וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי יחידות דיור בלב השמורה: התכניות שמאיימות על הסטף

24.2.2015 / 14:44

ראשי רשויות באזור טוענים כי רשות מקרקעי ישראל מקדמת שורת תכניות בנייה על שטח של 18 אלף דונם ליד ירושלים, אשר מסכנות מעיינות וערכי טבע נדירים. "ישנן עתודות בנייה רבות בתחומי העיר", נטען. המדינה: "זה הפתרון למצוקת הדיור"

צילום: דב גרינבלט, עריכה: גדי וינסטוק

החברה להגנת הטבע, קק"ל, ארגון מגמה ירוקה, המועצה המקומית מבשרת ציון, המועצה האזורית מטה יהודה וגורמי תכנון, חברה וכלכלה, השיקו היום (שלישי) את הקמפיין לביטול שורה של תכניות בנייה של רשות מקרקעי ישראל באזור ירושלים. מובילי הקמפיין טוענים כי הבנייה מאיימת על אחד ממקורות המים החשובים ביותר של ישראל (אקוויפר ההר), על מעיינות, על ערכי טבע ועל ערכי נוף ומורשת. "ישנן עתודות בנייה רבות בתחומי העיר. אפשר לתת מענה למגורים מבלי להרוס את ההרים והשטחים הפתוחים שמסביב לעיר. יש לבטל תכניות אלה ולפעול לחיזוק העיר פנימה", נמסר בהודעה מטעם מובילי המאבק.

שבע שנים אחרי שהצליחו ארגוני הסביבה לבטל את "תכנית ספדיה", שנועדה להרחיב את ירושלים מערבה בשטח עצום של כ-26 אלף דונם, מתמקד הפעם המאבק בשמונה תכניות בנייה על שטח כולל 18 אלף דונם. בשטח זה אמורות, על פי התכניות, להיבנות בסך הכול 40 אלף יחידות דיור.

צילום פנורמי של הסטף, ירושלים. פברואר 2015. דב גרינבלט,
שמורת הסטף/דב גרינבלט

המתנגדים מסבירים כי הקמפיין מתמקד בעיקר בשלוש תכניות בנייה, המאיימות לפגוע במרחב הסטף, אחד מאתרי הטיולים הפופולריים בישראל. בין השאר, מתוכננות להיבנות 10,000 יחידות דיור על שטח של כ-1,600 דונם בהר חרת, כביש באורך של יותר משמונה ק"מ וברוחב של בין 30 ל-40 מטר ממוצא (כביש 1) ועד מחלף מתוכנן בנחל רפאים (כביש 39), שיעבור במורדות המזרחיים של הר חרת שם מתוכננת להיבנות שכונה, בגשר ארוך מעל נחל שורק שיחבר כלי רכב לשכונה עתידית ברמת הדסה ובמנהרה למורדותיו הדרומיים של רכס לבן, שגם שם אמורה להיבנות שכונת מגורים.

עוד בוואלה חדשות:
בשל הדרת נשים: הקריה האקדמית אונו ביטלה פאנל בחירות
במהלך בדיקה שגרתית: בת 18 מתה בבית החולים שיבא
זעם במשטרה: בשל פרשות המין - הוקפאו נופשונים עם לינות

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

תכנית הבנייה באזור הר חרת

מפת ייעודי קרקע בהר חרת סמוך לירושלים. החברה להגנת הטבע,
באדיבות החברה להגנת הטבע/החברה להגנת הטבע

"כל תכניות הבנייה בהרי ירושלים נמצאות באזור ההחדרה הראשי של מי גשמים לתוך אקוויפר ההר, באגן הידוע בשם 'אקוויפר ירקון - תנינים', שהוא מאגר מי התהום החשוב ביותר בישראל, גם מבחינת כמות המים שהוא מספק וגם מבחינת איכות המים, עקב ריכוז כלורידים נמוך", כתב אברהם שקד, רכז שמירת טבע של החברה להגנת הטבע בהרי יהודה, בחוות הדעת הסביבתית של החברה בנוגע לתכנית האמורה.

"דווקא ראשי ההרים והשלוחות המתוכננים למתחמי בניה הם האזורים החשובים ביותר לחלחול ולמילוי האקוויפר, בהיותם בנויים מסלעי הגיר והדולומיט של 'חבורת יהודה', הסדוקים מאוד ועתירי חללים פנימיים כתוצאה מהמסה על ידי המים", המשיך. "דרכם ובתוכם מחלחלים וזורמים המים במהירות רבה יחסית ונשאבים בקידוחים רבים, הממוקמים ברובם מערבה למרחב זה, בעמקי הנחלים הגדולים ובשפלה שלמרגלות ההרים. בינוי בשטחים אלה יצמצם את כמויות המים המחלחלות למאגר מי התהום. כמו כן, מאחר ששטחים בנויים וסלולים גם תורמים מזהמים שונים למי הנגר העילי ולמים המחלחלים לתהום, שמקורם בשטחי חניה ובכבישים, בפסולת וחומרים אחרים, הבנייה תחמיר את סכנת הזיהום של האקוויפר ופגיעה באיכות מימיו".

עוד מזהיר שקד, כי תכניות הבינוי המסיביות עלולות לפגוע בשפיעת מעיינות רבים ואפילו להביא לייבושם. זאת, לדבריו, מאחר שהם ניזונים מאקוויפרים מקומיים ומוגבלים בנפחם ובגודל האגן המספק להם מים.

"בין המעיינות הידועים שסכנה זו מרחפת עליהם כתוצאה מהבנייה המוצעת נמצאים עין מסלע, עין גרס, עין קובי, מעיינות ואדי פוקין, עין חרת, עין חנדק, עין לבן ועוד", כתב שקד. "למעיינות אלה חשיבות אקולוגית כבתי גידול לצמחיה ובעלי חיים מיוחדים, כמקור מי שתייה חיוני לבעלי חיים וכפינות חמד ייחודיות לנופש ולמטייל. פרישת פיתוח ובניה אינטנסיביים באזור של מעיינות כאלה, עלולה לגרום לירידה בשפיעתם או להפסקתה כליל ולייבוש המעיין".

"רשות מקרקעי ישראל לא עדכנה מראש על התכניות"

תכתובת בין מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, וראש המועצה האזורית מטה יהודה, משה דדון, לבין מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, חושפת לכאורה כי הראשונים כלל לא יודעו מראש על תכניות הבינוי המקודמות בשטחי השיפוט שלהם או בשטחים שחלקם כבר הוגדרו כגן לאומי, וחלקם אף מקודמים במוסדות התכנון לקראת הכרזתם כשמורות טבע. "התכניות לבנייה באזורים אלו נבחנו זה לא מכבר בוועדות התכנון ובשל הערכיות הגבוה של האזור התוכניות נדחו", כתב לפני כחודש גולדשטיין לליברמן.

"בעקבות דחיית התכניות לבנייה וקביעת ייעודו של האזור לשימור, קידמנו בשיתוף עם קק"ל תכניות מפורטות לגן לאומי בהר חרת ולשמורת טבע בסנסן. תכניות אלו אושרו ואף מקודמות להכרזה בידיעתכם". יתרה מכך, כתב גולדשטיין בחריפות: "קידום של תכניות בניגוד לתכניות מתאר במסלול עוקף תכנון שומט את הקרקע מהאפשרות ליישם את מחויבתנו הציבורית לשמירת הערכים שעליהם אנחנו מופקדים. קידום התכניות מסכן את שמירת הטבע, הנוף והמורשת בהרי ירושלים".

בתכתובת אחרת, בין ליברמן לדדון, כותב האחרון: "כידוע לך ביום 22.10.14 אישרה ועדת ההרשאות מתן הרשאה למשרד בוכמן קורן הורוביץ, שמהותה תכנון שטח בשטח של 14 אלף דונם בלב ליבה של המועצה האזורית מטה יהודה", ודרש מרשות מקרקעי ישראל לבטל את הרשאת התכנון שנתן. לטענתו, "אישור זה ניתן בהסתמך על מידע כוזב, שלפיו לכאורה נתנה המועצה ו/או מי מטעמה הסכמתה לבקשה האמורה, ואולם כפי שהבהרתי נחרצות, במכתבי אשר בסמך הסכמה שכזו מעולם לא ניתנה, ההיפך הוא הנכון. אילו נשאלה הרי שהייתה מביעה התנגדותה הנחרצת מהטעמים אשר יפורטו להלן: השטח המיועד לתכנון מצוי בלב של שמורת טבע ונוף, זאת בהתאם לתכנית המתאר המחוזית. התוכנית אשר עתידה להתפרש על פני שטח עצום פוגעת ודורסת אלפי דונמים שייעודם שטחים פתוחים, קרקע חקלאית, יערות נטועים, וחורש טבעי. כל אלה במהותם מיועדים לשימור".

כביש שאמור להיסלל על שטחים ירוקים

מפת ייעודי קרקע של הכביש באזור ההרחבה  סמוך לירושלים. החברה להגנת הטבע
באדיבות החברה להגנת הטבע/החברה להגנת הטבע

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "כגורם שנדרש לתת פתרונות למשק הדיור ולשווק קרקעות לבנייה, הרשות פועלת גם במרחב ירושלים, שנמצא במצוקה חמורה של עתודות תכנון ושיווק לשנים הבאות. במטרה לענות על הביקושים במרחב, נדרש היקף של כ-2,500 יחידות דיור חדשות בשנה. כלומר, כ-50 אלף יחידות דיור לשני העשורים הבאים. הפתרון הוא פינוי ובינוי ותוכניות התחדשות עירונית וכן מתחמי תכנון חדשים. בת הרים היא תכנית שקודמה לפני כעשרים שנה על שטח בעל רגישות סביבתית יחסית נמוכה. הפרמטרים נבחנים שוב על פי אמות המידה הנהוגות כיום בתחום הסביבתי והתכנון ייעשה בתיאום עם הרשויות הרלוונטיות ובהנחיית ועדות התכנון. מנהל התכנון במשרד הפנים אמור לגבש עמדה ביחס לתכניות רק לאחר שרשות המקרקעין תגיש אותן. ראש מנהל התכנון, בינת שוורץ, הביעה בעבר תמיכה בתוכניות בנייה ממערב לירושלים ובהן הר חרת".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully