וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: נפעל תחת ההנחה שנתניהו מתנגד למדינה פלסטינית

22.3.2015 / 1:25

הנשיא התייחס לראשונה לעמדה שהושמעה במהלך הבחירות, ולפיה נתניהו חוזר בו מהעמדות שהשמיע בנאום בר אילן: "יש להעריך מחדש אילו אפשרויות נמצאות על השולחן". אמש האשימו גורמים בישראל כי אובמה יוזם עימות בנושא הפלסטיני כדי להסיט את תשומת הלב מאיראן

צילום: האפינגטון פוסט, עריכה: מתן חדד

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הבהיר כי הוא פועל תחת ההנחה שראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא תומך בהקמת מדינה פלסטינית – כפי שהצהיר במהלך מערכת הבחירות. זאת, למרות ניסיונותיו של נתניהו אחרי הבחירות לעדן במעט את ניסוח עמדותיו המדיניות בריאיונות שהעניק לתקשורת האמריקנית.

"אנו מאמינים לו כשהוא אומר שזה (הקמת מדינה פלסטינית - א"ת) לא יקרה במשמרת שלו", אמר אובמה בריאיון שהתפרסם עמו אמש (שבת) באתר "האפינגטון פוסט". "לכן", הוסיף הנשיא, "אנו חייבים להעריך מחדש אילו אפשרויות אחרות נמצאות על השולחן כדי להבטיח שהאזור לא ייגרר לכדי עימות".

עוד בנושא:
ארה"ב: נשקול אם להגן על ישראל באו"ם עקב דברי נתניהו
אובמה בירך את נתניהו על הניצחון, אבל המשבר רחוק מלהסתיים
כמה זמן לקח לאובמה להתקשר למנהיגים שנבחרו?

מסיבת עיתונאים בבית ראש הממשלה, בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה, מרץ 2013. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
עימות יזום. אובמה ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בהמשך הריאיון, התחייב אובמה להמשיך ולעבוד עם ממשלת ישראל בנושאי צבא ומודיעין, אך הוא סרב לומר אם ארצות הברית תמשיך להטיל וטו על הצעת ההחלטה לקמת המדינה הפלסטינית באו"ם. לדבריו, בשיחת הטלפון שקיים עם נתניהו בחמישי, שבה בירך אותו על ניצחונו בבחירות, הוא אמר לו כי "יהיה קשה למצוא דרך לגרום לאנשים לחשוב כי המשא ומתן אפשרי".

אובמה התייחס בריאיון גם לדברים שאמר נתניהו ביום הבחירות, לפיהם "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות אל הקלפי", ואמר: "אותתנו על כך שדברים מסוג זה מנוגדים למסורת ישראל, שבה על אף העובדה שישראל נוסדה בשל הצורך במולדת ליהודים, הדמוקרטיה במדינה מבוססת על כך שכל אדם בה יקבל יחס שווה". לדבריו, אי-יישום של עקרון זה יכול לשמש ככלי בידי אנשים המתנגדים למדינה היהודית, ואף יתחיל לשחוק את משמעותה של הדמוקרטיה במדינה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
אובמה: חברי קונגרס רפובליקנים משתפים פעולה עם איראן. רויטרס
"יהיה קשה למצוא דרך שדרכה אנשים יבינו כי המשא ומתן אפשרי". ברק אובמה/רויטרס

אמש האשימו גורמים מדיניים בישראל כי ממשל אובמה יוזם עימות עם ישראל בנושא הפלסטיני כדי להסיח את תשומת הלב הבינלאומית והתקשורתית מההסכם המתגבש עם איראן. זאת, בתגובה לפרסומים בארצות הברית שלפיהם הנשיא אובמה שוקל שלא להטיל וטו על הצעת החלטה שתקרא להקמת מדינה פלסטינית.

"ההסכם הרע שמתגבש עם איראן נתקל בהתנגדות בקונגרס האמריקני וגם מצד מדינות חשובות בזירה הבינלאומית, ולכן יש ניסיון להסיט משם את תשומת הלב", אומרים בירושלים. לגבי דברי הנשיא אובמה, שלפיהם בכוונתו לבצע "הערכה מחדש" של יחסו לנושא הישראלי-פלסטיני, בירושלים אומרים כי אין לכך כל קשר לתוצאות הבחירות בארץ ולדבריו של נתניהו בנושא המדינה הפלסטינית: "האמריקנים מתלבטים כבר כמה חודשים אם להטיל או לא להטיל וטו באו"ם על החלטה שתקרא להקים מדינה פלסטינית".

.

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בפגישה עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בלוזאן, שוויץ, 18 במרץ 2015. רויטרס
קרי עם נציגי המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין, השבוע/רויטרס

יש לציין כי בדצמבר האחרון, בשעה שירדן וצרפת קידמו הצעת החלטה למועצת הביטחון של האו"ם שקראה להקמת מדינה פלסטינית, ארצות הברית אכן התלבטה כיצד לנהוג. ראש הממשלה נתניהו אף יצא אז לרומא לפגישה דחופה עם שר החוץ קרי, כדי לשכנע את האמריקנים שלא לחרוג ממנהגם המסורתי להגן על ישראל בפורומים הבינלאומיים. בסופו של דבר, ההצעה נכשלה עוד לפני שנדרשה התערבותה של ארצות הברית.

בוושינגטון אומרים במקביל כי הדילמה האמריקנית בנושא הזה מקורה באכזבה מהצהרתו של נתניהו ימים ספורים לפני הבחירות, כי הוא מתחייב שבתקופת כהונתו לא תקום מדינה פלסטינית. "המסר שלו היה חד-משמעי. הוא בעצם הבהיר לנו שאין טעם לנהל יותר משאים ומתנים, ומעכשיו הכדור עובר למגרש הבינלאומי", הסביר לוואלה חדשות גורם אמריקני

החרפה בנושא הפלסטיני והאיראני כאחד

בישראל אומרים בתגובה כי "ראש הממשלה נתניהו קיבל מנדט ברור מהציבור להמשיך במדיניותו, הכוללת לעיתים גם ויכוחים עם הקהילה הבינלאומית בנושאים הקריטיים לביטחון ישראל. הוא לא חזר בו מנאום בר אילן, אלא הבהיר שהנסיבות השתנו. פתרון כפוי לא יעבוד כאן". התגובה לכך מארצות הברית היא שאובמה לא מעוניין לכפות פתרון, אלא לשרטט את הקו המקובל על הקהילה הבינלאומית, כך שיוכל לשמש את הצדדים במשא ומתן עתידי.

בשורה התחתונה, שני הצדדים מסכימים כי בשבועות הקרובים צפויה החרפה בין הצדדים בנושא הפלסטיני והאיראני כאחד. בירושלים שואבים עידוד קל מפרסום באתר החדשות האמריקני "פוליטיקו", שלפיו ממשל אובמה שוקל לנסות לרכך את החקיקה נגד איראן שמקדמים הרפובליקנים בקונגרס, במקום להתנגד לה באופן נחרץ. המשמעות היא שייתכן שבממשל חוששים שהחקיקה אכן תשיג רוב של 67 סנאטורים שיהיו מוכנים לבטל וטו נשיאותי בנושא.

(עדכון ראשון: 23:00)

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully