וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה דברים שאתם צריכים לדעת היום

רגע לפני שהיום מתחיל ואתם צוללים לעומס בעבודה או בלימודים, קבלו חמישה דברים שאתם ממש צריכים לדעת היום

עדלאידע

עדלאידע בחולון, פברואר 2013. דרור עינב
צילום: דרור עינב/דרור עינב

אתם צריכים לדעת שהיום תתקיים העדלאידע הגדולה במדינה בחולון. נושא העדלאידע השנה יהיה 75 שנים להיווסדה של העיר ויקחו בה חלק רקדנים, אקרובטים, תאטרוני רחוב, תזמורות ועוד. בנוסף לכך יוצגו מספר מיצגי ענק כמיטב המסורת והפעם: המלכה אליזבת, המושל הבריטי שהכריז על העיר חולון, פוליטיקאים ישראלים, הרכבת הקלה העתידית ועוד. ראשית מסורת העדלאידע היא ב-1912, בימיה הראשונים של העיר תל אביב. לאחר הקמת המדינה חודשה המסורת, בשנת 1955. מקור השם הוא הנוהג המצויין בתלמוד כי בפורים יש להגיע לשכרות עד לטשטוש מוחלט: "מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" (מסכת מגילה, דף ז', עמוד ב).

טופ 16

דווין סמית' שחקן מכבי תל אביב מול ניקוס פפאס שחקן פנאתינייקוס. ברני ארדוב
צילום: ברני ארדוב/ברני ארדוב

אתם צריכים לדעת שקבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב תתמודד הערב בבלגרד עם הכוכב האדום, במסגרת משחקי הסיבוב השני בשלב הטופ 16 ביורוליג. הצהובים לא הרשימו במשחק מול פנאתינייקוס בשבוע שעבר, אבל קצרו ניצחון חשוב שהבטיח כמעט סופית את העפלתם למשחקי ההצלבה. כעת השאיפה שלהם היא להבטיח את אחד משני המקומות הראשונים בבית, שיאפשרו להם לזכות ביתרון הביתיות בשלב הבא. בהתחשב בעובדה שמכבי תל אביב עוד צריכה לשחק בברצלונה ובמדריד, היא חייבת לנצח קודם כל את הסרבים ואחר כך לחשוב על הקרבות הבאים, שכן הפסד הערב יפחית מאוד מסיכוייה לסיים במקומות 1-2.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הוגו צ'אבס

נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס, דצמבר 2012. רויטרס
צילום: רויטרס/רויטרס

אתם צריכים לדעת שהיום, בדיוק לפני שנתיים, הלך לעולמו מי שהיה נשיא ונצואלה במשך 14 שנים – הוגו צ'אבס. צ'אבס, בן למשפחה ממעמד הפועלים הגיע לפוליטיקה דרך שירותו כקצין בצבא ונצואלה. בשנות שלטונו, חתר צ'אבס ליישם את "המשימות הבוליבריות" (שאותן ביסס על פרשנותו לסימון בוליבר, ממשחררי דרום אמריקה) כשבמדיניות הפנים עסק במיוחד בשיפור מצבם של העניים במדינתו. כחלק ממדיניותו האנטי אימפריאליסטית, התנגד למדיניות החוץ של ארצות הברית, הזדהה עם השלטון הקומוניסטי של פידל קסטרו בקובה והיה מבקר גדול של מדיניות ישראל - הוא אף גירש את סגל שגרירות ישראל בזמן מבצע "עופרת יצוקה".

מסך הברזל

ווינסטון צ'רצ'יל נושא את נאום מסך הברזל ב-1946. AP
צילום: אי-פי/AP

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 69 שנים, בשנת 1946, טבע ווינסטון צ'רצ'יל, מי שהיה ראש ממשלת בריטניה בזמן מלחמת העולם השנייה את המונח "מסך הברזל". מונח זה מציין קו גבול אידיאולוגי שמחלק את אירופה לגוש המזרחי שאותו הנהיגה ברית המועצות ולגוש המערבי שאותו הנהיגה ארצות הברית. את המונח טבע צ'רצ'יל בנאום שנשא בפולטון, מיזורי, ונהוג לסמן את המונח הזה כפתיחתה של "המלחמה הקרה". המאבק בין המעצמות ביטא הבדלי אידיאולוגיה בנושאים כלכליים ופוליטים בין המדינות הקומוניסטיות בגוש המזרחי והקפיטליסטיות בגוש המערבי.

ממים לחשמל

תחנת הכוח נהריים על גדות נהר הירדן. זולטן קלוגר, לשכת העיתונות הממשלתית
צילום: זולטן קלוגר, לע"מ/לשכת העיתונות הממשלתית, זולטן קלוגר

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 89 שנים, בשנת 1926, קיבל פנחס רוטנברג את הזיכיון לשימוש במי הירדן והירמוך להפקת חשמל. שלוש שנים קודם, לכן ייסד רוטנברג את "חברת החשמל לארץ ישראל", לאחר שהקים תחנת כוח באישור הנציב העליון. האישור שקיבל לניצול מימי הנחלים הללו אפשר לו להקים את תחנת הכוח ההידרו- חשמלית בנהריים - ולכן גם נקרא רוטנברג "הזקן מנהריים" - שהיתה הראשונה מבין ארבע תחנות שתכנן להקים לאורך בקעת הירדן. בתחנה בנהריים הותקנו שלוש טורבינות והתחנה הצליחה לספק 18 מגה ואט חשמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully