וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: אריתריאה "מעלימה" אזרחים ושוללת מהם תקווה לעתיד

17.3.2015 / 9:41

הדוח מתבסס על מאות ראיונות ועל עדויות פליטים שנמלטו לארבע מדינות. הדוח מעלה תמונת מצב קשה של מעצרים המוניים והוצאות להורג, שנועדו להשתיק את הביקורת על הממשלה: "לא פלא שרבים רוצים לעזוב"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

סוכנות האו"ם לפליטים פרסמה אתמול (שני) דוח חריג בלשונו, המעיד על "דפוסים ברורים ביותר" של הפרות זכויות אדם והיעדר שלטון חוק באריתריאה. בראש צוות החקירה עמד מייק סמית, דיפלומט אוסטרלי שכיהן עד לאחרונה כמנהל משרד האו"ם ללוחמה בטרור.

מהדוח עולה כי באריתריאה, הנשלטת על ידי איסאייס אפוורקי מאז עצמאותה, מבוצעות אינספור הוצאות להורג שמטרתן להשתיק את הביקורת נגד הממשלה, וכי אזרחים רבים "מועלמים" מביתם. אחרים מועברים ולמאסר בתנאי בידוד. "אף פעם לא אומרים לך באמת מדוע נעצרת, עד מתי תיכלא והיכן אתה שוהה", אמר סמית.

את הדוח ביססו סמית ועמיתיו על 400 ראיונות שערכו במשך ארבעה חודשים באריתריאה ובעוד ארבע מדינות שבהן שוהים פליטים מאריתריאה, ועל יותר מ-100 עדויות כתובות שהגיעו לידיהם. סמית אמר כי אריתריאה, שהכריזה על עצמאותה מאתיופיה ב-1993, משתמשת במתיחות עם שכנתה מדרום, כתואנה להתעלמות מזכויות אדם.

עוד בנושא:
התנאים הבלתי-אפשריים לחידוש אשרות מבקשי המקלט
"מתקן המסתננים הביא לירידה של 40% בפשע בתל אביב"
האו"ם: מספר הפליטים העולמי חצה את ה-50 מיליון

פליטים מאפריקה מפגינים מול משרדי נציבות האו"ם לפליטים בתל אביב 13 פברואר 2014. AP
פליטים מאפריקה מפגינים מול משרדי נציבות האו"ם לפליטים בתל אביב ב-2014/AP

הדוח מצא כי מספר האזרחים הנעצרים במדינה הוא כה גבוה, עד שמאסר הפך "לעובדה בסיסית של החיים, הנחווית על ידי מספר מופרז של אנשים, גברים ונשים, מבוגרים וצעירים, כולל ילדים". לדברי סמית, דריסת הרגל הממשלתית היא צבאית במהותה, ומאופיינת בדיכוי אכזרי: "במדינה קיימת רשת מרגלים פעילה המושרשת במרקם החיים החברתיים. אדם שהועסק על ידי שירותי הביטחון לא ידע שגם בתו עובדת עבורם".

"לרוב תושבי המדינה אין תקווה לעתיד", ציין סמית. "לנוכח הנתונים הללו, זה לא מפתיע שרבים כל כך רוצים לעזוב". ואכן, המצב הרעוע של זכויות האדם במדינה הביא לגל עצום של הגירה, בין השאר גם לישראל, שמספר הפליטים האריתראים השוהים בה מוערך בעשרות אלפים.

לפי נתוני נציבות האו"ם לפליטים, עד יולי 2014 כ-357 אלף תושבים עזבו את אריתריאה - 7% מאוכלוסיית המדינה, שמספרה נאמד בעבר בחמישה מיליון בני אדם. "בעוד שאנחנו ממשיכים לאסוף עדויות ולעבור על המידע שנאסף, אנחנו כבר יכולים לדווח על דפוסים מאוד ברורים של הפרת זכויות אדם, שלהבנתנו מתרחשת באופן שיטתי", אמר סמית. שגריר אריתריאה בבריטניה, טספמיקאל גראטו, דחה את ממצאי הדוח, ואמר למועצת האו"ם לזכויות האדם כי הדוח מבוסס מידע "בלתי אמין, לא מוכח וסנסציוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully