וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע אולר שוויצרי עתיק שנמצא בישראל מסעיר מדענים מכל העולם?

ישראל שוב על המפה: כלי חיתוך בן 500 אלף שנים שנמצא בקיבוץ רבדים מאמת תיאוריות רבות על דרך שחיטת בעלי החיים בתקופת האדם הקדמון

אהבתם? תנו לנו לייק

צלע של פיל עם סימני חיתוך של "אולר שוויצרי" עתיק. American Friends of Tel Aviv University/AFTAU,
צלע של פיל עליו סימני חיתוך של "אולר שוויצרי" עתיק/American Friends of Tel Aviv University/AFTAU

סט של כלי אבן מלפני חצי מיליון שנה שהתגלה בישראל, הכולל "אולר שוויצרי" פרהיסטורי, מעורר היסטריה בקרב מדענים מכל העולם. הסיבה: מדובר בראיות חותכות ראשונות לכך שהאדם הקדמון השתמש בכלי אבן כדי להרוג בבעלי חיים.

הכלים העתיקים נמצאו באתר חפירות בקיבוץ רבדים, הסמוך לגדרה, כבר בשנת 2004. לצידם נמצאו שרידים של בעלי חיים שנשחטו, כגון צלע של פיל שעליה סימני חיתוך. חוקרים שניתחו לאחרונה את הממצאים גילו שהכלים מכוסים בשומן מן החי ומכאן הסיקו שהאדם ההומו הוביליס (מין קדום של האדם המודרני) החל להשתמש בטכנולוגיה הזאת כדי לצוד בעלי חיים ולאכול אותם.

עד כה, ארכיאולוגים העלו תרחישים אפשריים אודות השימוש בכלים דומים, אך זו הפעם הראשונה שנמצאו הוכחות לכך. הפרופסור רן ברקאי, חוקר בכיר במחלקת הארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום באוניברסיטת תל אביב מסר בתגובה: "זה הגיוני שישתמשו בכלים אלו כדי לצוד בעלי חיים, אבל עד שלא נחשפו ראיות לכך – הדבר נשאר בגדר תאוריה".

הגרזן העתיק שעליו שאריות של שומן מן החי (נקודות כחולות) וסימני חיתוך (נקודות אדומות). Barkaietal/PLOSONE,
הגרזן העתיק שעליו שאריות של שומן מן החי/Barkaietal/PLOSONE

החוקרים מאמינים שאחד הכלים שנמצאו הוא גרזן, מעין "אולר שוויצרי" פרהיסטורי, שיכול לחתוך ולהפריד בין עצם לרקמה. בכלי נוסף, הנקרא מגרד, השתמשו כדי להפריד את השומן והפרווה מהשרירים של החיה.

התגלית החדשה מסמלת "פריצת דרך משמעותית באבולוציה האנושית", לדברי ברקאי. איך בעצם? על פי אתר Live Science, לבני האדם הקדמון, כגון ההומו הביליס, היה מוח קטן ממוחו של האדם המודרני אך גדול ממוחם של מינים קדומים יותר. ככל שמוח האדם גדל יותר, כך האדם נדרש לצריכת קלוריות גבוהה יותר, אשר הביאה למעבר מתזונה צמחית לתזונה המבוססת על בשר. הדבר דרש פיתוח של טכנולוגיה מתקדמת יותר, שתוכל לחלץ שומן ושריר מפגרי בעלי חיים - ולשם כך פיתחו את הכלי הזה.

למקרה שאתם מעוניינים לקרוא עליו עוד - המחקר המלא פורסם ב-18 במרץ בכתב העת PLOS ONE

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully