וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לרוטשילד: אמש הוקמו אוהלים, היום עובדי כיל יפגינו

2.3.2015 / 0:53

כמעט ארבע שנים אחרי המחאה החברתית שהחלה באוהל בודד, וימים אחרי דוח המבקר, הוקמו עשרות אוהלים בשדרות רוטשילד שבתל אביב. היום יגיעו לרחוב המרכזי עובדי תרכובות ברום ומפעלי ים המלח ויפגינו מול ביתו של מנכ"ל כיל

צילום: יותם רונן, עריכה: ניב פוקס

כמעט ארבע שנים אחרי פרוץ המחאה החברתית הגדולה בתולדות ישראל, וימים אחדים אחרי דוח המבקר בנושא הדיור, חזרו אמש (ראשון) האוהלים לשדרות רוטשילד שבתל אביב, שם הכול החל בקיץ של 2011. למקום הגיעו כ-150 בני אדם, שהציבו בשדרות עשרות אוהלים במחאה על יוקר הדיור ויוקר המחייה. שלושה שבועות לפני הבחירות, אמרו יוזמי האירוע: "יש פה אנשים מכל קצוות הקשת הפוליטית כי הם צריכים פתרונות. נהיה פה עד שיקשיבו לנו".

היום תגיע לרחוב המרכזי גם מחאת עובדי כיל מהדרום. מאות עובדים ממפעל "תרכובות ברום" ומפעלי ים המלח יפגינו במקום במחאה על הפיטורים הצפויים בחברה ומה שהם מגדירים "משבר התעסוקה בדרום". ההפגנה תהיה מול ביתו של מנכ"ל כיל, סטפן בורגס. אל ההפגנה, שתתקיים ביוזמת ההסתדרות, יצטרפו ועדי עובדים מרחבי הארץ ואנשי תנועת "דרור ישראל".

עוד ידיעות בוואלה חדשות
סקר בארה"ב: רק שליש מהאמריקנים תומכים בנאום נתניהו
נחשפה הקופסה השחורה? "מרן ביקש מישי לפתוח תנועה"
נערכים להסלמה: 3,000 חיילי מילואים גויסו לתרגיל פתע בגדה

אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
האוהלים בשדרות רוטשילד, אמש/ראובן קסטרו

במחאה אמש השתתפו נציגים מכמה גופים וארגונים הלוחמים לשוויון זכויות ולצדק חברתי, בהם נאור נרקיס שיזם את "מחאת המילקי", אנשי גבעת עמל שפונו מביתם בתל אביב, מנכ"ל ארגון הפעולה של הנכים, ירון לוי, שפועלים למען דיור ציבורי לנכים, פעילי מפלגת מרצ, ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) ואזרחים שונים שקראו לממשלה לאפשר שכירות במחירים הגיוניים.

נרקיס דיבר מול הנוכחים ושלהב אותם בדבריו. "אנחנו לא עצלנים. לא אנשים שלא עובדים. אנחנו מבקשים צדק. שדירה תעלה חצי מיליון שקל. גם המבוגרים היום לא יכולים לקנות דירה במדינה הזאת. לאנשים נמאס. רוצים שינוי מהר. נתנו הזדמנות לפני ארבע שנים ומה קיבלנו? עלייה במחירי הדירות והשכירות".

בשלב מסוים, הגיעו למקום שלושה פעילי ליכוד, לבושים בחולצות של מפלגת השלטון. הם ביקשו לדבר באמצעות המיקרופון שמוצב במקום, ואמרו שהגיעו לשם כדי לבדוק את גודל המצוקה, אבל התבדו. דבריהם של הפעילים עוררו תגובות נזעמות מהמוחים שצעקו "ביבי הביתה", "ביבי מנותק מהעם" ו-"אין לביבי מה לחזור לארץ". במקום התפתחה תגרה שכללה דחיפות, ובסיומה גורשו פעילי הליכוד מהמקום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מחאת אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
האוהלים בשדרות רוטשילד, אמש/ראובן קסטרו

מוביל את ההתארגנות, שי כהן, אב לשניים מגבעתיים, שבימים האחרונים ארגן את האירוע "עוד מעט יש לי יום הולדת 40 ואין לי דירה", שקרא לציבור להגיע אל שדרות רוטשילד כדי לחדש את המחאה. יותר מ-2,000 איש אישרו הגעה.

"נחזיר את המחאה החברתית כדי שהבחירות יהיו על הדברים החשובים ולא על שטויות", אמר אחד המשתתפים כשברקע אחרים קוראים "העם דורש דיור ציבורי". עוד אמר: "המטרה היא להביא כמה שיותר אנשים, אלפים".

"ביבי שולח את הצעירים לגור בתוך הפצצה האיראנית"

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) שהיה אחד מראשי המחאה של 2011 התייחס לחזרת האוהלים לרוטשילד, והאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכישלון המתמשך, לדבריו, בכל הנוגע לטיפול במשבר הדיור. "ביבי שולח את הצעירים לגור בתוך הפצצה האיראנית, וחוץ מהמדיניות הכושלת שלו מקוממת במיוחד ההתעלמות שלו מהבעיה בדיור. עצם העובדה שהליכוד מתחמק מלהציג את המצע שלו בתחום הדיור מעידה יותר מכל שלאף אחד שם אין כוונה אמיתית לפתור את הבעיה. דוח המבקר קבע מפורשות כי ממשלת נתניהו כשלה בהתמודדות עם משבר הדיור".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הפנתה אף היא אצבע מאשימה כלפי נתניהו ואמרה: "על הבקבוקים אמרו לנו 'תתעסקו בנושאים החשובים', אבל משבר הדיור הוא הנושא החשוב". לדבריה, "הבחירות נסובות סביב משבר הדיור, אף שמנסים להסיט אותן לנושאים אחרים. צריך לחזור לממשלת רווחה שלוקחת אחריות על הנושאים החברתיים ובראשם הדיור".

אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"מזניחים את הנושאים החשובים באמת דוגמת הדיור". יוזם המחאה, שי כהן/ראובן קסטרו

"אנחנו חיים בעולם של ספינים, התעסקות בנושאים פוליטיים, איראן, והקונגרס האמריקני, ומזניחים את הנושאים החשובים באמת דוגמת הדיור, יוקר המחיה ועושק המשאבים", הוסיף כהן, שיזם כאמור את המחאה הנוכחית. לדבריו, "כאן, זה המאבק של האזרח הקטן". מוקדם יותר הצהיר כהן: "זו יריית פתיחה לחידוש מחאה חברתית-אזרחית בכמה תחומים".

גיא מרגלית, בן 27 תושב דרום תל אביב שהקים אוהל, סיפר לוואלה חדשות מדוע החליט לצאת לרחוב. "ראיתי את האיוונט בפייסבוק, ובאתי לראות מה קורה. יש פה תחושה של אנשים שרעבים לעשות משהו. כולנו ראינו את דוח מבקר המדינה בשבוע שעבר, ואנשים רוצים להחזיר את סדר היום הציבורי למקום הנכון. ברקע אנחנו רואים את הנאום של ביבי בקונגרס ואת הניסיון שלו לזרות חול בעיניים של אנשים". עוד אמר מרגלית: "אני מקווה שהשדרה תוצף באוהלים בימים הקרובים ושבאופן ספונטני המחאה הזאת תהפוך למשהו משמעותי בבחירות".

נרקיס, שעורר את מחאת המילקי, הקים גם הוא אוהל. "יש איש שיושב בבית ראש הממשלה ולא שם עלינו, לא שם על האזרחים. הוא נסע לארה"ב לנאום וזה יפה, אבל קודם כל עליו לדבר בעברית לאזרחים בישראל. העם דורש צדק חברתי, נמאס לאנשים לחיות עם מזוודה ליד הדלת, אנחנו רוצים שינוי. כל פוליטיקאי יבין שהציבור הוא הריבון ובידינו הכוח".

קובי כהן, מארגון הנכים, הסביר כי לנכה במדינת ישראל אין סיכוי להגיע לפתרון בתחום הדיור. "היינו יכולים להיות אנשים שווים, עובדים ומתפקדים - אם היה לנו איפה לגור", אמר. מלי, תושבת גבעת עמל שנמצאת תחת איום של פינוי מביתה, הגיעה אף היא לשדרה. "אני כאן בגלל מחאת הדיור. אני כאן בגלל שיש עשרות אנשים שנזרקו לרחוב על ידי יצחק תשובה ויקי כוזהינוף", אמרה והוסיפה: "צריך לעשות מהפכה ולקדם לחץ ציבורי עצום". לדבריה, אחד הפתרונות הם לשכן אנשים מעוטי יכולת באלפי יחידות שכבר בנויות. "נעלה את זה לסדר היום הציבורי וגם כעת לקראת הבחירות, אנחנו רוצים לעשות שינוי".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב-יפו והעומד בראשה רואים חשיבות רבה בשימוש במרחב הציבורי לצורך הפגנה, מחאה וחשיפת מגוון הדעות הקיימות בחברה הדמוקרטית. עם זאת, חשוב להבין שהמרחב הציבורי נועד לשימוש הציבור הרחב, וניהולו לטובת הכלל מחייב עריכת איזונים בין חופש הביטוי לבין זכויות אחרות. מחאת האוהלים הנוכחית נעשתה בתיאום עם העירייה, על שטח וזמן מוגבל".

(עדכון ראשון: 17:18)

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015/ראובן קסטרו
אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015/ראובן קסטרו
אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015/ראובן קסטרו
נאור נרקיס, מתחיל "מחאת המילקי" בשדרות רוטשילד, פברואר 2015. ראובן קסטרו
"בידינו הכוח". יוזם מחאת המילקי, נאור נרקיס/ראובן קסטרו
פעילים חברתיים מקימים אוהלים בשדרות רוטשילד במחאה על מחירי הדיור, מרץ 2015. ראובן קסטרו
פעילים חברתיים מקימים אוהלים בשדרות רוטשילד במחאה על מחירי הדיור, מרץ 2015/ראובן קסטרו
אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully