וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה דברים שאתם צריכים לדעת היום

רגע לפני שהיום מתחיל ואתם צוללים לעומס בעבודה או בלימודים, קבלו חמישה דברים שאתם ממש צריכים לדעת היום

מכבי תל אביב – הפועל פתח תקוה

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב מול הפועל פתח תקוה. ברני ארדוב
ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב מול הפועל פתח תקוה/ברני ארדוב

אתם צריכים לדעת שאלופת המדינה מכבי תל אביב תתמודד הערב עם הפועל פתח תקווה, במשחק שינעל את הסיבוב השני בליגת העל. ערב הכניסה לפלייאוף, הצהובים רחוקים מלהרשים, ואף שיכלו לסגור מזמן את מאבק האליפות הם עדיין מתמודדים עם הפועל באר שבע ועירוני קריית שמונה, שמגמגמות בעצמן אך עדיין נושפות בעורפו. המאמן פאקו אייסטרן, שספג ביקורות רבות לאחרונה, יקווה לנצח כדי להוריד את מפלס הלחץ מקבוצתו. אם פתח תקווה תפתיע, הרי שערב תחילת משחקי הפלייאוף, מאבק האליפות יהיה צמוד מאוד.

ביטול הסכם ורסאי

אדולף היטלר נואם בשדה התעופה טמפלהוף בברלין, 1 במאי 1935. AP
אדולף היטלר נואם בשדה התעופה טמפלהוף בברלין, 1 במאי 1935/AP

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 80 שנים ביטל היטלר את חוזה ורסאי והורה להתחיל בתהליך חימושה של גרמניה. חוזה ורסאי הוא הסכם שלום בין גרמניה למדינות ההסכמה אשר נחתם במסגרת ועידת השלום בפריז לאחר מלחמת העולם הראשונה ביוני 1919. ההסכם נכתב בהשראת תכנית 14 הנקודות של וילסון שחתרה ל"שלום ללא מנצחים ומנוצחים". ההסכם ביקש להגביל מאוד את כוחה הצבאי של גרמניה והגביל לשם כך את גודל הצבא של המדינה. ההסכם הופר כבר בתקופת רפובליקת ויימאר אך היום לפני 80 שנים הפר היטלר את ההסכם בגלוי כאשר נתן את ההוראה לחמש את המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

משחקה הרשמי הראשון של נבחרת ישראל

נבחרת ישראל בכדורגל בביקור בקהיר בשנת 1934. אוסף התצלומים הלאומי,
נבחרת ישראל בכדורגל בביקור בקהיר בשנת 1934/אוסף התצלומים הלאומי

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 81 שנים, בשנת 1934, נערך המשחק הרשמי הראשון בתולדותיה של נבחרת ישראל/פלשתינה בכדורגל במסגרת מוקדמות מונדיאל 1934. נבחרת ישראל הייתה אמורה לשחק נגד נבחרת טורקיה ונבחרת מצרים בבית 12 של המוקדמות אך בעקבות פרישת טורקיה שיחקה רק נגד מצרים לה הפסידה בתוצאה 4-1. למאמן נבחר אחד מטובי הכדורגלנים בארץ בשנות ה-20, שמעון "לומק" רוטנר שזימן לסגל 16 שחקנים, רובם מהפועל תל אביב וקבע כמה אימונים נגד נבחרות של יחידות הצבא הבריטי.

עבדות

נשיא ארצות הברית (1861-1865) אברהם לינקולן. AP, AP
נשיא ארצות הברית (1861-1865) אברהם לינקולן/AP, AP

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 20 שנים בדיוק, בשנת 1995 אישרה מיסיסיפי את התיקון ה-13 לחוקת ארצות הברית האוסר על עבדות, 130 שנים לאחר שנכנס לתוקף. התיקון ה-13 לחוקה בארצות הברית ביטל את העבדות וכיום הוא זה שאוסר על העבדות בכל תחומה של המדינה: " לא תתקיים עבדות או העסקה בכפייה – למעט ענישה על פשע שהאדם יורשע בו על פי דין – בתחומי ארצות הברית, או בכל מקום הנתון לשיפוטן". ההליך החל בהצהרת האמנציפציה של אברהם לינקולן בשנת 1863 אולם אז הוא התייחס רק למדינות הקונפידרציה. אישרור החוקה התרחש בדצמבר 1865 ונכנס לתוקף יומיים לאחר מכן אך מדינות רבות אישררו אותו רק שנים מאוחר יותר ביניהן דלוור (1901), קנטקי (1976) כאשר מיסיסיפי היא האחרונה.

ברנרדו ברטולוצ'י

ברנרדו ברטולוצ'י. פסקל לה סגרטן, GettyImages
ברנרדו ברטולוצ'י/GettyImages, פסקל לה סגרטן

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 75 שנים, בשנת 1940 נולד הבמאי ברנרדו ברטולוצ'י. ברטולוצ'י, מגדולי הבמאים האיטלקיים יצר בין היתר את הסרטים "הקיסר האחרון", "שמיים מגינים מעל" ו"בודהה קטן" בכיכובו של קיאנו ריבס. בגיל 24 כבר הוציא ברטולוצ'י את סרטו הראשון "לפני המהפכה" שם כבר ניכרת ההשפעה של הגל הצרפתי החדש. עם השנים הוא נודע בעיקר הודות תעוזתו והטכניקות הוויזואליות החדשניות לתקופתו ולכן נחשב ליורשם של גדולי היוצרים בקולנוע האיטלקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully