וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין הכריע: ארגון המורים לא ישבית את הטיולים השנתיים

בית הדין הארצי לעבודה הוציא צו מניעה נגד החלטת ארגון המורים העל-יסודי להשבית את הטיולים השנתיים והפעילות החוץ בית ספרית. יו"ר השלטון המקומי: "הוכחה שאסור לנהל מאבקים פוליטיים על גבם של התלמידים"

מחאת תלמידי התיכונים בעקבות החלטת הפרקליטות להעמיד לדין גורמים במערכת החינוך בגין גרימת מוות ברשלנות בטיול שנתי, דצמבר 2014. דניאל זליקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
מחאת התלמידים בשביתה הקודמת, לפני כחודשיים/מערכת וואלה! NEWS, דניאל זליקוביץ'

בית הדין הארצי לעבודה קבע אמש (ראשון) כי ארגון המורים העל-יסודי לא יכול להשבית את הטיולים השנתיים והפעילות החוץ בית ספרית. בית הדין קיבל את בקשת ארגון ההורים הארצי והמרכז לשלטון מקומי והוציא צו מניעה נגד החלטת ארגון המורים להשבית את הטיולים השנתיים.

החלטת המורים להשבית את הטיולים השנתיים היא חלק ממחאתם על כך שלטענתם משרד החינוך לא עמד בחלקו בהסכם שהתגבש לפני כחודש, שלפיו יוצבו קציני בטיחות במוסדות חינוך ובטיולים שנתיים וכן יקוצר ספר נוהלי הבטיחות למורים, שעומד כיום על 340 עמודים, כדי שיהיה שמיש וזמין למורים.

עוד בוואלה חדשות:
הערכה במשטרה: הירי לעבר אלי טביב - ניסיון חיסול
תורמים ומשפיעים: האם היהודים "שולטים באמריקה"?
מעילת ענק: עובדי רשת "רנואר" חשודים שגנבו מיליונים

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס, בירך על ההחלטה. "בית הדין הסכים עם העיקרון המרכזי שמנחה אותנו - התלמידים אינם שק החבטות של יו"ר ארגון המורים", אמר. "אני שמח כי הפעילות המשפטית שלנו מנעה את הפגיעה בתלמידים. בית הדין הוכיח כי ליו"ר ארגון המורים אסור לנהל מאבקים פוליטיים על גבם של התלמידים".

תלמידים מוחים על שביתת הטיולים השנתיים, תיכון מקיף נשר, דצמבר 2014. שחר סממה,
מחאת התלמידים לפני כחודשיים בבית ספר בנשר/שחר סממה

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, ציינה כי המשרד "מייחס חשיבות רבה לטיולים השנתיים, שכן הם מקנים ערכים לימודיים, חינוכיים וחברתיים, ומהווים חלק בלתי נפרד מתהליך עיצוב דמותו של בוגר מערכת החינוך. משרד החינוך לא מקל ראש בנשיאת אחריותם של המורים בטיולים – עם זאת, הניסיון מלמד שעמידה בנהלי המשרד מונעת אסונות ואירועים חריגים בטיולים".

היא הדגישה כי המשרד "מחויב לשמירה על שלומם של התלמידים ועל שלומם של הצוותים החינוכיים. בהתאם לזאת, המשרד מעניק להם חגורת ביטחון רחבה, המבטיחה את בטיחות הטיול. המשרד משקיע משאבים רבים באבטחת הטיולים, בביטחון התלמידים והמורים, בהכשרה ובהכנתם של עובדי ההוראה לקראת הטיולים. המשרד קבע נהלים כדי להבטיח את מסגרת הטיול, מכשיר רכזי ביטחון ובטיחות, מכשיר חדרי מורים, מנהלים ומלווה אותם באמצעות פיקוח ובקרה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מיכל כהן מנכ"לית משרד החינוך במסיבת עיתונאים על ביטול הפסיכומטרי. ינואר 2014. דרור עינב
מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן/דרור עינב

גם ארגון ההורים הארצי הביע שביעות רצון מההחלטה. יו"ר הארגון, עורך הדין גדעון פישר, הדגיש שאמנם שיפור נוהלי הבטיחות הינו מהלך הכרחי, אולם אין לנקוט בסנקציות ובהשבתות על גבם של התלמידים, תוך פגיעה בזכותם החוקתית לחינוך".

מועצת התלמידים הארצית בירכה אף היא על ההחלטה. התלמידים הודו למנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, "על המאמצים וההשתפות במאבק להסרת העול במשא ומתן מגב התלמידים". הם הביעו תקווה "שמקרים דומים לזה לא יקרו שוב ועיצומים יתבטאו בדרכים נאותות ומכבדות ולא על גבם של התלמידים. יש לציין שמועצת התלמידים והנוער הארצית דואגת לכל נער ותלמיד, החל מהדחיפה להבטחת ביטחונו במהלך סיורים חוץ בית ספריים עד הגנה על זכויותיו בדיונים בין ארגונים. לא ניתן לפגוע בתלמידים ובבני נוער, ונמשיך לעמוד על המשמר".

יו"ר ארגון המורים הביע אכזבה מהחלטת בית הדין. "למשרד החינוך יש את התעוזה לחייב את המורים ללוות טיולים ללא הסמכה על חשבון בטיחותם של תלמידים, אפילו שגם משרד המשפטים וגם היועצת המשפטית של משרד החינוך קבעו שיש לשפר את הבטיחות של הטיולים על ידי הוספת קציני בטיחות", אמר. בארגון המורים ציינו כי היו מוכנים לקיים הידברות עם משרד החינוך ולהפסיק את העיצומים לשבועיים לצורך משא ומתן, כפי שקרה פעמיים בעבר לבקשת משרד החינוך.

שביתה שנייה בתוך חודש וחצי

זו הפעם השנייה שבה מחליט הארגון להשבית טיולים שנתיים. עיצומי המורים בפעם הקודמת, שהסתיימו רק לפני כחודש וחצי, פרצו על רקע החלטת הפרקליטות להעמיד לדין מנהל ומורה בבית הספר שבו למד נתנאל אירני, שטבע ומת בטיול בחמי טבריה לפני חמש שנים.

החלטת ארגון המורים והעומד בראשו רן ארז להשבית אז את הטיולים השנתיים ולאחר מכן גם את כלל הפעולות הבית ספריות התקבלה בזעם רב בקרב התלמידים שהחליטו להשבית את הלימודים למשך יום אחד. לאחר דיונים אינטנסיביים בין בכירי משרד החינוך לבין ארגון המורים והסתדרות המורים נחתם הסכם שהביא לסוף העיצומים.

לפי ההסכם שנחתם, תפחת מידת האישום הפלילי של עובד הוראה שמלווה טיולים. המתווה להקטנת הסיכון לאישום פלילי יעשה בשלושה שלבים כשבשלב הראשון יועלה הדרג המשפטי שיטפל בתביעות מסוג זה, ומעתה פרקליט המחוז יטפל במקרים אלו ולא הדרגים הנמוכים ודרגי הביניים של פרקליטות המדינה. בשלב השני, יתאפשר לעובד הוראה לקבל זכות לשימוע טרם הגשת כתב האישום והוא יוכל להציג את טיעוניו בפני הפרקליט. בשלב השלישי, תינתן אפשרות לארגון המורים להשתתף באופן פעיל בתהליך כולו, להציג עמדות משפטיות וללוות את עובד ההוראה בכל התהליך המשפטי. זאת, בניגוד למצב הקיים שבו ארגון המורים היה משתתף בהוצאות המשפטיות בלבד.

כמו כן, הוחלט להקים פורום ייחודי שיורכב מנציגי ארגוני המורים ומשרד החינוך ובראשו יעמוד המשנה ליועץ המשפטי. הפורום ידון בנהלי טיולים שלא עודכנו מאז קום המדינה.

הקמת הפורום הייחודי יושמה, אך בארגון המורים החליטו להשבית בשנית את הטיולים, משום שלטענתם חלקו השני של ההסכם, קרי שינוי והקטנת ספר נוהלי הבטיחות הקיים והוספת תקנים נוספים של קציני בטיחות בטיולים, לא קוים.

גל יוסף ראשת מועצת התלמידים ב"מפגש חירום" של התלמידים להצלת הטיולים השנתיים, ינואר 2015. ניב אהרונסון
"הפעם זה מאבק לשם המאבק, וזה מאכזב". יו"ר מועצת התלמידים הארצית, גל יוסף/ניב אהרונסון

בטרם התקבלה ההחלטה, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, גל יוסף, הביעה תקווה שבית הדין יוציא צו מניעה למורים. "זה נורא מתסכל שאנחנו כל היום מתעסקים בעיצומים האלו במקום במקרים חשובים ומהותיים שיש לטפל בהם", אמרה. "אני יודעת משיחות עם מנכ"לית משרד החינוך שהיא עושה את כל המאמצים כדי לרצות את רן ארז להיענות לבקשותיו, אנחנו באמת מרגישים שהפעם זה הופך להיות מאבק לשם המאבק וזה מאכזב. המורים קיבלו את כל מה שביקשו ואין יותר מזה".

יוסף ציינה כי בשבועיים האחרונים, מאז שהכריז ארגון המורים על כוונתו להשבית את הטיולים השנתיים החל מה-1 במרץ, התעסקו במועצת התלמידים הארצית בבניית מתווה טיולים אלטרנטיבי בשיתוף איגוד חברות הטיולים והתיירות החינוכית בישראל, שבו יצאו התלמידים לטיולים עם ההורים במקום עם המורים.

"בסבב הקודם בוטלו עשרות פעילויות פנאי וחוץ. מהרגע שהארגון הודיע על החזרת העיצומים אנחנו בדקנו לעומק מדוע ופתאום נפלו לי המון אסימונים", סיפרה יוסף. "בפעם שעברה עשינו שביתה כדי לגרום לארגון המורים ולמשרד החינוך לדבר אחד עם השני. הפעם הבעיה היא אחרת כי הם יושבים ומדברים כל יום. נכתבים הרבה מאד מתווים, אבל אף אחד לא מוצא חן בעיניו (רן ארז – ר"ב). זה מצב אבסורד".

"צללנו עמוק לעניין האחריות והחסינות", הוסיפה. "גילינו שאם מתרחשת תאונה במסלול, המדריך אשם. אם מתרחשת תאונה באוטובוס אז חברת האוטובוסים אשמה. אבל אם קורה משהו שהמורים היו יכולים למנוע אותו אז רק המורה אשם בגלל רשלנות. בטיול ההוא ב-2009 התלמידים שחו בבריכה בזמן שהמורים יצאו ממנה וערכו ישיבה מחוץ למתחם בניגוד לנהלים אז אוי ואבוי אם נסיר מהם את האחריות. אסור שזה יקרה".

גם העוסקים במלאכת הטיולים נפגעים: "לא קשורים למאבק הזה"

אבל לא רק התלמידים נפגעים מהעיצומים הקודמים ומאלו שהיו אמורים להתחיל היום. נפגעים נוספים הם כל העוסקים במלאכת הטיולים - מדריכי טיולים, חברות הסעות, אכסניות וכל עובדי הקבלן המועסקים בהם, כאשר בסבב העיצומים הקודם נפגע שכרם באופן דרמטי. "בושה וחרפה למדינת ישראל ולעומד בראשה", אמר אייל חאזי, מדריך טיולים ותיק ויו"ר איגוד מדריכי הטיולים בישראל. "יש פה פגיעה בפרנסה של עשרות אנשים וגופים ואנחנו לא קשורים למאבק הזה בכלל. מנהלים על הגב שלנו מאבק ואנחנו יושבים ללא פרנסה בבית. כל הטיולים שהיו מיועדים להתקיים בשבועיים הקרובים בוטלו על ידי בתי הספר כתוצאה מהאיום לשביתה".

(עדכון ראשון: 22:10)

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully