וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת הסמים בבתי הספר: "הפך לנורמה, מורים מעלימים עין"

עם פרסום ההודעה על חשיפת רשת הסמים בתיכון בתל אביב, במשטרה נדהמו מהתופעה, אולם משיחות עם תלמידים באזור המרכז מצטיירת תמונה שונה. "זה לא מפתיע אותנו", אמרה אחת. "צחקנו מהבורות של משטרת ישראל ומעצימת העיניים", אמר אחר

צילום: דוד קורן, עריכה: יאיר דניאל

אתמול (רביעי) הותר לפרסום ברעש גדול כי עשרות תלמידים מתיכון בתל אביב נחקרו בימים האחרונים בחשד לסחר, תיווך ושימוש בסמים בתוך שטח בית הספר ומחוצה לו, על רקע שורה של חקירות שמנהלת המשטרה לאחרונה בנוגע לרשתות סמים בתיכונים באזור המרכז. עם הפרסום, במחלק הנוער של מרחב איילון הגיבו בתדהמה ביחס להיקף התופעה ולשיטות הסחר שעלו מממצאי החקירה. עם זאת, שיחות עם תלמידי תיכון באזור המרכז בנוגע לתופעת הסחר בסמים בבתי הספר, מלמדת כי הכתובת כתובה על הקיר כבר שנים, אך איש אינו עוצר את התופעה.

"אנחנו ממש לא מופתעים מהתופעה הזו", אמרה טל שלום, בת 17, תלמידת כיתה י"א בגימנסיה הריאלית בראשון לציון. "זה לא שכולנו 'משתמשים', אבל מערכת החינוך גם לא מקלה עלינו, בלשון המעטה. יש הרבה לחץ בגלל הבגרויות, והרבה נערים פונים לנתיב של אלכוהול וסמים כדרך לברוח ולנוח מכל הבלגן. מעבר לכך, זה נחשב 'קול' ומגניב". לדבריה, "הבעיה היא שפשוט כבר לא מדברים איתנו על זה בבית הספר. בחטיבת הביניים דיברו על זה, אבל בתיכון מחזקים את עניין הלמידה הטובה, ערכים של כבוד הדדי ותרומה לזולת, ולמעט פעם אחת, לא דיברו איתנו על סמים וכמה זה יכול לדרדר. הביאו הרצאות על מין בטוח אבל על זה לא".

שלום הסבירה כי לעומת תופעת השימוש בסחר בסמים, ישנה תופעה חמורה יותר - צריכת אלכוהול. "אצלי בשכבה אלכוהול נורא שכיח, בצריכה גבוהה מאד, ויש אפילו הורים שקונים לילדים שלהם בקבוקים, מארחים חברים וממש שמים בקבוק אלכוהול על השולחן. הייתי במקום שמישהו אירח אותנו, וההורה שלו הביא לנו אלכוהול. אני אישית לא שותה, ולכן יצאתי משם", העידה. "סמים זאת פשוט עוד דרגה חמורה יותר של בריחה, אבל הם באחוזים קטנים לעומת האלכוהול בבתי הספר". היא ציינה, כי לדעתה, "המשטרה פעלה טוב מאד בפרשה הזו של הסמים".

עוד בנושא:
רשת סמים נחשפה בתיכון בתל אביב: "אורח חיים קבוע בתמיכת ההורים"
כך פועלות רשתות הסמים של התיכוניסטים באזור המרכז

טל שלום מבאר יעקב. פברואר 2015. דרור עינב
"אנחנו לא מופתעים". טל שלום/דרור עינב
"סמים רצים בהרבה התיכונים בארץ, אבל במקום לומר 'סמים זה רע' לנוער ולעצור את מי שסיפק את החומר ועשה עבירות גדולות הם עוצרים את הילדים"

בניגוד לשלום, א', תלמיד כיתה י"ב בת 17.5 בתיכון "מעיין" שבעמק חפר דווקא יוצא נגד עבודת המשטרה בפרשה. לטענתה, המעצרים שנעשו הם בבחינת טיפול בסימפטום ולא בתופעה עצמה. "סמים רצים בהרבה תיכונים בארץ, אבל במקום לומר 'סמים זה רע' לנוער ולעצור את מי שסיפק את החומר ועשה עבירות גדולות הם עוצרים את הילדים, השעירים לעזאזל, אלו שרק רצו ליהנות במסיבה", האשים. "זה הפתרון הקל שהמשטרה בוחרת לעצמה. אלו שנתפסו עם הסמים ביד נדפקו. זה מוריד פרופיל בצבא, והם תמיד יתויגו כעבריינים לשעבר".

לשיטתו של א', המשטרה רק פוגעת בילדים ולא מצילה אותם. "אתם רואים שיש פה כמות גדולה מאד של נוער שצורך סמים, ולא באופן חד-פעמי, ומה שאתם עושים זה לדפוק לבני הנוער את החיים. לשלוח אותם ל'אל-סם' למרות שהם לא מכורים לשום דבר", טען. "אני מכיר אישית אדם שנעצר על תיווך לסמים מכיוון שמישהו ביקש ממנו בצורה עקבית שיסדר לו חתיכת חשיש", סיפר. "הוא לא רצה בהתחלה, אבל הוא ביקש ממנו שוב ושוב אז הוא השיג לו. הוא לא הרוויח על זה שקל ובסוף נתפס על ידי המשטרה ונענש בקנס ללא הרשעה. הוא הוגדר 'מכור למריחואנה', חויב לתת תרומה של 500 שקל ל'אל סם', קיבל שלילת רישיון על תנאי וקנס על תנאי בגובה 3,000 שקל".

עוד באותו נושא

רשת סמים נחשפה בתיכון בתל אביב: "אורח חיים קבוע בתמיכת ההורים"

לכתבה המלאה
אילוסטרציית נערים. ShutterStock
"צחקנו מהבורות של משטרת ישראל ומעצימת העיניים"/ShutterStock

א' מעיד כי הוא וחבריו מעשנים מפעם לפעם סמים, בעיקר באירועים חברתיים מזדמנים, וציין כי ידוע לו על תלמידים רבים בבית הספר שלו שהתנסו לפחות פעם אחת בחייהם בעישון סמים. לדברי א', הטענה של המשטרה לכך שהיא חשפה שיטת פירמידה, שלפיה ספק סמים מוכר לספקים משניים ואלו משיגים הנחות ככל שמרבים בלקוחות, אינה נכונה. "אנחנו מכירים איך זה עובד וכל העניין הזה שהוצג בתקשורת שיש שיטה ומערכת מאורגנת זה פשוט ניפוח של המציאות", אמר. "בטח תפסו מישהו שמכר ליותר מאדם אחד וחשבו שעלו על שיטה. אני נשפכתי מצחוק מהכתבות על זה, הן מגוחכות ברמות שלא יאמנו, גם החברים שלי בכיתה צחקו. צחקנו מהבורות של משטרת ישראל ומעצימת העיניים", אמר.

"הסמים הפכו מגניב כמו בבתי ספר בחו"ל"

ש', תלמידת תיכון מאשדוד, התייחסה אף היא לשיטת הפירמידה. "שמעתי על השיטה וברור לנו מאיפה הם הביאו אותה. יש כל כך הרבה סרטים על כנופיות סמים והמון פרטים ברשתות וזה הפך להיות נורמה. כולם צופים בהם וזה לא הפך את הסמים למשהו מפחיד, אלא למשהו מגניב כמו בבתי ספר בחו"ל", אמרה.

ר', תלמידת כיתה י' בתיכון "ש"י עגנון" בנתניה מאשרת גם היא שתופעת השימוש בסמים רווחת בבית ספרה, אולם היא זוכה להתעלמות מההנהלה. "אצלנו מעלימים עין. הרבה פעמים ניסיתי לומר למנהל, אבל אף אחד לא מתייחס", סיפרה. "יש מאחורי בית הספר את 'המחששה'. אמרנו להם שרצים שם סמים, כל הפסקה מעשנים שם עשרות ילדים, זה לא משהו פעוט. לא חושבת שההורים יודעים, אבל אני בטוחה שהרבה מורים יודעים ומעלימים עין ש'המחששה' קיימת. אי אפשר להסתיר את זה בכלל".

(עדכון ראשון: 22:33)

לפניות לכתב רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully