וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלמונים השחיתו מצבות בבית קברות יהודי - ופיזרו חלקי גופות

23.3.2015 / 0:15

ראש הקהילה היהודית בעיר גיונגיוס שבצפון הונגריה הבהיר כי מדובר במעשה "חסר תקדים", והוסיף כי יחסי היהודים ותושבי העיר "ראויים לשבח". ראש הממשלה גינה את "המעשה הברברי"

מצבות שהושחתו בבית הקברות היהודי במרקלי, הונגריה, ינואר 2011. AP
קברים שהשוחתו בבית הקברות היהודי בעיר מרקלי, 2011/AP

כ-20 מצבות בבית הקברות היהודי בעיר ההונגרית גיונגיוס, שבצפון המדינה, הושחתו – כך מסר אתמול (ראשון) ראש הקהילה היהודית בעיר, פיטר וייס. לדבריו, מדובר במעשה "חסר תקדים". מלבד השחתת המצבות, האחראים למעשה פיזרו חלקי גופות. ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן גינה את "המעשה הברברי", והכריז על השקת תכנית לשימור בתי קברות נטושים בהמשך השנה.

וייס הוסיף כי חלק מהמצבות שהושחתו הן מסוף המאה ה-19. כיום, כ-80 יהודים חיים בעיר, לצד כ-30 אלף תושבים נוספים, ולדבריו של וייס, היחסים ביניהם "ראויים לשבח". טרם דווח על התקדמות החקירה, ולפי שעה לא נעצרו חשודים במעשה.

בחודש שעבר, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הגיעה במהלך ביקור רשמי בבודפשט לבית הכנסת הגדול בעיר, וחלקה כבוד לכ-500 אלף מיהודי הונגריה שנספו בשואה. היא נפגשה עם ראשי הקהילות היהודיות במדינה, ושוחחה עמם על התגברות האנטישמיות במדינה, ועל ההשפעה שיש לכך על היהודים החיים בה.

עוד בוואלה חדשות:
צפו: צעירים במתקפה אנטישמית על בית כנסת בלונדון
עיתונאים חבשו כיפה ברחובות אירופה - וספגו יריקות וקללות
"לא נסתגר בבתים": יהודי גרמניה מסרבים להיכנע לאנטישמים החדשים

קנצלרית גרמניה וראש ממשלת הונגריה, בודפשט, פברואר 2015. AP
מרקל ואורבן בבודפשט, בחודש שעבר/AP

הרב שמואל פייגין, מנהל בית חב"ד בעיר דברצן, העיר השנייה בגודלה במדינה, אמר לאחר ניצחון הימין הקיצוני בבחירות בחודש אפריל האחרון כי הוא דווקא אינו מבחין בהתגברות התופעות האנטישמיות בשנים האחרונות. "אני חייב לומר שדווקא בשנים האחרונות אנו מרגישים פחות אנטישמיות. כאשר באתי להונגריה לפני ארבע שנים, עוד היו כאלו שהיו צועקים לי ברחוב הערות אנטישמיות על רקע המראה היהודי שלי. אבל יכול להיות שמאז התרגלו לראות אותי כאן והתופעה פחתה בצורה משמעותית. מדי פעם שומעים איזו הערה בעלת גוון אנטישמי, אבל הרבה פחות מבעבר. יש בהונגריה מאות סטודנטים ישראלים שלומדים כאן ואינם חוששים להראות את יהדותם, ואף אחד אינו מתנכל להם".

לדבריו, "בחנוכה האחרון ערכנו טקס הדלקת נרות במרכז העיר, יחד עם ראש העיר ועם תושבי המקום. היו מספר מפגינים של 'יוביק' שעמדו בצד עם שלטים, אבל מעבר לזה שום דבר משמעותי לא קרה כאן. אנחנו מרגישים בטוחים ואני יכול לומר לכל ישראלי שרוצה לבקר או ללמוד בהונגריה - אין ממה לחשוש".

(עדכון ראשון: 23:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully