וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: רוב הציבור מאמין - ישראל הפסידה ב"צוק איתן"

17.2.2015 / 14:22

כחצי שנה לאחר המבצע, עלה שיעור הישראלים שסבורים כי חמאס ניצח במערכה בעזה. מסקר המכון למחקרי ביטחון לאומי עולה כי רק 46% מהישראלים סבורים כי יצאנו מעזה כשידנו על העליונה

אזעקה באשקלון. יולי 2014. יותם רונן
תושבים באשקלון מסתתרים מרקטות, אוגוסט האחרון/יותם רונן

חצי שנה לאחר סיומו של מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה, נרשמת עלייה במספר הישראלים הסבורים שחמאס ניצח בלחימה בעזה, וירידה דרמטית במספרם של שלו אלו הסבורים שהלחימה הסתיימה בניצחון ישראלי – כך עולה מסקר שערך המכון למחקרי ביטחון לאומי. על פי הסקר, שהקיף כ-500 איש מהאוכלוסייה היהודית בישראל, כ-20% מהישראלים סבורים שחמאס ניצח בלחימה, 34% סבורים שהיא הסתיימה בתיקו ורק 46% מאמינים שישראל היא שיצאה מנצחת מהסבב האחרון.

בסקר הקודם בנושא שערך המכון בחודשי הקיץ, אמרו אז רק 4% מהנשאלים שחמאס הוא המנצח בלחימה, ואילו 71% סברו שישראל ניצחה. המסקנה מהפער המשמעותי בין שני הסקרים היא שבמרוצת הזמן, הציבור הישראלי אינו רואה את המבצע כהצלחה, אלא כתוצאת תיקו במקרה הטוב וכהפסד במקרה הרע.

עוד בכותרות:
בוקר של חקירות: שני קציני משטרה בכירים חשודים בעבירות מין
מהצריף לקיסריה: הצניעות שנעלמה בקרב ראשי הממשלה | פרויקט מיוחד
אדל הקטנה אושפזה במצב קשה מאוד: "לא חלמנו שנגיע לפה שוב"

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בקריה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
במרוצת הזמן, הציבור הישראלי אינו רואה את המבצע כהצלחה. נתניהו במסיבת עיתונאים במהלך המבצע/רויטרס

ד"ר יהודה בן-מאיר, שניתח את ממצאי הסקר בכנס של המכון היום (שלישי) בתל אביב, הדגיש כי "בקרב האוכלוסייה הצעירה התמונה מדאיגה במיוחד: רק 39% מהנשאלים הצעירים אמרו שישראל ניצחה, לעומת 44% שאמרו כי חמאס ניצח בלחימה. הנרטיב על ניצחון ישראלי נמצא בנסיגה של ממש". הוא הוסיף כי "בחודש יולי הציבור הישראלי חשב שישראל מנצחת ואף אחד לא חשב שחמאס הוא זה שמנצח. באוגוסט זה כבר היה חצי-חצי, ומאז התפיסה לא ממש השתנתה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

הסקר בחן גם את עמדת הציבור לגבי הקמת מדינה פלסטינית, והראה כי ישנה ירידה בתמיכה הציבורית בכך: בעוד 59% מהנשאלים תמכו בהקמת מדינה פלסטינית בסקר שביצע המכון ב-2012, הפעם השיבו רק 47% שהם תומכים בצעד כזה. מצד שני, כ-49% מהנשאלים אמרו כי בטווח הרחוק, הפתרון הנכון לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא שתי מדינות לשני עמים, לעומת 16% בלבד שתומכים בסיפוח השטחים וכ-30% שאומרים כי יש לשמור על המצב הקיים בו ישראל שולטת בפלסטינים מבלי לספח את השטחים.

בסוף השבוע פורסם בוואלה חדשות כי שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, שלח מכתב מדאיג לחברות מועצת הביטחון של האו"ם, שבו התריע על כך שחצי שנה לאחר המערכה ברצועה, חמאס מתכונן כעת למלחמה נוספת מול ישראל. פרושאור ציין במכתבו כי חמאס חופר מנהרות לעבר ישראל, מבריח נשק לרצועה וכי אם הקהילה הבינלאומית לא תתערב בהקדם, סבב הסלמה נוסף הוא בלתי נמנע. נראה כי למרות הקו הרשמי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, משה יעלון, על כך ש"חמאס ספג מכה אנושה" במהלך הקיץ ונרתע מסבב לחימה נוסף מול ישראל, גם בתוך המערכת הביטחונית-מדינית ישנה כבר הבנה שהסבב הבא הוא רק עניין של זמן.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully