וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הספר בן 200 שנה ושרד את השואה, עד שהגיעו הישראלים"

2.4.2015 / 14:15

רב פקד אסף וולפיש מלהב 433 סיפר באולפן וואלה על הפריט ההיסטורי שנגנב על פי החשד מהמוזיאון היהודי בפראג לפני שמונה שנים ואותר אתמול בדירה בפתח תקווה: "בעל ערך עצום, שוויו מוערך בכ-20 אלף אירו". חמישה חשודים נעצרו. דיווח מאולפן וואלה

צילום מסך

ספר של הקהילה היהודית בצ'כיה, שנכתב במאה ה-19 ונגנב על פי החשד בשנת 2007 מהמוזיאון היהודי בפראג, נמצא אתמול (רביעי) בישראל. "מדובר בשרידי ספר עתיק בעל ערך עצום, זהו ספר שנאמד בשוק האספנות בסדר גודל של כ-20 אלף אירו ולעתים אף להרבה יותר", מסביר רב פקד אסף וולפיש מהיחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 בריאיון באולפן וואלה, ששוטריו איתרו את הפריט ההיסטורי בדירה בפתח תקווה.

לדברי וולפיש, מהספר ניתן ללמוד על הקהילה היהודית שחיה במקום. "מדובר בשריד בן 200 שנה. הוא מאגד את כל ההיסטוריה של הקהילה היהודית בצ'כיה ומכיל את כל רשימת פרנסי פראג. אז לא הייתה לשכת הסדרי מקרקעין. גם העבריינים מבינים את הערך ההיסטורי והתרבותי".

הוא הוסיף כי "לא מדובר ברפליקה, אלא במקור שנכתב בכתב יד. הוא נכתב בין השנים 1845-1830 ותיעד את חיי הקהילה היהודית בפראג וגם שרד את השואה, עד שהגיעו אותם שני ישראלים". לדבריו, "סוג הדף וצורת השימור שלו העלו את ערך הספר".

עוד בוואלה חדשות:
הסדר העצוב של משפחות הנעדרים: "רוצים לקבל הכרה מהמדינה"
הדרישות החדשות של כחלון: משרדי הבינוי והגנת הסביבה
גל טרור באיסטנבול: מחבלת נורתה למוות מחוץ למטה המשטרה

ספר יהודי היסטורי שנגנב מפראג, 01.04.15. חטיבת דובר המשטרה
"הספר שרד 200 שנה, גם את השואה, עד שהגיעו שני הישראלים". הספר שאותר בישראל/חטיבת דובר המשטרה

כאמור, הספר נגנב ב-2007. מה אנחנו יודעים על נסיבות גניבתו?
"שני אזרחים ישראלים נכנסו למוזיאון היהודי בפראג ומעיינים דווקא בספר הזה, ובאופן תמוה, כשהם יוצאים מהמוזיאון נעלם הספר. בתוך שעות אחדות הם ממריאים עם הספר לישראל. כאן מתחיל שיתוף הפעולה בינינו, משטרת ישראל, עם רשויות החוק בצ'כיה. החקירה אז לא הגיעה לממצאים משמעותיים כי החשודים לא הודו בחשדות המיוחסים להם.

"ההתפתחות בחקירה היא הודות לאירוע מלפני כמה חודשים: הספר הועלה לאתר מקוון שעיסוקו במכירות פומביות של יודאיקה. עדכנו את הרשויות בצ'כיה, ומכאן הדרך למציאתו הייתה קצרה מאוד".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ספר יהודי היסטורי שנגנב מפראג, 01.04.15. חטיבת דובר המשטרה
"מידע על הקהילה היהודית בצ'כיה". דפי הספר העתיק/חטיבת דובר המשטרה

יש עצורים, כתבי אישום?
"החקירה נמצאת בעיצומה ונגיש בקרוב כתבי אישום. עיכבנו אתמול חמישה חשודים. כולם קשרו את עצמם לאירוע. הספר נמצא בידנו".

מתי הספר יחזור למקומו בפראג?
"בימים הקרובים. הרשויות בצ'כיה הביעו שמחה על הממצאים החדשים".

ספר יהודי היסטורי שנגנב מפראג, 01.04.15. חטיבת דובר המשטרה
שווי מוערך של יותר מ-20 אלף אירו. הספר הגנוב/חטיבת דובר המשטרה

המשטרה פתחה בחקירה לאיתור הספר לאחר שהרשויות בצ'כיה פנו לישראל והעלו את החשד כי המעורבים בגניבת הפריט ההיסטורי מתגוררים בארץ. לאחרונה, לאור מידע הנוגע לניסיון למכור את הספר באינטרנט, חודשו המאמצים לאיתורו. אתמול, כאמור, הוא אותר בביתו של מנהל בית מכירות מקוון של פריטי יודאיקה בפתח תקווה, שהציע את הספר למכירה. בין העצורים גם מנהל בית המכירות. מהמשטרה נמסר כי צפויים מעצרים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully