וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתמודד עם הטראומה דרך המטבח: המתכונים שאהבו הבנים שנפלו

2.3.2015 / 8:16

אימהות שאיבדו את בניהן במערכות ישראל אספו את המתכונים האהובים על הילדים שנהרגו במערכות ישראל וערכו ספר בישול לזכרם. "היה צריך לשכנע את האימהות, אוכל מסמל שמחה ומשפחתיות"

אורה לפר מינץ, אימו של רז ז"ל משתפת את המתכונים שאהב בספר בישול של אמהות שכולות. פברואר 2015. ערן גילווארג
מאחורי היוזמה עומדת דינה קיט, שאיבדה את בנה אופיר ברצועת עזה. הכריכה של הספר/ערן גילווארג

לקראת חג הפורים שיחול השבוע ומסמל את השמחה, חילקה עמותת "משפחה אחת" יחד עם משלוחי מנות גם ספר בישול שמכיל בתוכו מתכונים שכתבו אימהות שכולות על המאכלים שבניהן שנפלו במערכת ישראל, אהבו במיוחד. ספר המתכונים, שכותרתו "טעם לחיים – אימהות שכולות מבשלות ומספרות", מכיל 130 מתוכנים ויצא אחרי עבודה מרובה. "זה לקח שבע שנים כי היה צריך לשכנע את האימהות השכולות לעשות את זה", סיפרה אישה שהייתה מעורבת בתהליך הפקת הספר. "יש אימהות שסיפרו שמאז שבניהן נפלו הן לא מסוגלות לבשל ולהיכנס למטבח. אוכל מסמל שמחה ומשפחתיות ולא כולן הרגישו שהן בשלות לחטט במקומות שמסמלים את הדברים הללו".

מאחורי היוזמה הייחודית עומדת דינה קיט, אם שכולה שאיבדה את בנה אופיר בפיצוץ ג'יפ ממולכד ברצועת עזה ב-2001, כתשע שנים אחרי שבנה הבכור נפטר ממחלת הסרטן. קיט משמשת היום מנהלת המשרד של "משפחה אחת", עמותה המסייעת לקורבנות טרור, נפגעי צה"ל ובני משפחותיהם, והיא זו שערכה והפיקה את ספר המתכונים.

עוד בוואלה חדשות:
נערכים להסלמה: 3,000 חיילי מילואים גויסו לתרגיל פתע בגדה
האוהלים חזרו לרוטשילד: עשרות מפגינים נגד מחירי הדיור
סקר בארה"ב: רק שליש מהאמריקנים תומכים בנאום נתניהו

איריס שגב, אימו של נמרוד שגב ז"ל משתפת את המתכונים שאהב בספר בישול של אמהות שכולות. פברואר 2015. חזי שגב, מערכת וואלה! NEWS
"זה כל כך אימהי שהרגשתי שאני רוצה לקחת חלק". איריס שגב, אימו של נמרוד שנהרג במלחמת לבנון השנייה/מערכת וואלה! NEWS, חזי שגב

איריס שגב, אימו של רב-סמל נמרוד שגב, ממעטת לדבר על בנה שנהרג במלחמת לבנון השנייה בעת שירות מילואים בחיל השריון, כאשר הטנק שבו היה עלה באש. אבל ליוזמה הזו היא החליטה להיענות. "לפני כמה שנים קיבלנו מכתב מ'משפחה אחת' שבו התבשרנו על כך שהארגון שוקד על ספר בישול שבו תהיה אסופת מתכונים שהיו אהובים על יקירנו", משחזרת שגב. "הזמינו אותנו לכתוב זיכרון על הבן שנפל ולשלוח מתכון שהיה אהוב עליו. חזי בעלי הוא איש ההנצחה והוא הקים ומתחזק את מצפה נמרוד שנמצא ליד ביתנו שבראש פינה וקרוי על שמו של בננו. עוד לא עיבדתי את האובדן שלו, אבל זה היה משהו כל כך אימהי שהרגשתי שאני יכולה ורוצה לקחת בו חלק. מעבר לזה שדרך הכתיבה קל לי יותר להתבטא", סיפרה שגב.

המתכון שבחרה שגב הוא סלט כרוב ניצנים, לא רק בגלל שאותו נמרוד כל כך אהב, אלא גם בשל הסמליות שלו. "נמרוד אהב הרבה סוגים של מאכלים, אבל איכשהו כרוב ניצנים הפך להיות סמל לאוכל של הבית", מסבירה שגב. "כרוב זה גם מלאך וזה מאוד התחבר לי לזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אורה לפר מינץ, אימו של רז ז"ל משתפת את המתכונים שאהב בספר בישול של אמהות שכולות. פברואר 2015. ערן גילווארג
"נמנעתי מארוחות חגיגיות ומלשים על השולחן מאכלים שרז אהב". אורה לפר מינץ, אימו של רז שנהרג לפני 14 שנה/ערן גילווארג

אורה לפר מינץ, שכלה את בנה סמל-ראשון רז מינץ בנובמבר 2001 במהלך פעילות בסמוך לבית אל במטרה לסכל פיגוע של חוליית מחבלים שהייתה בדרכה לאחד מהיישובים היהודיים. עשר שנים אחר כך קיבלה לפר מינץ את ההזמנה להשתתף בכתיבת ספר המתכונים והרגישה בשלה להתמודד עם האתגר הרגשי. "עברתי תהליך עם עצמי ואמרתי: 'רגע, את חייבת להכין את זה, את לא יכולה להדיר מהעולם שלך את כל הדברים שקשה לך איתם'", שחזרה לפר מינץ. "בין שאר הדברים שנמנעתי מהם, היו גם הארוחות החגיגיות ולשים על השולחן מאכלים שרז אהב. בחרתי לשנות את הגישה ולהגיד: 'הנה רז אתנו, יש לו ייצוג'. רז איתי. לא כמו שהייתי רוצה, אבל הוא איתי, לפעמים אפילו יותר מאשר הילדים האחרים שלי. הפסקתי להגיד שאיבדתי אותו".

מכל המאכלים שרז אהב, בחרה לפר מינץ במתכון של חצילים במיץ עגבניות, "החצילים של רז", כפי שהיא ובניה נוהגים לכנות את המנה. לפר מינץ סיפרה כי המאכל האהוב על רז נולד כשהכינה מאכלים לגיא צבי, בנה הבכור שחזר מהטיול הגדול בדרום אמריקה. "רז נכנס למטבח ושאל אותי מה אני מכינה, אמרתי לו שזה לגיא צבי ואז הוא אמר לי 'וואי, איזה כיף לגיא צבי שיש לו כזו אימא טובה שמכינה לו כאלה מאכלים, הלוואי שלי תהיה כזו אימא טובה'", תיארה לפר מינץ. "זה היה סוג ההומור של רז וככה אני רוצה לזכור אותו: מחייך ומחוייך. הרבה יותר טוב לי לראות אותו ככה מאשר להגיד כל היום שאין לי את רז".

לצד המתכון מופיע בכמה מילים ההסבר של לפר מינץ על הבחירה במנה. "עברו כמה שנים מאז שרז נהרג ובכורי הגיע לביקור בשבת. זכרתי את החצילים שהוא אוהב, אבל זכרתי גם את הקשר ההדוק שלהם לרז. הפעם הדקירות בלב היו שונות, חזקות ומפלחות. הן היו רז. התלבטתי אם להכין. ופתאום אור - בוודאי להכין, כך אני מביאה את רז לשולחן שבת בצורה הטובה ביותר. זה היה רגע מכונן אצלי – מעתה ואילך החלה הופעתו של רז בחיינו ולא חסרונו של רז".

בספר המתכונים מופיעים גם דברים שכתבו נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו. ספר המתוכנים נפתח במתכון של רעיית הנשיא, נחמה ריבלין, והוא יושק חגיגית בבית הנשיא ב-30 למרץ.

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully