וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נתנו לכם לנסוע בחינם: שביתה בקווי "אגד תעבורה"

2.3.2015 / 8:16

הנהלת "אגד תעבורה" השביתה את רוב הקווים שהיא מפעילה ברחבי המדינה, בתגובה לכוונת הנהגים לא לגבות תשלום במחאה על תנאי עבודתם. בין היתר אין שירות באשדוד, נתניה, נתיבות ואופקים. "אלפי נוסעים נתקעו"

אוטובוס של אגד תעבורה. אגד תעבורה,
רוב קווי החברה הושבתו לחלוטין. אוטובוס של חברת "אגד תעבורה"/אגד תעבורה

שיבושים קשים נרשמים הבוקר (שני) בקווי התחבורה הציבורית של "אגד תעבורה", בשל החלטת ההנהלה להשבית את כל קווי החברה, למעט פעילות חלקית באשקלון, בשדרות, באלעד ובקריית גת. ההחלטה להשבית את קווי החברה הגיעה בתגובה להחלטת הנהגים להתיר נסיעה בחינם לנוסעים בין השעות 05:30–14:30, כחלק ממחאתם נגד ההנהלה שסירבה להתקדם במו"מ על הסכם קיבוצי לעובדים, שבגינו הכריזו לפני כשלושה שבועות על סכסוך עבודה.

החברה החליטה להפסיק את השירות באשדוד, בנתניה, במבשרת ציון, בגבעת זאב, במעלה אדומים, בנתיבות, באופקים, בעוטף עזה ובקווי השירות בין אשקלון לבאר שבע. "לקראת ניסוח הסכם קיבוצי חדש הגיש ועד העובדים רשימה של למעלה מ-60 דרישות, ובמקום לדון בהן, בחר לצאת מחדר המשא ומתן ולנסות להפעיל לחץ על הנהלת החברה", נכתב בהודעת החברה.

לטענת החברה, אמש נשלח מכתב לכל הנהגים, שבו נמסר כי החברה לא תקבל עבודה חלקית וכי נהג שלא יבצע את כל משימותיו לא יקבל שכר ויישלח לביתו. "לטעמנו, הקריאה לעובדים שלא לגבות תשלום מנוסעים אינה חוקית ואינה שונה מקריאה לקופאי לאפשר לקונים לצאת מהסופר מבלי לשלם עבור המצרכים שלקחו", אמרו בחברה.

עוד בוואלה! חדשות:
נתניהו נחת בוושינגטון: בקונגרס לא מכירים את פרטי ההסכם
בעקבות העומס: בשיבא ביקשו - "אל תפנו אלינו אמבולנסים"
חוזרים לרוטשילד: אמש הוקמו אוהלים, היום עובדי כיל יפגינו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אלעד במצור". תושבי העיר עוצרים טרמפים בשל השבתת הקווים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ועד העובדים הלך צעד אחד רחוק מדי ובמקום להיאבק על תנאי השכר הוא פוגע בנוסעים", אמר מנכ"ל אגד תעבורה, גדעון מזרחי. "אני קורא לנהגים להפסיק את העיצומים המיותרים האלו ולחזור להידברות. אני מקווה שהוועד יגלה אחריות ויורה לנהגים לחזור לעבודה הסדירה ולעמוד בהתחייבויות שלנו כלפי הציבור שרוצה להגיע לעבודה וללימודים".

דובר עיריית אלעד אמר כי בעקבות השביתה העיר נמצאת במצור. "אלפי נוסעים נתקעו בעיר", אמר הדובר. "מתוך 43 אלף תושבים, קרוב למחצית עובדים מחוץ לעיר ואחוזים ניכרים מהם אינם בעלי רכב פרטי". הדובר הוסיף כי "עובדי החברה הגיעו בבוקר ותכננו לבצע את שביתת הקופות. בתגובה הוציאה החברה פקחים שלא מרשים לנהגים לצאת אם הם לא מתחייבים לגבות תשלום". לטענתו, השירות בעיר לא פועל כלל, ולא באופן חלקי כפי שהודיעה "אגד תעבורה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"נהגי התחבורה הציבורית הפרטית חיים ממכרז למכרז"

אתמול הסביר יו"ר ועד העובדים של החברה, איציק קשקש, את ההחלטה לאפשר נסיעה חינם בקווים. "בחרנו בצעד הזה כדי שלא להפוך את הנוסעים לכלי משחק", אמר קשקש, "אך בתנאי ההעסקה הנוכחיים, הנוסעים לצערנו משלמים את המחיר מדי יום". קשקש סיפר כי הנהגים בחברה משתכרים 32.60 שקלים לשעה, סכום שלטענתו הוא הנמוך ביותר בתחבורה הציבורית. לדבריו, תנאי העבודה הבלתי אטרקטיביים מובילים לחוסר בנהגים. "הדבר מאלץ נהגים לעבוד כ-11 שעות בממוצע על הכביש. במקרה הטוב, הנוסעים סובלים מקווים מצומצמים ומאוטובוסים מלאים, ובמקרה הרע – מעייפות הנהגים המסכנת את הנוסעים".

חברת "אגד תעבורה" היא חברת התחבורה הציבורית הפרטית השלישית בגודלה בישראל, ומועסקים בה כ-760 נהגים. בהתאם לתנאי הזיכיונות, חברת האם, "אגד", עצמה אינה רשאית להתמודד על מכרזים, אלא דרך חברות בת, ו"אגד תעבורה" היא חברת בת שכזו; 50% מן הבעלות על החברה מצויים בידי "אגד", והמחצית השנייה בידי תאגיד IDB. ואולם, בין נהגי "אגד" לנהגי חברת הבת קיימים פערים גדולים מבחינת התנאים: בחברות התחבורה הציבורית הפרטית אין הסכמי עבודה הכוללים ביטחון תעסוקתי או הכרה בוותק בענף.

"נהגים בתחבורה הציבורית הפרטית חיים ממכרז למכרז, ממש כעובדי קבלן", הסביר אסף בונדי, רכז מטה הדרום בארגון "כוח לעובדים", המלווה את הוועד. "הוותק שלהם מתאפס כשהם עוברים מחברה לחברה או כשהם מפעילים את אותו קו שבו עבדו שנים תחת חברה חדשה שזכתה במכרז. אנו מכוונים לתיקון העוול הזה ב'אגד תעבורה'".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully