וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לברוב: הגענו להסכמה עם איראן, הצדדים מנסחים את ההסכם

עדכונים שוטפים מלוזאן: שר החוץ של רוסיה מסר כי איראן והמעצמות הגיעו להסכם ראשוני "בנושאים המרכזיים". הוא הוסיף כי הוא מקווה שההסכם ינוסח בימים הקרובים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

02:32 - שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, מסר כי איראן ושש המעצמות הצליחו להגיע להסכם ראשוני "בנושאים המרכזיים" בשיחות הגרעין המתנהלות בלוזאן, שווייץ. לדבריו, הצדדים כבר החלו לנסח את ההסכם. סוכנות הידיעות הרוסית RT דיווחה כי לברוב מקווה שהמסמך ינוסח כבר בימים הקרובים.

23:00 הבית הלבן מסר כי המשא ומתן עם איראן ייפסק אם לא יושג הסכם מסגרת בין הצדדים. "אם לא נוכל להגיע להסכם עקרונות פוליטי, אז אנחנו לא הולכים להמתין עד ה-30 ביוני כדי ללכת", מסר הדובר ג'וש ארנסט.

22:02: ארצות הברית הודיעה כי השיחות יימשכו גם מחר,
לאחר שהושגה מספיק התקדמות בין הצדדים.

20:01 ראש האגף הפוליטי במשרד החוץ של איראן, חמיד באדיניג'אד, הבהיר כי "המחלוקת סביב הסרת הסנקציות נפתרה".

18:52 גורם במחלקת המדינה אמר כי שיחות הגרעין עשויות להימשך גם מחר, אם תהיה התקדמות במשא ומתן. זאת, על אף שהיום הוא תאריך היעד שנקבע לחתימה על הסכם עקרונות פוליטי.

17:35 דובר סוכנות האנרגיה האטומית של איראן, בהרוז כמאלוונדי, אמר כי הוא מקווה להגיע להסכם עוד הלילה. כמו כן, שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב שב ללוזאן ויצטרף לשרי החוץ של חמש המעצמות הנוספות שדנים עם מקבילם האיראני.

11:50 סוכנות הידיעות אי-פי דיווחה כי שיחות הגרעין צפויות להסתיים בהצהרה קצרה, שבה יפורטו המכשולים לקראת גיבוש הסכם סופי בחודש יוני. ההצהרה תאפשר לצדדים להמשיך בשיחות בפורום חדש.

11:30 סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, השוהה בשיחות הגרעין בלוזאן, סירב לומר אם הצדדים מנסחים הסכם, אך אמר כי "אני מקווה שתופתעו לטובה".

11:20 שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי בכוונתו לחזור לשיחות הגרעין בלוזאן. במסיבת עיתונאים שכינס במוסקבה, אמר לברוב כי יש "סיכוי די טוב" להגיע להסכם. "הסיכויים טובים, גם אם אין ודאות של 100 אחוז, אבל לעולם אין 100 אחוז בשום עניין", אמר לברוב, "יש סיכויים טובים, כל עוד אף אחד מהצדדים לא יפתיע ברגע האחרון".

10:00 המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, עדיין לא הסמיך את צוותי המשא-ומתן האיראניים להתפשר בכמה מנקודת המחלוקת העיקריות של הסכם הגרעין - כך טוענים גורמים מערביים, על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, נקודות אלה נוגעות לגישת הפקחים הבינלאומיים למתקני הגרעין של איראן ולאתריה הצבאיים.

09:45 שר החוץ של גרמניה, פרנק ולטר שטניימאייר, אמר הבוקר כי "אנו נמצאים בסוג של משבר. אולי אנו זקוקים לגישה חדשה".

09:30 סקר שפורסם הבוקר מצביע על תמיכה גוברת בהסכם הגרעין בקרב אזרחי ארצות הברית. לפי הסקר, שנערך עבור רשת אי-בי-סי והעיתון וושינגטון פוסט, 59% מהאמריקנים תומכים בחתימה על הסכם שיגביל את תכנית הגרעין של איראן, בתמורה להקלה בעיצומים המוטלים עליה. עם זאת, שיעור זהה מבין 1,003 הנשאלים, אמרו כי הם אינם בטוחים שההסכם ימנע מאיראן לפתח נשק גרעיני.

שיחות הגרעין – לוזאן, 31 במרץ 2015. AP
עיתונאית איראנית הבוקר במלון ביאו ריוואז' בלוזאן, המארח את שיחות הגרעין/AP

צוותי המשא ומתן של איראן ושש המעצמות המשיכו בדיונים קדחתניים לתוך הלילה, במאמץ לנסח הסכם שיגביל את תכנית הגרעין של טהראן. היום (שלישי) יפקע תאריך העקרוני לגיבוש הסכם עקרוני, מתוך שאיפה להגיע להסכם סופי עד 1 ביולי.

בקונגרס בוושינגטון, הנמצא בפגרה עד אמצע החודש הבא, הזהירו כי אם לא ייחתם הסכם עד היום בלילה, יגובשו סנקציות חדשות נגד איראן. עם זאת, בכירים במחלקת המדינה הבהירו כי השיחות עשויות להימשך גם אחרי תאריך היעד. גורמים באיראן ובאיחוד האירופי סירבו גם הם להתייחס ל-31 במרץ כאל תאריך מכריע בשיחות.

כך או כך, כל הגורמים המשתתפים בשיחות בלוזאן שואפים לגבש הסכם עד היום בלילה, כדי להימנע מסבב שיחות נוסף. הבוקר התקיימה פגישה נוספת בין המשלחת האיראנית לבין נציגי שש המעצמות - שרי החוץ של ארה"ב, בריטניה, צרפת, סין, גרמניה, ונציגת האיחוד האירופי. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, עזב אמש את לוזאן, וסגנו סרגיי ריבקוב מייצג אותו בשיחות. לברוב עשוי לחזור היום ללוזאן.

שיחות הגרעין בלוזאן - כותרות אחרונות
איראן הודיעה במפתיע: לא נוותר על האורניום המועשר
בכיר ביטחוני: "איראן תצא מבידוד - ותזכה בנשק גרעיני"
ארה"ב: "אין לנו מושג מה יקרה אם לא נשיג הסכם"

שיחות הגרעין בין איראן לשש המעצמות - לוזאן – 31 במרץ 2015. AP
משלחות רוסיה, בריטניה וארה"ב, הבוקר במפגש עם איראן/AP

נקודות המחלוקת העיקריות שנותרו בין הצדדים עוסקות בקצב הסרת העיצומים הבינלאומיים מאיראן, ובמגבלות שיישארו עליה בתחומי המחקר והפיתוח הגרעיניים. כמו כן, הצדדים עדיין חלוקים לגבי משך ההסכם – 10 או 15 שנים - והאם פרטיו ייחשפו לציבור. עדיין לא ברור האם הצדדים יסתפקו בהצהרה קצרה בעל פה, או שיפרסמו מסמך כתוב.

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, מארי הארף, הודתה אמש כי לוושינגטון "אין מושג" מה יקרה אם לא יגובש הסכם עד תאריך היעד. הארף, השוהה בלוזאן עם שר החוץ ג'ון קרי, אמרה כי "הסיכויים להשיג הסכם עומדים על 50%". לדבריה, "האפשרויות האחרות שלנו לא מעולות. מבחינת המדיניות שלנו, נצטרך להסתכל היטב על המקום שבו אנחנו נמצאים, ולהחליט לאן להמשיך". בתוך כך, בבית הלבן נערכים לפעול נגד כל התנגדות להסכם המסתמן. סגן דובר הבית הלבן, אריק שולץ, הבהיר אמש כי הממשל יטיל וטו על כל הצעת חוק שתדרוש את אישור הקונגרס להסכם עם איראן. "אמרנו שנטיל על כך וטו, ואנחנו עומדים מאחורי זה", אמר שולץ.

שיחות הגרעין בין איראן לשש המעצמות - לוזאן – 31 במרץ 2015. AP
שר החוץ האיראני זריף ונציבת החוץ של האיחוד האירופי, מוגריני, הבוקר בלוזאן/AP

שלשום הודיע ראש המשלחת האיראנית, סגן שר החוץ עבאס עראקצ'י, כי טהראן לא תוותר על האורניום המועשר שלה. לפי תכנית שנידונה בשנה האחרונה, רוסיה הייתה אמורה לקבל מאיראן כמויות גדולות של אורניום מועשר, ולהמיר אותו למוטות דלק - שיוחזרו לטהראן כדי להפעיל את הכור הגרעיני האזרחי בבושהר.

פקידים מערביים אישרו בפני ה"ניו יורק טיימס" כי איראן אכן נסוגה מההצעה, אך הדגישו כי יש "דרכים אחרות" לפרק את מלאי האורניום, שאיראן כבר העשירה לרמה של 5%. לדבריהם, הדרך המועדפת לטפל במלאי האורניום המועשר היא לדלל אותו לרמה נמוכה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully