וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה זמן לקח לאובמה להתקשר למנהיגים שנבחרו?

בממשל האמריקני הבהירו כי נשיא ארצות הברית יתקשר לברך את ראש הממשלה "בימים הקרובים", אולם מתיחות השיא בין ירושלים לוושינגטון נוסכת משמעות דיפלומטית מרחיקת לכת בכל שעה שעוברת. אילו מנהיגים זכו לטלפון עוד באותו היום?

עריכה: ניב פוקס

(נתניהו: "בטוח שאובמה יתקשר לברך אותי בקרוב")

יותר מיממה וחצי עברה מאז עמד בנימין נתניהו על הבמה במטה הבחירות של הליכוד שבגני התערוכה בתל אביב, והכריז: "השגנו ניצחון גדול למחנה הלאומי בראשות הליכוד". זאת, למרות הקרב הצמוד שהציגו המדגמים בערוצי החדשות. בבוקר שלאחר מכן, התברר לכל כי הליכוד בראשותו של נתניהו אכן זכתה ברוב גדול - והשיחות ממנהיגי העולם החלו לזרום.

החל מראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, דרך ראש ממשלת בריטני דייויד קמרון, וכלה בשרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני ובמנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי - כולם התקשרו לברך את נתניהו. עם זאת, העיניים נותרו נשואות לבית הלבן. שר החוץ ג'ון קרי התקשר אתמול (רביעי) לברך את ראש הממשלה הנבחר, אולם הנשיא ברק אובמה טרם הגיב באופן רשמי לתוצאות.

לקריאה נוספת:
ארה"ב: נשקול אם להגן על ישראל באו"ם עקב דברי נתניהו
ג'ון סטיוארט על נתניהו: "אני זוכה בבחירות, וצריך לחכות לך ליד הטלפון"
הבית הלבן על ניצחון נתניהו: אובמה עדיין תומך בפתרון שתי המדינות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, הגיב לסערה הדיפלומטית, והבהיר כי אובמה יעשה את המצופה ממנו "בימים הקרובים". עיכוב של כמה שעות, ואולי אף ימים בודדים, היה ככל הנראה נסלח בכל מצב אחר, אולם מערכת הבחירות שהביאה לבחירתו מחדש של נתניהו הביעה עמה מתיחות חסרת תקדים בין וושינגטון לירושלים, ובעולם כולו מצפים לראות אם תחילת כהונתו הרביעית של נתניהו תצליח לפתוח דף חדש ביחסים.

עוד נמסר מהבית הלבן כי גם במערכת הבחירות הקודמת אובמה המתין לפני שהתקשר לברך את ראש הממשלה. אכן, בינואר 2013, לקח לאובמה כמעט שבוע, עד שבירך את נתניהו על נצחונו בבחירות. נתניהו, מצדו, המתין יומיים לפני שבירך את אובמה על בחירתו מחדש ב-2012.

לרשימת המנהיגים שזכו לקבל שיחה מאובמה עוד באותו היום נכנסו נשיא איטליה סרג'יו מטרלה, שנבחר מוקדם יותר השנה, ראש ממשלת יפן שינזו אבה, שנבחר בחודש דצמבר האחרון, נשיא מצרים מוחמד מורסי, שמאז הודח, ונשיא סין שי ג'ינפינג. בשנה שעברה, אובמה המתין יומיים מסגירת הקלפיות בטורקיה עד שבירך רג'פ טייפ ארדואן על נצחונו בבחירות לנשיאו. על פי מקורות באנקרה, אותה שיחה ארכה לא פחות מ-45 דקות.

"כנראה שהגיע הזמן להתקשר לנתניהו":

נשיא ארה"ב ברק אובמה עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
שוחחו במשך 45 דקות. אובמה וארדואן/רויטרס

כמו ארדואן, גם נשיאת ברזיל דילמה רוסף המתינה יומיים עד לקבלת השיחה מהבית הלבן. גם הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי המתין יומיים מהשבעתו לנשיאות ביוני 2014 עד שקיבל את השיחה המיוחלת. מנהיג הדמוקרטיה הגדולה בעולם מודי, המתין ארבעה ימים עד שאובמה התקשר אליו.

ראש ממשלת שוודיה, סטפן לופבן, ונשיא תוניסיה, באג'י קאיד א-סבסי, המתינו לא פחות מ-13 ו-14 ימים, בהתאמה, עד שקיבלו את שיחת הטלפון מהבית הלבן. הערב הבהיר דובר הבית הלבן כי כבר קיימים מגעים מתקדמים לתיאום שיחת הטלפון, שעשויה להתקיים מחר לכל המוקדם. בכל מקרה, כך נראה, מצבו של נתניהו לא נורא במיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully