וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משהו מתחיל להרקיב בממלכת דנמרק

17.2.2015 / 16:58

הפיגוע הכפול בבירה קופנהגן חשף מעט על חדירת האיסלאם הקיצוני למדינה הנורדית השקטה. הממשלה המקומית מוצאת את עצמה בין הרצון לשמור על הקהילה היהודית לבין הקריאה לכונן מדינת שריעה

זהותו של המחבל שביצע את שני הפיגועים בדנמרק - עומר עבד אל חמיד אל-חוסיין, לא הפתיעה איש. עומר עבד אל-חמיד אל-חוסיין נולד בקופנהגן להורים פלסטינים שנמלטו לירדן, שם התגוררו במחנה פליטים. הם הגיעו לדנמרק במסגרת חוקי ההגירה הנוחים. בעיתון הנפוץ בדנמרק "פוליטיקן" סיפרה חברתו לכיתה כי אל-חוסיין אהב לדבר על האיסלאם וגם על הסכסוך ישראלי-הפלסטיני לעתים קרובות. "כאן הוא לא פחד לומר בגלוי שהוא שונא יהודים", סיפרה.

בדנמרק שיחת היום היא הצורך להחמיר את האמצעים נגד טרור, אך גם כיצד להפחית את המתח בין המוסלמים ליהודים. כ-300 אלף מוסלמים חיים בדנמרק. ראש הממשלה הדנית, הלה ת'ורנינג שמידט מיהרה להצהיר כי היהודים בדנמרק הם חלק בלתי נפרד של החברה הדנית וכך גם הקהילה המוסלמית במדינה, ואילו שר החוץ לשעבר (בין 1982- 1993), וופה אלמן יינסן, אמר כי זה יהיה הפסד לדנמרק אם היהודים הדניים ירגישו צורך להיענות לקריאה של נתניהו ולעלות ארצה. עם זאת, הוא הודה כי לא ניתן להתעלם מהעובדה שהיום היהודים בארצו פגיעים במיוחד.

בקהילה היהודית התחושה עדיין קשה. יו"ר הקהילה היהודית בדנמרק, אסומסן רוזנברג אמר כי הקהילה היהודית ממשיכה להיות מודאגת מאוד. "זה הסיוט הגרוע ביותר שלנו", הצהיר ונתן בכך ביטוי לאווירה בקרב הקהילה כולה.

המועצה האיסלאמית הדנית מיהרה להודיע כי היא סולדת מהפיגוע וקראה לאחדות בקרב הציבור, אבל לא הצליחה להפיג את החשדות כלפי הקהילה המגלה סימנים של קיצוניות גוברת והולכת של חבריה. מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה נהרגו כמה עשרות צעירים דנים, רובם מוסלמים, שנסעו להשתתף בקרבות. לאחרונה פורסם בדנמרק כי עשרה מתוך מאה דנים שנסעו לעיראק או לסוריה נהרגו בקרבות. המגמה המדאיגה התרחבה באמצעות הרשתות החברתיות.

עצרת בלב קופנהגן לזכר הרוגי הפיגועים - דנמרק, 16 בפברואר 2015. AP
קוראים להחמיר את הצדים נגד הטרור. הפגנה בדנמרק/AP

לאחרונה ביקר בקופנהגן אנג'ם צ'ודארי, מטיף מוסלמי ידוע הפועל בדרך כלל בבריטניה ונפגש שם עם קבוצה קטנה של סלפים קיצוניים. גורמי מודיעין העריכו כי צ'ודארי כבר גייס למלחמת האזרחים בסוריה מאות מתנדבים. העיתונאי הנורבגי לארס אוקטאוג, מחבר הספר "הג'יהאד נורבגי", תיאר את צ'ודארי כדמות המרכזית עבור צעירים מוסלמים בדנמרק ובמדינות הנורדיות האחרות שבחרו או יבחרו לנסוע לסוריה.

בראיון ל"פוליטיקן" הדני, טען צ'ודארי כי יש לו קשר טוב עם "האחים הדנים שלי". תומכיו בדנמרק כבר הספיקו להפעיל קמפיינים נגד הצבעה בבחירות דמוקרטיות וניסו לכפות את השריעה בשכונות שבהן יש רוב מוסלמי. צ'ודארי ניצל את ביקורו בדנמרק גם כדי לשבח את חברו הקרוב, שירז טארק, שהפעיל רשת צעירים בדנמרק. טארק, אזרח דני שנהרג בשנה שעברה בלחימה בסוריה, הפך בעקבות כך לגיבור בקרב המוסלמים הקיצונים בדנמרק. צ'ודארי העלה את שירז למעלת קדוש: "אני חושב שמות הקדושים של האח שיראז ואחרים שהיו עמו בסוריה, הוא ציון דרך בהתפתחותה של הקהילה המוסלמית בדנמרק", אמר. צ'ודארי הוסיף כי מדובר במעשה 'אצילי'. "מוסלמים בדנמרק צריכים להבין שהוא וויתר על חייו למען מטרה שהוא האמין בה", אמר.

מרטין קרסניק, עיתונאי דני- יהודי, ראיין את צ'ודארי, המטיף גם לדנים צעירים לא-מוסלמים להתגייס למלחמת האזרחים בסוריה ובעיראק. במהלך ריאיון לרשת הטלוויזיה הממלכתית DR תקף צ'ודארי את דנמרק וערער על חובתם של האזרחים המוסלמים בדנמרק לחוקי המדינה. צ'ודארי האשים את הדנים בהעלבת הנביא מוחמד והכריז "החוקים הדנים יכולים ללכת לעזאזל. "חובת הציות של המוסלמים היא לחוקי האיסלאם". צ'ודארי סיכם: "יום יבוא ודגל איסלאמי יתנוסס גם מעל הפרלמנט הדני".

בזמן מבצע "צוק איתן", כאשר גאתה הביקורת על ישראל בעיתונות הדנית, ביקשו רוזנברג וחברי קהילה נוספים מהציבור הדני לראות אותם כאזרחים דנים יהודיים ולא כנציגים של ישראל. הפיגוע שלשום הצליח לטשטש את הקו שניסו להוביל בקהילה היהודית.

הכותב הוא חבר בארגון ידידי דנמרק בישראל

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully