וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: ייתכנו משברים נוספים במשא ומתן עם איראן

על רקע ההתקרבות לתאריך היעד, שר החוץ פרנק וולטר שטיינמאייר הזהיר כי ישנם עדיין סיכונים גדולים בדרך. לדבריו, האווירה בין הצדדים היא חיובית, אולם היא תלויה ביכולתם לצמצם את הפערים בשעות הקרובות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שר החוץ של גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר הזהיר הערב (ראשון) כי ישנם סיכונים גדולים במשא ומתן עם איראן וייתכנו עוד משברים נוספים לפני תאריך היעד להסכם המסגרת ביום שלישי הקרוב.

"אני לא יכול לשלול שיהיו משברים נוספים במשא ומתן הזה", הבהיר שר החוץ הגרמני. לדבריו, האווירה בין הצדדים היא חיובית, אולם היא תלויה ביכולתם לצמצם את הפערים בשעות הקרובות.

לקריאה נוספת:
"נראה כעובדה מוגמרת": ישראל נערכת ליום שאחרי ההסכם עם איראן
האיחוד האירופי: "מעולם לא היינו קרובים יותר להסכם עם איראן"

פגישת משלחות איראן וארה"ב – שיחות הגרעין, לוזאן, 29 במרץ 2015. AP
משלחות איראן וארה"ב נפגשות בלוזאן, הבוקר/AP

מוקדם יותר הכחישה איראן כי הושג הסכם עקרונות בינה לבין המעצמות על תכנית הגרעין שלה והבהירה כי נותרו עדיין סוגיות שיש ללבן. זאת, בניגוד לדיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית מוקדם יותר, שציטטה גורמים דיפלומטיים שטענו כי הצדדים הגיעו להבנות.

לפני ההכחשה של איראן, טען דיפלומט מערבי המעורה בפרטי ההסכם הזמני, כי טהראן הסכימה להקטין את מספר הצנטריפוגות שברשותה בשני שלישים והיא תעביר בספינות את מרבית החומר הגרעיני שבחזקתה למדינה זרה.

כלי תקשורת אחרים טוענים כי חלה התקדמות משמעותית, אך טרם הושג הסכם. איראן והמעצמות - ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה - שואפות להגיע להסכם עקרונות עד 31 במרץ ולחתום על הסכם סופי עד 1 ביולי השנה.

בצהריים הגיע ללוזאן שר החוץ של סין, וואנג יי, כדי להשתתף בשיחות הגרעין. מאוחר יותר היום, גם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, צפוי להגיע לבית המלון "ביו ריוואז'", שבו מתנהלות השיחות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין בלוזאן, שוויץ, 29 במרץ 2015. רויטרס
המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין בלוזאן, היום/רויטרס

הבוקר הזהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני ההסכם המסתמן וטען כי הוא "מסוכן יותר ממה שחשבנו". ראש הממשלה אמר כי "הציר איראן-לוזאן-תימן מסוכן מאוד לאנושות, וצריך לעצור אותו".

בדבריו, התייחס נתניהו גם למורדים השיעים הנתמכים בידי איראן, שכבשו חלקים גדולים מתימן. הוא הזהיר מניסיונם להשתלט על מצרי באב אל-מנדב, דבר שעשוי "לשנות את מאזן השייט ואספקת הנפט העולמית".

גם שר הביטחון, משה יעלון, התייחס להסכם המתגבש בין איראן לבין המעצמות. "בשווייץ עלול להיחתם הסכם רע מאוד עם איראן. מדינה עם משטר קיצוני וחסר מעצורים שהצליח להערים על העולם המערבי", אמר. "איראן מפעילה טרור חתרני ורצחני ומעורבת לרעה בכל סכסוך במזרח התיכון. להפוך אותה למדינת סף גרעינית כפי שיקרה לאחר חתימת ההסכם עלול להיות לא פחות מטרגדיה למשטרים המתונים במזרח התיכון, ולעולם המערבי כולו. לא צריך להיות איש מודיעין כדי לדעת שאיראן משקרת בלי למצמץ, והיא כיום הסכנה הגדולה ביותר על יציבות המזרח התיכון והעולם כולו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה , מרץ2015. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
"הציר איראן-לוזאן-תימן מסוכן מאוד לאנושות, וצריך לעצור אותו". נתניהו, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

מוקדם יותר הבוקר, אמרו גורמים בכירים במערכת המדינית-ביטחונית לוואלה חדשות כי ישראל כבר נערכת ל"יום שאחרי ההסכם", החל ממיקוד גופי המודיעין בניסיונות להוכיח שאיראן מרמה ומפרה את ההסכם, ועד להגדלת תקציב הביטחון כדי להתמודד עם השלכות ההתעצמות האזורית של איראן.

"ההסכם נראה כמו עובדה מוגמרת, והוא נראה רע מאוד, אף שאנחנו עדיין מקווים שתהיה התפתחות מפתיעה של הרגע האחרון", הסביר גורם מדיני בכיר המעורה בסוגיה. "אם אכן ייחתם הסכם, המאבק יעבור בשלב הראשון לקונגרס האמריקני, אבל כרגע לא בטוח שהקונגרס יוכל לבלום את ההסכם".

(עדכון ראשון: 16:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully