וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע האמת: המבקר יפרסם היום את דוח הוצאות נתניהו

17.2.2015 / 0:10

מבקר המדינה יוסף שפירא יפיץ את הדוח הבוחן את ההוצאות במעון ראש הממשלה. לקראת פרסום הממצאים בעלי הפוטנציאל הנפיץ, וואלה חדשות עושה סדר בפרשות שבהן נקשר שמם של בני הזוג נתניהו, ומציג את הדמויות המרכזיות בהן

צילום מסך

(צפו: מושיק גלאמין בסיור עם שרה נתניהו במעון ראש הממשלה)

אחרי שנים של פרסומים אודות אורח חיים ראוותני ובזבזני של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ורעייתו, שרה, על חשבון המדינה, יתפרסם היום (שלישי) דוח מבקר המדינה על ההוצאות במעון ראש הממשלה. הדוח צפוי לכלול ביקורת על אופן התנהלותם של בני הזוג נתניהו עם כספי משלם המסים במעון ראש הממשלה בירושלים ובווילה הפרטית רחבת הידיים בקיסריה.

הדוח האמור מטריד מאוד את ראש הממשלה ורעייתו. לכן, כבר ביום ראשון, כחלק ממתקפת המנע התקשורתית הענפה, הופץ ברשת סרטון, שכבר זכה למאות אלפי צפיות, שבו נראה יועץ העיצוב מושיק גלאמין מתלווה לשרה נתניהו לסיור במעון הרשמי ברחוב בלפור, המתואר כטעון שיפוץ דחוף. עם זאת, למרות שדוח המבקר עוסק במצבו הכללי של המעון, הביקורת המוצגת בו אינה כוללת התייחסות להוצאות של בני הזוג נתניהו על תיקון ליקויים.

רגע לפני פרסום הדוח בעל הפוטנציאל הנפיץ שחיבר המבקר יוסף שפירא יחד עם אנשי משרדו, זה הזמן לעשות סדר בפרסומים הבולטים על הוצאות בני הזוג נתניהו, הפרשות האחרונות שבהן נקשר שמם ולהציג את הדמויות המרכזיות שמעורבות בהן.

עוד בנושא:
במשטרה מעריכים: אם תיחקר פרשת הבקבוקים – נתניהו יידרש להעיד
המבקר יפרסם את הדוח על מעון ראש הממשלה חודש לפני הבחירות
"משפחת נתניהו בזבזה אלפי שקלים בחודש על אוכל ממסעדות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו בטקס הדלקת נר שביעי עם עולים חדשים בבית קנדה, ירושלים. צילום אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
טענות על אורח חיים בזבזני. ראש הממשלה ורעייתו/מערכת וואלה! NEWS, צילום אלכס קולומויסקי

בנימין ושרה נתניהו

תפקיד: ראש הממשלה ורעייתו.

במהלך שש השנים האחרונות, מאז שב ב-2009 בנימין נתניהו ל"אקווריום" - כינויה של לשכת ראש הממשלה - נחשפו בתקשורת שורה ארוכה של הוצאות מופרזות שלו ושל רעייתו. זכורים במיוחד נרות ריחניים בשווי 6,000 שקל בשנה, תקציב לגלידה בטעם פיסטוק בשווי 10,000 שקל לשנה והתקנת מיטה מיוחדת במטוס בעלות של חצי מיליון שקל לצורך טיסה של חמש שעות בלבד ללונדון (פרשת "המיטה המעופפת"). בדוח הנוכחי צפוי המבקר להתייחס להוצאות נוספות בעלות גוון בעייתי מצד ראש הממשלה ורעייתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שתי פרשות מרכזיות הנוגעות להוצאותיהם של בני הזוג נתניהו, ושלא נכללות בדוח, הן "פרשת הבקבוקים" ו"פרשת רהיטי הגן". במרכז "פרשת הבקבוקים" הטענה כי שרה נתניהו לקחה לכיסה במהלך ארבע השנים האחרונות אלפי שקלים מפדיון של בקבוקים ריקים, רכוש המדינה, אשר הוחזרו בהוראתה לכמה מרכולים בירושלים. במסגרת "פרשת רהיטי הגן", שנחשפה לפני כשנה, נטען כי ראש הממשלה ורעייתו העבירו את רהיטי הגן שנרכשו עבור המעון הרשמי לווילה הפרטית בקיסריה.

הדוח הנוכחי של המבקר מתמקד בהוצאות מעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור בירושלים, המנוהל על ידי משרד ראש הממשלה, והבית הפרטי בקיסריה, המשמש מפעם לפעם לישיבות עבודה של ראש הממשלה וממומן מאוצר המדינה.

מני נפתלי

תפקיד: אב הבית במעון ראש הממשלה בשנים 2012-2011.

לאחרונה הגיש נפתלי לבית הדין לענייני עבודה תביעת פיצויים נגד המעון הרשמי, נגד בני הזוג נתניהו ונגד סמנכ"ל משרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף. נפתלי העלה בתצהיריו שורה של טענות כלפי בני הזוג, שבחלקן יש חשד לפלילים, ואף מסר עדות בפני המבקר על בזבוזים, על התנהלות לא נאותה של המעון, כמו גם על התנהגותה של אשת ראש הממשלה כלפי עובדי המעון.

טענותיו של נפתלי נתמכו בשני תצהירים נוספים של עובדים לשעבר אשר תובעים גם הם את המעון - גיא אליהו ועמנואל סלע. לאחרונה הגיע נפתלי למשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה, להב 433, על מנת למסור עדות נגד בני הזוג. לאחר שלא נענתה בקשתו לחסינות מהעמדה לדין, עזב כלעומת שבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יוסף שפירא

תפקיד: מבקר המדינה.

שפירא נחשב למבקר מהסוג שנוח לשלטון, שדוחותיו רכים ונטולי שיניים לעומת קודמו בתפקיד, מיכה לינדנשטראוס. הוא מונה לתפקידו בתמיכתו הבולטת של ראש הממשלה נתניהו. לאחרונה אף דווח כי הוא תכנן לדחות את פרסום הדוח על הוצאות מעון ראש הממשלה עד לאחר הבחירות, לבקשתו לכאורה של עורך הדין של משפחת נתניהו, דוד שמרון. בעקבות הביקורת שעורר הדיווח, הודיע המבקר כי הוא נערך לפרסום הדוח חודש בדיוק לפני הבחירות. עם זאת, הדגיש כי הדוח לא יכלול את הטענות על התנהלותה של שרה נתניהו והרגלי מיחזור הבקבוקים שלה או לפרשת "רהיטי הגן", וזאת בשל היותה "גוף לא מבוקר".

בנוגע לסוגיה זו של תזמון פרסום הדוח, התקוטט המבקר עם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. לטענתו של המבקר, הוא העביר לוינשטיין את החומרים על מיחזור הבקבוקים ועל רהיטי הגן כבר לפני חצי שנה. בלשכת היועץ טענו כי לא היו דברים מעולם. לבסוף, העבירה לשכת המבקר את החומרים לפני כשבועיים. בנוגע לפרשת "המיטה המעופפת", שאותה אמר המבקר כי יבדוק במסגרת הוצאות אנשי ציבור בארץ ובחו"ל, החליט לבסוף לזנוח. לאחרונה, אחרי שנים, העביר המבקר טיוטה מהדוח שבוחן את נסיעותיו של נתניהו כשר אוצר (פרשת "ביביטורס"), גם זה רק לאחר שהיועץ סגר את התיק הפלילי.

מבקר המדינה יוסף שפירא מגיש את דוח הביקורת השנתי ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. נועם מושקוביץ
נחשב רך וחסר שיניים. המבקר יוסף שפירא/נועם מושקוביץ

יהודה וינשטיין

תפקיד: היועץ המשפטי לממשלה.

בדומה למבקר, גם וינשטיין נחשב ליועץ משפטי רך במיוחד ש"מתכופף" לכאורה בפני דרישותיו של ראש הממשלה. וינשטיין, שייצג בעבר את בני הזוג נתניהו בפרשת ההובלות שביצע הקבלן אבנר עמדי, זכה לכינוי "היועץ המשפטי למשפחה". זאת, בשל הסברה כי נתניהו ורעייתו מתייעצים עמו בנוגע לכל הוצאה חריגה שהם מבקשים לאשר למעון ראש הממשלה. לאחרונה החליט וינשטיין לסגור את תיק "ביביטורס" וקבע כי אין מקום לפתוח בחקירה פלילית. אחד מנימוקיו היה הזמן הרב שחלף מאז. אולם, מי שמשך את הזמן היה וינשטיין עצמו, שההחלטה גמלה בלבו רק לאחר שנתיים וחצי של התלבטויות. העיכוב במתן החלטתו עיכב גם את דוח המבקר בנושא.

כיום, לאחר קבלת החומרים בפרשות "הבקבוקים" ו"רהיטי הגן", במשרד היועץ בוחנים האם יש מקום לפתוח בבדיקת הנושא, שלאחריה יוחלט אם לפתוח בחקירה פלילית. זאת נוסף על טענות שהועלו על ידי מני נפתלי בתצהירים שהגיש לבית המשפט בתביעה האזרחית שאותה הוא מנהל, בנוגע למימון כפול לכאורה וחשבוניות פיקטיביות שהוצאו במעון ראש הממשלה. אלא שבנקודת הזמן הנוכחית, לא ברור מדוע מתעכב היועץ בהודעה על בדיקה, שממילא אינה חקירה פלילית, ולו רק בשל הטענות שהעלה נפתלי בתצהיריו. תהייה נוספת שעולה היא האם גם הוא נכנע לתכתיביו של עו"ד שמרון, אשר מבקש לדחות את מתן ההחלטות לאחר הבחירות.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין  בישיבת הממשלה, נובמבר 2014. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
מכונה "היועץ המשפטי למשפחה". יהודה וינשטיין/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

עו"ד דוד שמרון

תפקיד: פרקליטה של משפחת נתניהו.

לאחרונה ביקש עו"ד שמרון לדחות את שמיעת העדים במשפטו של מני נפתלי עד לאחר הבחירות, כמו גם את הגשת התצהירים בעניין. בית המשפט קיבל חלקית את בקשתו. התצהירים הוגשו, אך המשפט נקבע לאחר מועד הבחירות. גם בעתירה שהגיש ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) לבג"ץ נגד סגירת תיק "ביביטורס" הציג עו"ד שמרון בקשה זהה, אולם זו נדחתה. כאמור, בשיח שהוא ניהל מול המבקר זה דווקא עבד לו טוב יותר, אולם לאחר הפרסומים בנושא, נכנע המבקר ללחץ והודיע כי הדוח יפורסם לפני הבחירות.

עזרא סיידוף

תפקיד: סמנכ"ל משרד ראש הממשלה.

סיידוף נחשב לאיש אמונם של בני הזוג נתניהו. הוא אחראי, בין היתר, על מעון ראש הממשלה הרשמי והוצאותיו. על פי תצהיריו של מני נפתלי, סיידוף הוא מעורב בהוצאות הבזבזניות של המעון, ואף נגוע בעבירות חמורות יותר, לכאורה. צפוי לככב בדוח המבקר.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

(עדכון ראשון: 22:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully