וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפלצות האימתניות של הסערה: כך נאבקים בשלג בירושלים

20.2.2015 / 14:01

כחלק מלקחי הסופה הגדולה ששיתקה את הבירה לפני כשנה, נערכו בעירייה עם צי כבד של כ-250 מפלסות וארבע מפזרות מלח כדי לשמור על הצירים פתוחים בתוך העיר הנצורה. "השנה נערכנו בסדר גודל שונה לגמרי"

צילום: שי מכלוף עריכה: שניר דבוש

אף אם באיחור קל, הפעם החזאים לא אכזבו, והירושלמים יכולים לומר שהלילה (שישי) הם זכו לכמות שלג משמעותית, שיש להתגאות בה. אך תושבים רבים שהביטו הבוקר מבעד לחלון בעיר הנצורה וחייכו למראה השלג שנערם לכמה עשרות סנטימטרים, לא תיארו לעצמם כמה עבודה הושקעה במאבק בו, וכמה טרט את עיניהם של נהגי המפלסות ומפעילי מפזרות המלח. מפעילי המכונות עמלו כל הלילה כדי לשמור על הכבישים פתוחים בתוך העיר כדי לאפשר גישה לכלי רכב פרטיים, אך חשוב מכך - לכלי הרכב של שירותי החירום.

כלקח מסופת השלג של סוף 2013, שחשפה שורת מחדלים במוכנות לשלג הכבד, וגרמה לחסימות ענק ברחבי הבירה שהשביתו את העיר, הקצתה העירייה לצורך פילוס השלג לא פחות מ-250 מפלסות שלג וטרקטורים, וכן ארבע מפזרות מלח - מפלצות עבודה אימתניות המסוגלות לשאת ארבע טון מלח כל אחת ולפזרם על הצירים. כל מפזרת שכזו נישאת על גבי משאית, ובה מערכת משוכללת מאפשרת לשלוט בכמות ובאופן הפיזור, ובכך לאפשר גיחות של עד 35 קילומטרים של פיזור מלח עד למילוי המטען הבא.

עוד חדשות על הסופה:
שיא הסערה מאחורינו: כביש 1 נפתח לתנועה
אחרי 14 שנה גם תושבי באר שבע רואים שלג: "חוויה עצומה"
הסערה ואתם: כך נראה השלג ברחבי הארץ מבעד לעיניים שלכם

שלג בירושלים, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
השנה ההיערכות טובה יותר. מפלסות שלג בירושלים, טרם הסערה הגדולה בסוף 2013/נועם מושקוביץ

"כל מערכת כזו עולה רבע מיליון שקלים", הסביר בגאווה לוואלה חשות ג'וני כתיב, בן 52, אחראי מדור תחבורה, תפעול והדרכה בעיריית ירושלים ונהג כלי הנדסי כבד מזה 26 שנים, בזמן שעמל על פינוי ציר מרכזי בעיר.

לדבריו, "על המפעיל לבחון את המצב בשטח ועל פיו להחליט איזו כמות לפזר ובאיזה אופן. מדובר במערכת משוכללת ובאמצעות מחשב השליטה המפעיל יכול לשלוט על כמות הפיזור ועל היקפו. ככל שהשלג שירד כבד יותר, כך אשתמש בכמות מלח גדולה יותר, אך כך גם אסיים פחות קילומטרים עד המילוי. החישוב הנכון הזה, שבנוי על מקצועיות וניסיון, הוא עיקר תפקידו של מפעיל המפזרת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שלג בירושלים, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
כביש שנצבע בלבן בבירה/נועם מושקוביץ

"לעתים", הוסיף, "אנו חוזרים כמה פעמים על אותו נתיב נסיעה, אם שהשלג ממשיך וכלי רכב נוסעים עליו ומהדקים אותו. במצב כזה עלול להיווצר מצב שבמסגרתו השלג יהפוך לשכבת קרח על הכביש, דבר אשר עלול לגרום להחלקה". לדבריו, "המלח מונע את קפיאתו של השלג והפיכתו לקרח, אך גם מזרז את המסתו ולמעשה מפרק אותו. פעולה נכונה של המפעיל יכולה להשאיר את הנתיב פנוי לנסיעה בין שעתיים לכמה שעות. הכול תלוי בתנאי מזג האוויר".

לפני כשנה הצטבר חצי מטר של שלג, והשנה מדברים על כמות דומה אולי אפילו יותר. במה שונה הסופה הזו?

"אז הצטברה כמות של חצי מטר שלג בזמן קצר מאוד של כשעה. כאן אנו מדברים על כמות כזו שתרד לאורך הלילה. השנה נערכנו בסדר גודל שונה לגמרי והמשטרה דאגה לסגור את הכבישים על מנת למנוע הישנות של אלפי נהגים שייתקעו על הצירים".

שלג בירושלים, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
ציר תנועה שפתחו המפלסות/נועם מושקוביץ

ובכל זאת, גם השנה היו מי שנתקעו. במהלך הנסיעה נקראה המפזרת מלח למשימת חילוץ של כמה עשרות חרדים שנתקעו בהלוויה בהר המנוחות ורכביהם לא הצליחו לצאת מבית הקברות. חטיב הניע את המשאית הישר אל בית הקברות ופיזר שם כמה מאות קילוגרמים של מלח גס עד גינות סחרוב כשמאחוריו מזדחלת באיטיות שיירת כלי רכב. "ראשית עוברת מפלסת השלג ומזיזה את השלג לצדדים. לאחר מכן מגיעה מפזרת המלח וממיסה את השלג. אנו חוזרים על הפעולה כמה פעמים וכך מבטיחים שהנתיב יישאר פתוח", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully