וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטעים מספרו האישי של שי פירון על משרד החינוך

יומיים לאחר שהתפטר מהממשלה, החל השר לשעבר לכתוב ספר על הרפורמות שהנהיג במערכת החינוך, ממבט אישי. גורמים במשרד החינוך: "פירון פועל מאחורי הקלעים במשרד מאז שהתפטר. הוא מתכנן להיות יועץ חיצוני אם לא יזכה בתיק בשנית"

שי פירון שר החינוך מחוץ לבית של יאיר לפיד 2.12.14. ראובן קסטרו
"אני נסער ומתוח בימים אלו מכדי לכתוב". פירון/ראובן קסטרו

שר החינוך לשעבר שי פירון מנסה בימים אלה לקמט כהונה קצרה במיוחד, אך מלאת "תכניות לאומיות" ו"רפורמות", לתוך ספר, הכתוב כיומן מסע אישי בנבכי עולם החינוך. בספרו, שקטעים ממנו הגיעו לידי וואלה חדשות, הוא סוקר נושאים רבים שהעסיקו אותו ברמה האישית, לדבריו, במהלך שנה ושמונה חודשים שבהם היה במשרד החינוך.

בין סוגיות אלה, תלמידים עם צרכים מיוחדים, חיזוק החינוך המקצועי ושילוב תלמידים דתיים וחילונים במסגרות חינוכיות. כל פרק מלווה בסיפור אישי של תלמיד, איש חינוך או קבוצת נוער שהשפיעו עליו. במקרים רבים פירון אף מספר בנימה מעט הרואית כיצד שינה את עולמם - ילדה חולת סרטן שדאג לבקרה עד שהבריאה, נערה אחרת שלא שרדה את מחלת הסרטן והוא כתב לה תעודת בגרות כצוואה אחרונה, ונער עבריין שפירון החזיר אותו למסלול הלימודים.

עוד בוואלה חדשות:
פירון: המחנה הציוני פספס את ההזדמנות להחליף את נתניהו
הרפורמה בדרך? "המלצנו לצמצם הכיתות ל-32 תלמידים"
הקלה בתנאי הקבלה? רפורמת הפסיכומטרי של פירון קורסת

שר החינוך שי פירון בסיור בשדרות. יולי 2014. ששון תירם, מערכת וואלה! NEWS
פירון בסיור בשדרות, יולי 2014/מערכת וואלה! NEWS, ששון תירם
"בנות ובנים מוותרים על זהותם בחצרות אחוריות. נותנים לגוף חלול מנפש לבטא את עצמו, מחללים אהבה ופוגעים לעצמם בחלומות. התבוננתי בפנים שלהם. ובכיתי"

בפרק ארוך במיוחד, הוא מתאר כיצד הסתובב ברחובות ירושלים בלילות ופגש נוער בסיכון. "צעיר יפה תואר, רק בן 17, זקן כמו פנסיונר שהאריך ימים, הציע לי לבוא לראות את ה'חושה', שם החבר'ה 'דופקים את הראש' לפני שהם יורדים לכיכר", כתב השר לשעבר. "'תעזור להם. שלא יהיו כאן סמי פיצוציות. זה רעל עכברים. אני כבר ניסיתי הכול. אל תיתן להם'. 'אבל איך?', רציתי לשאול, בעצם לזעוק. בנות ובנים מוותרים על זהותם בחצרות אחוריות. נותנים לגוף חלול מנפש לבטא את עצמו, מחללים אהבה ופוגעים לעצמם בחלומות. הופכים מילים של רגש ותקווה לסיוט מכני, שתכליתו תשומת לב ריקה מתוכן. התבוננתי בפנים שלהם. ובכיתי".

בהמשך הוא מתאר בהתרגשות כיצד מאוחר יותר הכיר נערה "בעייתית", שלימים יפגוש אותה כנציגת רשת אמי"ת בכינוס בניו יורק, ושם היא תודיע לו באופן חגיגי שהיא תהיה כמוהו יום אחד - שרת החינוך. בפרק אחר פירון מותח ביקורת על המסעות לפולין, היוצרים לדבריו אפליה על רקע כלכלי-חברתי בקרב התלמידים. אמנם בנובמבר האחרון השיק משרד החינוך מכרז חדש, שמטרתו לצמצם במעט את עלויות הטיסה ולממן את עלויות מלווי המסע, אולם פירון תוקף בספרו את הסוגיה בצורה מתמיהה, למי שעד לא מזמן ישב בכיסא שר החינוך, והיה יכול להוזיל עוד יותר את נסיעות התלמידים לפולין.

"כל מה שעניין אותם זה לצאת לפולין. רק כך הם הרגישו 'כמו כולם'"

"האם מותר לה למערכת החינוך להוציא לפולין מעל שלושים אלף תלמידים בשנה, בשעה שיש תלמידים שפשוט לא יכולים לצאת למסע?!", כתב. "גם המלגות הרבות, שאותן זכינו להגדיל, אינן מספקות פתרון ראוי. לא לכולם נעים לבקש, ורבים לא מוכנים לקבל לחם חסד כדי שיוכלו לצאת למסע. בבתי ספר רבים לא נוצרו תכניות ראויות לתלמידים שנשארים בארץ, וכך, התלמידים שאינם יוצאים למסע חווים את ההדרה והדחייה פעמיים: פעם אחת בשעה שהם נשארים בארץ, ופעם שנייה בהיעדר חלופה חינוכית ראויה".

גם הפרק על המסעות לפולין מלווה בסיפור אישי, המתאר כיצד הגשים פירון את חלומם של תלמידי תיכון "ברנקו וייס" ברמלה והטיס אותם לבקשתם למסע לפולין, מלווים במשלחת שהרכיב בעצמו. מלבד השר פירון, המשלחת כללה את יוכי ברנדס, אראל סג"ל, סמדר שיר, אברי ונעמה גלעד, וכן מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן ובכירים נוספים. מקור המימון למשלחת הנוספת לא ברור, ופירון מתאר את המסע כמוצלח. זאת, לצד הוויכוחים בין חבריו למשלחת סביב אופיו "הנכון" של המסע. "הנסיעות ברחבי פולין הפכו לוויכוחים קשים", כתב. "יובל אלבשן רצה שנדגיש את ההומניות, אראל סג"ל ביקש שנעביר מסר חד על אנטישמיות ועל צדקת הדרך של העם היהודי, ויוכי שתקה שתיקה עמוקה. בחלק מהזמן ישבתי בספסל האחורי וניגנתי עם ארז ג'ם סשן ארוך: 'מה עושים עם הצדק הזה על הבוקר'".

"בסוף היום הטעון הגענו למלון שבו לנו ילדי 'ברנקו וייס' מרמלה, בלובי של המלון התחוללה סערה גדולה. נערים ונערות צרחו. קיוויתי שההתרגשות, המסע והשפעותיו, סיפור ששמעו, המראות והריחות טלטלו אותם. אבל הם כעסו כי החדרים לא היו גדולים ויפים מספיק. לרגע חשתי חוסר אונים. כאילו כל הנסיעה וההשקעה היו מיותרות", הוסיף פירון. "אבל גם ברגעים כאלה חשוב להכיל, לנסות להבין ולא לשפוט: לא ברגע ישתנה מהלך חייהם; לא מיד, בעקבות סיור במחנה השמדה, הם יהפכו לרגישים ומנומסים. ובכלל, גיליתי שהם מדברים על רגשות 'מבחוץ'. פתאום הבנתי שהמסע שלהם לפולין לא היה מסע בעקבות השואה, שלא היה להם שום עניין להבין מה קרה לעם, את מי רצחו, מה קרה בעקבות המלחמה. כל מה שעניין אותם זה לצאת לפולין. זהו. כי רק כך הם הרגישו שהם 'כמו כולם', שהם לא שונים מאחרים".

מקווה להיות שר החינוך בממשלת "המחנה הציוני"

בריאיון לוואלה חדשות סיפר פירון כי הוא התחיל לכתוב את הספר יומיים לאחר התפטרותו מהממשלה. לדבריו, הוא מקווה שספרו החדש ישמש מורים במהלך שיעורים או יימכר כמתנה למורים ולאנשי חינוך בסוף שנת לימודים. הוא השלים תשעה מתוך 12 פרקים. השלושה הנותרים יעסקו בפתרון בעיות שהציג - חינוך ציבורי, צמצום פערים ורפורמת הדגל שהוביל בקדנציה שלו, "למידה משמעותית".

לדברי פירון, הפרקים הנותרים ייכתבו רק לאחר הבחירות. הוא הוסיף כי הוא מקווה ש"המחנה הציוני" ינצח, ומפלגתו תילחם עבורו להשיג את תיק החינוך. "אני רוצה לראות מה יהיה לאחר הבחירות, מה יהיו התוצאות ולפי רוח הדברים אכתוב אותם", אמר. "אני נסער ומתוח בימים אלו מכדי לכתוב".

כרזות בחירות מחוץ לבינתחומי בהרצליה, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"אני רוצה לראות מה יהיה לאחר הבחירות". כרזות בהרצליה/ראובן קסטרו

בספרו פירון אינו מודה בטעויות שעשה בדרך, אך ממרחק שלושה חודשים וחצי מכיסא השר הוא יודע כבר למנות אותם. "טעיתי שקראתי לכל הנדבכים של 'למידה משמעותית' רפורמות, כי גם תכנית הבגרויות וגם המיצ"בים הם חלק מסיפור אחד, ואז זה נראה לציבור כאילו אני זורק כל הזמן רפורמות לאוויר", הבהיר. "טעות שנייה שלי, שלא שיתפתי מספיק את המורים בתכניות שלי. אם הם היו חלק מהתהליך אז התכניות היו מיושמות בצורה חלקה יותר".

גורמים במשרד החינוך מעידים כי מאז התפטר, הוא מרבה לעבוד מאחורי הקלעים במשרד החינוך על מנת לדאוג שכל הרפורמות שלו ייושמו. בין היתר, הוא מסייע בהכנת התקציב השנתי של המשרד, שיוגש לאישור הכנסת לכשתוקם, ועובד על הטמעת תכניות לימוד שהכריז עליהן במהלך כהונתו ועל תקצוב דיפרנציאלי. כאיש חינוך, פירון הצהיר לא פעם כי הוא נכנס לפוליטיקה "בגלל התיק" ולא "בשביל הכיסא", אך לפי המצב הנוכחי בסקרים, עם מצבה של יש עתיד ובהנחה שבנימין נתניהו ירכיב את הממשלה, סיכויו לחזור לכיסא שר החינוך כמעט אפסי.

אף שלפי שעה הוא מסרב להכריז כי יתפטר אם לא ימונה לשר החינוך, גורמים במשרד החינוך טוענים בתוקף כי במקביל לריצתו לכנסת, הוא כבר החל לתפור לעצמו תפקיד ליום שאחרי, כיועץ חיצוני למשרד החינוך. לדבריו, הטענות מהגורמים במשרדו לשעבר הן מחמאה עבורו. "לא יישמתי עשירית מהתכניות שלי", הוסיף. "אם יתנו לי את תיק התיירות, נניח - אני אסרב. באתי לעשות את מה שאני טוב בו, לעשות חינוך".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully