וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן נאום נתניהו: אובמה יערוך שיחת ועידה עם מנהיגי אירופה

עמרי נחמיאס, שליחנו לוושינגטון

3.3.2015 / 16:33

בניסיון נוסף להסיט את תשומת הלב מדבריו של ראש הממשלה לנושאים אחרים, ישוחח נשיא ארה"ב עם ראשי מדינות באירופה חצי שעה לאחר תחילת הנאום. כרבע מהדמוקרטים יחרימו את האירוע

מערכת וואלה

בצל המחלוקת הפומבית עם ממשלו אובמה, יישא הערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו את נאומו בפני שני בתי הקונגרס בוושינגטון. עד כה הודיעו 55 חברי קונגרס דמוקרטים - כרבע ממספרם הכולל - כי לא יבואו להאזין לנאומו. דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר כי "ספק אם הנשיא אובמה יקדיש את כל זמנו לצפייה בנאום" ובהמשך נמסר כי הנשיא ישוחח עם מנהיגים מאירופה בשיחת ועידה שתחל בזמן הנאום.

נתניהו, שהעביר את היממה האחרונה בליטוש נוסח הנאום, מתכוון לפנות לחברי הקונגרס ולהפציר בהם להתנגד לעסקה הנרקמת בין שש המעצמות לבין איראן, ולטעון כי ההסכם יאפשר לתכנית הגרעין הצבאית של טהראן להמשיך ולפעול, ובכך לסכן את קיומה של מדינת ישראל.

במידה רבה, הנאום שנשא אמש נתניהו בפני ועידת איפא"ק היה קדימון לקראת נאומו היום. נתניהו ניסה בנאומו להמעיט בערכו של המשבר ביחסים עם הנשיא ברק אובמה, ואף חלק לו שבחים על הסיוע לישראל. אלא שבראיון שהעניק אובמה לאחר מכן לסוכנות הידיעות רויטרס, אמר הנשיא האמריקני כי נתניהו עושה טעות "בהגיעו לביקור שבועיים לפני הבחירות". לדבריו, המשבר עם ישראל "מסיח את הדעת", אך איננו הרסני. אובמה אמר כי "נתניהו מדבר בכנות בנוגע לדאגות שלו כלפי איראן, בהתחשב ברטוריקה שלה ובפעולות המסוכנות של המשטר האיראני באזור. זה מובן שישראל מאוד מודאגת – גם אנחנו מודאגים, אבל מה שאנו אומרים זה שעלינו להישאר מפוקסים על המטרה שלנו – למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני".

בנימין נתניהו נואם בוועידת איפא"ק – וושינגטון, 2 במרץ 2015. GettyImages
נתניהו, אמש בנאומו בוועידת אייפא"ק/GettyImages

נתניהו יגיע לקונגרס בשעה 17:20 (שעון ישראל), ויתקבל על ידי משמר הקונגרס. מיד לאחר מכן, תחל פגישתו של נתניהו עם יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר. הוא צפוי להעניק לביינר מנורה ועותק של מגילת אסתר. זאת, כהקבלה היסטורית, ערב חג פורים, בין המן הרשע ובין המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי. גם בפגישתו עם הנשיא אובמה בחג פורים לפני שלוש שנים, העניק ראש הממשלה לנשיא האמריקני עותק של המגילה, מסיבה זהה.

ביינר, מצדו, הודיע כי יעניק לנתניהו פסל של וינסטון צ'רצ'יל, הנחשב למדינאי נערץ על נתניהו. הוא גם המנהיג היחיד אי-פעם, זולת נתניהו, שהוזמן שלוש פעמים לנאום בקונגרס. בהמשך, יצטרפו לפגישה 24 חברי קונגרס וסנאטורים בכירים.

בשעה 17:55 ילווה משמר הקונגרס את נתניהו לאולם המליאה. ראש משמר הקונגרס, פול אירווינג, יכריז על כניסת נתניהו לאולם המליאה, ומאחורי דוכן הנואמים יישב ביינר לצד ותיק הסנאטורים של המפלגה הרפובליקנית, הסנאטור אורין האץ', שיחליף את סגן הנשיא ביידן, שיצא אמש לביקור בגואטמלה. נאום ראש הממשלה צפוי להתחיל בשעה 18:00.

חצי שעה לאחר מכן, אובמה יערוך שיחת ועידה עם מנהיגי אירופה.בהודעת הבית הלבן נמסר כי אובמה ישוחח עם מנהיגי בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה ויו"ר הנציבות האירופית, על המצב במזרח אוקראינה ועל סוגיות ביטחוניות נוספות. מדובר בצעד נוסף של הממשל בניסיונו להסיט את תשומת הלב מהנאום של נתניהו לנושאים אחרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

מודעה על עמוד שלם בניו יורק טיימס: "נתניהו, אינך מדבר בשמנו"

אמש פרסמו קבוצת רבנים אמריקנים מודעת ענק ב"ניו יורק טיימס", המתנגדת לנאומו של נתניהו בקונגרס. יותר מ-2,400 בני אדם חתומים על המודעה, שהתפרשה על פני עמוד שלם בעיתון. בראש המודעה נכתב בגדול: "לא, מר נתניהו, אינך מדבר בשם האמריקנים היהודים" ו-"הציבור האמריקני לא רוצה מלחמה עם איראן".

עוד נכתב במודעה: "סקרים מצביעים על כך שרוב האמריקנים היהודים, וגם האמריקנים הלא-יהודים, תומכים במאמציו של הנשיא אובמה לגבש הסכם שימנע מאיראן לפתח נשק גרעיני", ומתנגדים לניסיונו של ראש הממשלה "לחתור תחת המשא-ומתן הזה".

"הסקרים מעלים כי רוב האמריקנים היהודים מתנגדים להרחבת ההתנחלויות בגדה המערבית - פעילות שאותה מקדם נתניהו - ותומכים בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית, שתתקיים בשלום לצד ישראל", הוסיפו. המודעה מומנה על ידי הרב מייקל לרנר, עורך כתב העת "תיקון" הרואה אור בברקלי, קליפורניה, וחתומים עליה מרצים ואקדמאים רבים מאוניברסיטאות בסן פרנסיסקו, ניו יורק והארוורד.

ביקור נתניהו בארה"ב - כותרות אחרונות
אובמה על ביקור נתניהו: "טעות לבוא שבועיים לפני בחירות"
כרוניקה של משבר: עד כמה פגעו יחסי אובמה-נתניהו בישראל?
רייס: "לא ניתן לדרוש מאיראן לוותר על יכולות ההעשרה"
תורמים ומשפיעים: האם היהודים "שולטים באמריקה"?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
חלקה העליון של המודעה שהתפרסמה בניו יורק טיימס/מערכת וואלה, צילום מסך

עוד נכתב: "אנו זוכרים כיצד ממשל בוש הוביל אותנו בשקרים למלחמת עיראק, וסיפק מידע שקרי על האיום הלא-קיים של הנשק הגרעיני של עיראק. אנחנו לא רוצים לחזור על התרחיש הזה, בשעה ש'ביטחוניסטים' בישראל ובארצות הברית שוב נעזרים בפחד מפני הנשק הגרעיני הלא-קיים, כדי לתחמן אותנו למלחמה נוספת. זהו לא אינטרס של ארצות הברית, לא של ישראל ולא של שאר העולם".

"אסטרטגיה של שליטה במי שזוהו כ'רשעים', במסגרת המדיניות שנוקטות ארצות הברית וישראל, לא עבדה. כוח, אלימות, מלחמות, הפצצות, עינויים וכפייה נכשלו ב-5,000 השנים האחרונות, ולא יצרו עולם של שלום וביטחון", סיכמו הכותבים וסיימו את המודעה במילים: "זו העת למה שהיהודים מכנים 'תיקון' - ריפוי ושינוי".

בימים האחרונים התחדדה הביקורת על נתניהו מצד גורמים יהודים בארצות הברית, המתנגדים לבואו לוושינגטון בהזמנת יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר. שלשום אמרה הסנאטורית הבכירה, דיאן פיינסטיין, כי נתניהו נוהג ב"שחצנות" כאשר הוא טוען שהוא מגיע לקונגרס כדי לנאום בשם כל היהודים. פיינסטיין אמרה כי אמנם תבוא להאזין לנאום, אך מתחה ביקורת נוקבת על דבריו של נתניהו, ולפיהם הוא נושא באחריות "לא רק עבור ישראל, אלא עבור העם היהודי".

"נתניהו לא מדבר בשמי", אמרה פינסטיין בראיון לרשת CNN. "זו הצהרה די שחצנית לטעמי. הקהילה היהודית היא בדיוק כמו כל קהילה אחרת, ויש כאן הרבה השקפות. בכנות, השחצנות הזו לא עושה טוב לישראל", אמרה.

(עדכון ראשון: 14:33)

הסנאטורית דיאן פיינשטיין בתום דיון על פריצת ה-CIA למחשבי הוועדה למודיעין, מרץ 2014. AP
"השחצנות של נתניהו אינה מיטיבה עם ישראל". חברת הסנאט דיאן פיינסטיין/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully