וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ותיקי השרון נזכרים בשלג של 1950 - ומקווים למנה נוספת

20.2.2015 / 1:30

לראשונה זה שנים רבות, התחזית צופה אפשרות לשלג גם באזור השרון. הרשויות החלו בהיערכות לסופה, אולם התושבים ספקנים. בינתיים, הם מסתפקים בזכרונות: "הילדים יצאו החוצה, כולם רקדו ושרו"

צילום: באדיבות אתר קיבוץ ניר אליהו, עריכה: ניב פוקס

הרשויות ברחבי הארץ כבר החלו להיערך למערכת החורפית שבפתח, שעל פי הערכת השירות המטאורולוגי עשויה אף לכסות גם את אזור השרון בלבן. הפעם האחרונה שבה נערם שלג בכמה אזורים בשרון היה בחודש פברואר 1950, אולם גם אז הוא לא החזיק זמן רב. גם בשנת 1992 כפר סבא ויישובי דרום השרון כוסו בלבן, אולם לא ברור אם היה זה ברד או שלג. תושבי השרון ספקנים לגבי האפשרות של שלג, אך נזכרים בערגה בפעמים הקודמות שהלובן כיסה את הערים והיישובים באזור.

"שלג כבד על פני כל הארץ - נזקים רבים", הכריזו אז כותרות העיתונים. "קור עז, נזק ליבולים, אנדרלמוסיה בתחבורה ובקווי הטלפון", דיווח עיתון דבר. "השלג גם לא פסח על שפלת החוף, מאז נוסדה נתניה אין זוכרים כזה שלג. השלג הראשון ירד בשעת בוקר מוקדמת ונתחדש בשעה 7. המוני ילדים נתכנסו ברחובות העיר ופיזזו בשמחה תחת השלג היורד".

"הייתי בהיריון עם הבן הראשון שלי, הייתי מורה בבית ספר עממי שהיה היחיד ברעננה שהיה חילוני", סיפרה חניה שמיר, בת 87, על השלג ב-1950. "הלכתי לבית הספר ברגל, לאף אחד מבני גילנו לא היו מכוניות ובדרך כלל רכבנו על אופניים. כשהגענו לחצר בית הספר, הוא היה מלא שלג לבן. התחלנו את היום, הילדים יצאו החוצה, הקימו בובת שלג עם המורים, כולם רקדו ושרו. מאז לא ירד שלג ברעננה".

עוד בוואלה חדשות:
הסופה מתקרבת: שלג יורד ברמת הגולן ובהרי הגליל העליון
לא כולם בבירה שמחים על השלג: הבניין שמוצף בכל סופה
נגמ"שים, ציוד חירום ותורים בקופות: ישראל נערכת לסופה

שלג ברעננה. ארכיון  עיריית רעננה, מערכת וואלה! NEWS
שלג ברעננה בשנת 1950/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון עיריית רעננה

דותן חנסנסון, תושב כפר סבא בן 28, זוכר היטב את החורף של 92'. "הייתי בן שש, אני זוכר שקמתי לבוקר שכולו לבן. השלג נערם על הכבישים, על הגינה הציבורית הקרובה וכל הילדים ירדו למטה לשחק בשלג", שחזר. "לא הלכנו לבית הספר. אני וכל המשפחה הופתענו מאוד, לא ציפינו שיהיה שלג בכפר סבא. זה היה חג עבורנו. קשה להאמין שירד שלג שוב אבל אחת כמה לשנים ישנה הפתעה".

ליאור, גם היא תושבת כפר סבא, סיפרה על הפעם האחרונה שירד שלג בעיר. "ב-92' זה היה ברד מאוד כבד או שלג", אמרה. "אני זוכרת שהכול היה לבן, אבל זה לא היה שלג. השלג היה בשנת 2000. היו ממש פתיתי שלג באוויר שאפילו קצת נערמו על הרצפה. אני זוכרת שהיינו באמצע שיעור ומישהו אמר שיורד שלג וכולם יצאו מהכיתות. זה היה באמת מדהים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שלג ברעננה. ארכיון  עיריית רעננה, מערכת וואלה! NEWS
"זה היה חג עבורנו"/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון עיריית רעננה

נמרוד מקיבוץ ניר אליהו שבמועצה האזורית דרום השרון לא מתרגש מהתחזיות וחושש לפגיעה בענף החקלאות. "זה יהיה מאוד מפתיע אם יירד שלג, אני מניח שתהיה שמחה מאוד גדולה לילדים, אבל מבחינת חקלאות זה לא טוב שיש שלג, במיוחד שגידול האבוקדו יפגע מזה", אמר. "צריך לקוות שלא יהיה קר מדי, שלא יהיה קיפאון ממושך על העצים.

"בשנת 92' ירד שלג או ברד, הייתי בכיתה י'", הוא נזכר. "בנינו בובת שלג, צילמנו סרטים. הייתה התרגשות גדולה מהעניין הזה, זה באמת היה מזמן". לדבריו, "הכי קרוב ללבן" שהוא זוכר היה באותה שנה.

שלג ברעננה. ארכיון  עיריית רעננה, מערכת וואלה! NEWS
שלג ברעננה/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון עיריית רעננה

ד"ר עמוס פורת מהשירות המטאורולוגי אישר כי שנת 1950 הייתה המועד היחיד שבו ירד שלג במישור החוף ובאזור המרכז. "גובה השלג הגיע לעשרה סנטימטרים", סיפר. "הרישומים אז היו מאוד מצומצמים, אך זה גם היה סדר הגודל באזור השרון, נתונים מאוד יפים ומשמעותיים". עם זאת, בפיו בשורה מרה לתושבי השרון: "כפי שהדברים נראים כרגע, לא צופים שחזור של אירוע כזה".

לטענתו, הדיווחים על שלג בשנת 1992 אינם מדויקים, והיה מדובר בברד. שיא השלג שנמדד במרכז הארץ, על פי הדיווחים מהתחנות המטאורולוגיות, היה 12 סנטימטרים, שנרשמו בחורף 1950 בנקודת המדידה שבתחנת הכוח רדינג שבתל אביב. מנהל התחנה סיפר אז לכתבים כי על פי הנתונים שבידיו, מאז שנת 1860 - אז החל רישום מטאורולוגי מסודר בארץ - לא נרשם אירוע אקלימי דומה בממדיו. "מן יורד מן השמיים", דיווחו אז כלי התקשורת על תגובותיהם הנרגשות של העולים מתימן, שחזו לראשונה בשלג בראש העין.

לא לוקחים סיכונים

למרות ספקנות התושבים, בעיריות לא לוקחים סיכונים וכפר סבא מתכוננת במרץ לסערה. "הנחיתי את כל הגורמים המקצועיים בעירייה להיערך כראוי לכל תרחיש, צוותי התשתיות בעיר יתגברו את מערך הניקיון כדי לטפל במערכות הניקוז", אמר ראש העיר יהודה בן חמו לוואלה חדשות. "בנוסף, על מנת להתייעל ולקצר זמנים חולקה כפר סבא לאזורים וצוותי כוננות עירוניים ערוכים לטיפול סביב השעון ולתת מענה מידי בשטח".

שלג בכפר סבא. ארכיון  עיריית כפר סבא, מערכת וואלה! NEWS
"בנינו בובת שלג, וצילמנו סרטים". שלג בכפר סבא/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון עיריית כפר סבא

גם ברענננה ההכנות בעיצומן. כחלק מההכנות מחזיקה העירייה צוותי סיירת ביטחון בכוננות, צוותים של אגף תחזוקה ותשתיות לפינוי קולטנים, צוותי פקחים לכיוון התנועה במקרה הצורך וצוותים שונים ניידים שיטפלו בכל תקלה. בעירייה הפיקו לקחים מהסערות הקודמות, בהן סבלה העיר בעיקר מנפילות של עצים, ונערכה גם לתרחיש זה.

במסגרת ההיערכות במועצה האזורית דרום השרון, אשר מונה 31 יישובים, יתוגבר מוקד החירום. כמו כן, הוקם מערך צוותים טכניים לטיפול בתקלות במהלך הסופה.

(עדכון ראשון: 11:30)

לפניות לכתבת: danayark@walla.com

שלג ברעננה. ארכיון  עיריית רעננה, מערכת וואלה! NEWS
"זה יהיה מאוד מפתיע אם ירד שלג". רעננה מושלגת/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון עיריית רעננה
שלג בכפר סבא. ארכיון  עיריית כפר סבא, מערכת וואלה! NEWS
כפר סבא בשלג/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון עיריית כפר סבא
שלג בכפר סבא בשנת 1992. מתוך עמוד הפייסבוק של עיריית כפר סבא, אתר רשמי
"שלג" בכפר סבא בשנת 1992/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסבוק של עיריית כפר סבא
שלג בכפר סבא בשנת 1992. מתוך עמוד הפייסבוק של עיריית כפר סבא, אתר רשמי
שלג בכפר סבא בשנת 1992/אתר רשמי, מתוך עמוד הפייסבוק של עיריית כפר סבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully