עבודות להקמת תחנת חשמל שעתידה לקום בסמוך לשכונת מגורים בבאר יעקב. דורית שריקי, מערכת וואלה! NEWS
"הדבר הזה פשוט לא יכול לקום בשכונה שלנו". העבודות להקמת השכונה/מערכת וואלה! NEWS, דורית שריקי
"גודלה של תחנת החשמל שעתידה להיבנות הוא בלתי סביר ביחס לגודל השכונה"

במקור הייתה אמורה התחנה לקום לפני כמה שנים ברחובות, הגובלת גם היא בנס ציונה, בקרבת מכון ויצמן. אולם באותו מקרה התנגדה עיריית נס ציונה לרעיון לאחר שתושבי השכונה הגיבו במחאה רועמת. המשרד להגנת הסביבה נדרש אף הוא למאבק וב-28 בדצמבר 2011 כתבו מומחים מטעמו כי עדיף להקים את התחנה במקום אחר בקרבת נס ציונה. "להבנתנו, מיקום בשטחים כלואים עדיף על פני מיקום בשטחים פתוחים שאינם כלואים, מבחינת ייעול בצריכת שטח, ולכן, לטעמנו, קיימת עדיפות למיקום התחנה במחלף נס ציונה".

חבר מועצת באר יעקב, מוטי פרנקו, שמלווה את התושבים, אמר: "אין זה מקרה שנס ציונה לא מיקמה את התחנה בלב השכונות שבקרבה. הקמת התחנה ליד השכונות של באר יעקב תהיה בכיה לדורות ולא נסכים לפגיעה בבריאותם ואיכות חייהם של התושבים".

עו"ד עופר לנירמן, שמייצג 118 מתושביה העתידיים של השכונה בבאר יעקב, טוען כי גודלו של מתקן השנאים שעתיד להיבנות באזור החדש שנבחר הוא בלתי סביר ביחס לגודל השכונה המתהווה. "מדובר בתחנת שנאים שגודלה 20 דונם. העוצמה שלה יותר גדולה מתחנת השנאים ליד תחנת הכוח באשקלון. מדובר במתקן מאוד גדול, אמנם אזורי, אבל גדול בהספק שלו ובמידותיו", אמר. לדבריו, "כחלק מהעבודות מתוכננת הגבהה של הקרקע בכמה מטרים, עליה ייבנו מתקנים בגובה עשרים מטר, ייבנו עמודי חשמל לצד מתקני עזר, ובין היתר גילינו שיש גם היתר לאחסון גז, שטרם הובן מדוע הוצא".

נלחמים בכל האמצעים החוקיים

לאור מחאתם של תושבי השכונה, ביקשה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ברמלה מחברת החשמל להציג בפניה תסקיר שיבחן את השפעה התחנה על שכונת המגורים החדשה. בתסקיר שהגישה טענה חברת החשמל כי התחנה לא תפלוט קרינה מסוכנת ולא תהווה מפגע רעש. אלא שמועצת באר יעקב לא הסתפקה בתסקיר של חברת החשמל ושכרה מצדה יועץ קרינה חיצוני, אשר קבע כי התחנה, בגודלה הנוכחי, תהווה מפגע רעש קבוע, מפגע קרינה ותפלוט שדות מגנטיים שעשויים לסכן את תושבי השכונה החדשה. עוד הוא קבע, כי לתחנה השפעות שונות על איכות האוויר שיביאו לפגיעה בנוף ולזיהום קרקע אפשרי.

"אין חולק שמערכת הולכת החשמל, תחנת המשנה, הכבישים ומסדרונות הבטיחות יגרמו נזק חמור ובלתי הפיך לאיכות חייהם של התושבים", נכתב בחוות הדעת. "בייחוד כשבקו ישיר לתחנת השנאים נמצאת קריית החינוך של השכונה הכוללת גני ילדים ובתי ספר". גם שמאי חיצוני קבע בחוות דעת שהגיש כי הקמת התחנה במיקומה ובתצורתה הנוכחית תגרום לנזק למועצה ולתושבים. "הקמתה של התחנה תגרום למועצה נזק של מאות מיליוני שקלים בגין אי-פיתוח השטחים מסביב", קבע השמאי.

בחודש מאי, הסביר שי ג'רבי, יתקיים דיון פנימי בנושא בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של העיר רמלה. למרות שהדיון יתקיים ללא נוכחות התושבים המתנגדים, הם תולים תקוות במוצא פיהם של חברי הוועדה, "שיפעלו במידתיות ובסבירות ויבינו שלא ניתן לאשר תכנית כזאת", הוסיף. "האם ניתן להתעלם מאלפי זוגות צעירים שקנו בתים בשכונה כאשר ישנן חלופות מקום אחרות שהן עדיפות?", הדגיש ג'רבי, שציין כי ניתן "לבנות תחנת שנאים קטנה בהרבה, בתוך מבנה סגור, שחציו מוטמן באדמה".

עו"ד לנירמן הוסיף: "עושה רושם שהעניין הזה הכניס את הוועדה לאיזה דילמה אמתית. חברת החשמל היא גורם מאוד חזק, אני לא יודע לגבי לחצים קונקרטיים, אבל אני יכול לנחש".

עיריית נס ציונה: "ההתנגדויות שהוגשו אינן מבוססות"

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל עתידה להקים תחנת משנה חדשה וקו מתח עליון המחובר אליה באזור נס ציונה לצורך שדרוג, שיפור ומענה לגידול בביקוש אספקת החשמל לתושבי העיר והסביבה. התכנית להקמת המתקנים הינה בהתאם לחוק התכנון והבנייה, מלווה בחוות דעת סביבתית שאושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה ותואמה עם הרשויות המקומיות הרלוונטיות, מנהל מקרקעי ישראל, לפי החלטות הועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז מרכז וכלל הגורמים הרלוונטיים. התכנית נמצאת כעת בתום שלב ההפקדה, לקראת דיון בהתנגדויות לה".

מעיריית נס ציונה נמסר: "מיקומה הנוכחי של תחנת המשנה של חברת החשמל נקבע לאחר שהוועדה המחוזית בחנה מספר חלופות למיקומה והורתה לחברת החשמל לתכנן אותה במיקומה הנוכחי. התחנה נמצאת במרחק של כ-500 מטר מהשכונה החדשה וההתנגדויות שהוגשו אינן מבוססות, משקפות חששות של התושבים ואינן מגובות בחוות דעת מקצועיות. במסגרת חוות דעת סביבתית שאושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה הוכח ללא כל צל של ספק כי ערכי הקרינה פחותים מערכי הסף המהווים סכנה כבר בהיקף התחנה, ולפיכך, על אחת כמה וכמה, אין כל בסיס לטענות של השפעת קרינה על בתי המתנגדים שנמצאים במרחק של מאות מטרים מהתחנה".

לטענת העירייה, "מפלסי הרעש הצפויים מהתחנה נמוכים בהרבה ממפלסי הרעש המרביים המותרים בחוק. נושא החלופות המבניות נבחן אף הוא על ידי הוועדות שאישרו את התכנית. לאור העובדה כי לא צפויות מגבלות בנייה מעבר לגבול התכנית, הוחלט כי התחנה תהיה פתוחה והיא תשלב שיקום נופי, כולל עצים וצמחים, שיתאימו לסביבת האתר".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully