וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזכות ההפצצות מהאוויר: כך ספג דאעש מהלומה כלכלית כואבת

חצי שנה אחרי תחילת המערכה האמריקנית-ערבית נגד ארגון הטרור, נאלץ דאעש לקצץ במשכורות ללוחמים ומוציא להורג בעלי תפקידים הגונבים מקופתו. אנליסט: "המשבר מאיץ את הקריסה הפנימית של דאעש"

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: יאיר דניאל

רק לפני ארבעה חודשים קבע מגזין פורבס כי דאעש הוא ארגון הטרור העשיר בעולם, עם מחזור של שני מיליארד דולרים בשנה. אלא שכעת, מסתמן כי המערכה הצבאית, המשותפת לארה"ב ולמדינות ערב, הסבה לארגון נזקים כלכליים משמעותיים.

תחקיר שפרסם ה"פייננשל טיימס" מעלה כי דאעש נאלץ לקצץ במשכורות המשולמות ללוחמים, להגדיל את הקנסות שהוא גובה בתחומי השיפוט שלו, ולהפחית את קצבאות המזון והדלק לתושבים. בעיר הסורית מיאדין, השוכנת על נהר הפרת, מורגשת הפגיעה היטב: אחד התושבים אישר לעיתון כי "דאעש ספג סוג מסוים של מהלומה כלכלית", והעיד כי המשכורת שמקבל אחיינו - לוחם בשורות הארגון – קוצצה. להערכתו, מאז שהחלו ההפצצות האוויריות בשנה שעברה, מתקשה הארגון להתמודד כלכלית עם הרחבת הטריטוריה שלו.

גם ב"פייננשל טיימס", שכתביו מסקרים בעקביות את מצבו הכלכלי של הארגון, מודים כי קשה לוודא את מהימנות הדיווחים על הצמצומים הכלכליים בשורותיו. זאת, מכיוון שדאעש מתנהל בסודיות, בפרט בכל הנוגע לניהול הכספים שלו. לפי נתוני מחלקת המדינה בוושינגטון, דאעש מחזיק בהון נזיל של כ-500 מיליון דולרים. מנגד, אין עדויות ולפיהן הארגון מגביל את הוצאותיו.

לוחמים שיעים משגרים רקטות בלחימה עם דאעש מצפון לתיכרית – עיראק, מרץ 2015. רויטרס
לוחמים שיעים בלחימה עם דאעש מצפון לתיכרית, השבוע/רויטרס

דיפלומט מערבי בכיר, שהשתתף לאחרונה במפגש של חברות הקואליציה נגד דאעש, אמר לעיתון כי "נעשה עבורם קשה יותר לתחזק את האשליה שהם מנהלים מדינה". עם זאת, הוא ציין כי "חברי הארגון, או חברי הארגונים שקשורים אליו, עדיין מקבלים כסף".

לדברי תושבים בעיר רקה, המוגדרת כבירת הארגון, דאעש נאלץ לשלם 900 אלף לירות סוריות (4,750 דולר או 19 אלף שקל) לכל משפחה שבנה נהרג בלחימה. לפי דיווחים שונים, 1,000 לוחמי דאעש נהרגו רק בקרב על כובאני. הארגון גם מתקשה יותר ויותר לחטוף בני ערובה מערביים ולדרוש תמורתם כופר, כפי שעשה בעבר על מנת לנפח את הכנסותיו. כמו כן, דווח כי הארגון נאלץ לאחרונה להוציא להורג לפחות חמישה בעלי תפקידים, שניסו להימלט משטחי הארגון אחרי שגנבו מקופתו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
לוחמי דאעש באזור העיר חומס – סוריה, נובמבר 2014. יוטיוב, צילום מסך
לוחם דאעש בעיר חומס/צילום מסך, יוטיוב

על פי ה"פייננשל טיימס", מקור ההכנסה העיקרי של דאעש - שדות הנפט - כבר אינם מניבים רווחים גדולים. לפני שהחלו ההפצצות האוויריות, דאעש שלט בכל שרשרת הפקת הנפט בשטחים שעליהם השתלט בעיראק ובסוריה, משאיבת הנפט ועד ייצוא החביות; אך מאז חודש ספטמבר 2014, הארגון נאלץ להיעזר בקבלני משנה, ומחזיק כיום בבלעדיות רק על שאיבת הנפט.

עובד בחברת גז מדיר א-זור, מחוז במזרח סוריה הנמצא בשליטת דאעש, אמר כי "ללא מכירת הנפט, דאעש איבדו חצי מהכנסות הנפט שהיו להם". תורביורן סולטבדט, אנליסט מחברת הערכת הסיכונים מייפלקרופט, אמר לעיתון כי רווחי הנפט של דאעש צנחו ל-300 אלף דולרים ביום בלבד. בשנה שעברה, העריכו אנליסטים שונים כי הרווח היומי של הארגון עומד על מיליון דולרים ליום, ואפילו פי שניים מזה. "אני לא חושב שזה יוביל להתמוטטותם", אמר סולטבדט, "אבל זה עשוי להאיץ את הקריסה הפנימית שלהם".

לוחם בארגון "המדינה האיסלאמית" לצד שבויים סורים, אוגוסט 2014. AP
הארגון מתקשה לחטוף בני ערובה, שהכופר עבורם היווה מקור הכנסה נאה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully