וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה דברים שאתם צריכים לדעת היום

רגע לפני שהיום מתחיל ואתם צוללים לעומס בעבודה או בלימודים, קבלו חמישה דברים שאתם ממש צריכים לדעת היום

עצרת הימין

הכנות בכיכר רבין בתל אביב לקראת עצרת הימין 14 מרץ 2015. דרור עינב
מכינים את כיכר רבין, אמש/דרור עינב

אתם צריכים לדעת שהיום בשבע בערב תתקיים בכיכר רבין עצרת הימין, שבוע לאחר שהתקיימה שם העצרת שביקשה להחליף את השלטון בבחירות הקרובות. כותרת העצרת היא "מאוחדים למען ארץ ישראל", ינאמו בה ראשי מפלגות מהימין ויקחו בה חלק עשרות עיריות ומועצות מקומיות וכן גופי ימין רבים. דניאלה וייס, יוזמת האירוע, ציינה כי למועד העצרת יש חשיבות גדולה כיוון שהוא סמוך מאוד למועד הבחירות: "מפגן כוח סמוך לבחירות הוא המכה בפטיש שתביא להשפעה של עוד מנדט או שניים".

באר שבע-סכנין

וויליאם סוארס שחקן הפועל באר שבע מול בני סכנין. אדריאן הרבשטיין
וויליאם סוארס שחקן הפועל באר שבע מול בני סכנין/אדריאן הרבשטיין

אתם צריכים לדעת שקבוצת הכדורגל של הפועל באר שבע תתמודד הערב עם בני סכנין, במסגרת המחזור ה-26 של ליגת העל. לפני משחקה של מכבי תל אביב עם הפועל פתח תקוה ביום שני, שחקניו של אלישע לוי ישאפו לנצח, לצמק את הפער מהפסגה לשתי נקודות ולהפעיל לחץ על הצהובים. באר שבע לא היטיבה, בלשון המעטה, לשחק בתקופה האחרונה, אבל יכולתה הפושרת של מכבי תל אביב משאירה אותה חזק בתמונה, ואיבוד נקודות מפתיע של האלופה בבלומפילד יפתח לחלוטין את מאבק האליפות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

חנה סנש צונחת

חנה סנש. אוסף התצלומים הלאומי
חנה סנש/אוסף התצלומים הלאומי

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 71 שנים צנחה חנה סנש, יחד עם צנחנים נוספים, על אדמתה של קרואטיה. חנה סנש היתה אז בת 23 ושנה קודם לכן התנדבה לצבא הבריטי יחד עם צעירים נוספים מארץ ישראל שנועדו לצנוח על אדמת אירופה במסגרת המאבק בגרמניה הנאצית. כאשר נחתה על אדמתה של קרואטיה הצטרפה לקבוצת פרטיזנים מקומית וכאשר חצתה את הגבול להונגריה נתפסה בידי חיילים הונגריים. היא הועמדה לדין אך הוצאה להורג ב-7 בנובמבר 1944 עוד לפני שהסתיים משפטה. רק לאחר מותה התגלו שיריה, בהם "אשרי הגפרור" ו"הליכה לקיסריה".

תרגיל מסריח

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
פרס ושמיר בתקופת הרוטציה/מערכת וואלה, צילום מסך

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 25 שנים הופלה ממשלתו של יצחק שמיר בהצבעת אי-אמון בכנסת במסגרת מה שכונה "התרגיל המסריח". המהלכים הפוליטיים שזכו לכינוי זה כללו הסכמים מפוקפקים בין מפלגות ובין חברי כנסת, קניית חברי כנסת בזכות הבטחת טובות הנאה, עריקות מסיעות והפרת הסכמים. מי שטבע את המושג "התרגיל המסריח" בדיעבד, היה יצחק רבין שטען: "הבלוף הזה וכל הסתאבות שבאה לחיים הפוליטיים בישראל בניסיון להרכיב ממשלה צרה נכשל לא רק באופן טקטי אלא גם קונספטואלית". בעקבות תחושת המיאוס של הציבור מהתנהלות הפוליטיקאים שונתה שיטת הבחירות להצבעה ישירה לראשות הממשלה. בנוסף נחקק החוק שמנע מפחות משליש מחברי סיעה בכנסת לפרוש מסיעתם.

ההתנקשות בקסטנר

ישראל קסטנר. AP
ישראל קסטנר/AP

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 58 שנים מת ישראל קסטנר לאחר שהתנקשו בחייו שבוע קודם לכן. ישראל קסטנר היה חבר בוועד העזרה וההצלה בבודפשט בזמן השואה ומתוקף כך יזם פעולות הצלה שונות כאשר המפורסמת בהן היא "רכבת קסטנר". קסטנר נרצח במהלך משפט בגין הוצאת דיבה נגד עיתונאי ירושלמי, מלכיאל גרינוולד, אשר טען כי הוא שיתף פעולה עם הנאצים. גרינוולד זוכה מרוב ההאשמות נגדו והשופט קבע כי "קסטנר מכר את נשמתו לשטן". המדינה ערערה על פסק הדין ולאחר הרצח בית המשפט העליון טיהר את קסטנר מאשמת שיתוף פעולה עם הנאצים. השופט שמעון אגרנט ציין בפסק הדין כי "את קסטנר תשפוט ההיסטוריה ולא בית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully