וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין נגד נאום נתניהו בקונגרס: "דבר בעברית לבוחר הישראלי"

הנשיא מתח ביקורת על כוונתו של ראש הממשלה לנאום בפני הקונגרס האמריקני שבועיים לפני הבחירות. במקביל, בארה"ב מכחישים את הדיווח לפיו הפסיקו לעדכן את ישראל בנושא האיראני

צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי, עריכה: טל רזניק

נשיא המדינה ראובן ריבלין תקף אתמול (ראשון) במרומז את נאומו הצפוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני - שבועיים לפני הבחירות. "אני מאמין כי אם אנחנו מוצאים לנכון לדבר בבימות בינלאומיות רלוונטיות על הסכנות האורבות והאיומים המסוכנים, על אחת כמה וכמה שמוטל עלינו לדבר בישירות, באורך רוח, ובעברית, לאזרחינו שבבית", אמר ריבלין בדברים שנשא בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי. "אין לנו בוחרים אחרים. אין לנו בחירות אחרות. ואין לנו בית נבחרים אחר. אזרחי ארצנו קודמים. את מה שיש לנו לומר בואו נאמר, לכל הפחות, גם כאן בבית".

עוד על סערת נאום נתניהו בקונגרס:
נאום נתניהו בקונגרס: השחורים מחרימים, היהודים מתלבטים
נתניהו: "נחוש לנאום בקונגרס"; אובמה: "מה בוער לו?"
מקורות ישראליים: נתניהו שוקל לנאום בקונגרס בדלתיים סגורות

נשיא המדינה נשא דברים הערב ביריד הספרים הבין לאומי בו הוענק פרס ירושלים לסופר איסמעיל קאדרה יליד אלבניה. פברואר 2015. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"אין לנו בוחרים אחרים". הנשיא ראובן ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

הנשיא מתח גם ביקורת על הקמפיינים של המפלגות השונות. "המערכת הפוליטית עסוקה בקריאייטיב", אמר, "ביצירת סרטונים וסיסמאות. הציבור הישראלי מאס בזה. מאס בניסיון לסמם אותו. הוא מחפש אופק ותקווה. הוא רוצה לשמוע פתרונות. הוא רוצה מנהיגות שמוכנה לקבל החלטות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ארה"ב מכחישה שהפסיקה לעדכן את ישראל בנושא איראן

אמש דיווח העיתונאי אמנון אברמוביץ' בערוץ 2 כי בעקבות הנאום, וושינגטון הפסיקה לעדכן את ירושלים על תוכן שיחות הגרעין בין שש המעצמות לאיראן. בוושינגטון מיהרו להכחיש את הדיווח. גורמים בכירים במחלקת המדינה אמרו לכתבים בוושינגטון ובישראל כי בניגוד למה שדווח, הקשר בין המדינות בנושא האיראני נותר הדוק ומתנהל באופן שוטף.

על פי הדיווח המקורי, היועצת לביטחון לאומי של הנשיא אובמה, סוזן רייס, והדיפלומטית הוותיקה שאמונה על השיחות עם איראן, וונדי שרמן, קיבלו הוראה "לנתק מגע" מבני השיח שלהן בישראל, מכיוון שראש הממשלה נתניהו הפך את הנושא האיראני מסוגיה ביטחונית לסוגיה פוליטית. המקורות במחלקת המדינה שהכחישו את הדברים, טענו כי רייס ושרמן אמורות לפגוש בקרוב פקידים בכירים מישראל, וכי שר החוץ קרי נמצא בקשר שוטף עם ראש הממשלה נתניהו.

בירושלים סירבו להתייחס לדיווח, אולם גורם ישראלי בכיר אמר לוואלה! חדשות כי "לישראל יש הרבה דרכים לדעת מה קורה בשיחות הגרעין עם איראן, והיו כבר מקרים בעבר שהמעצמות ניסו להסתיר ממנה ערוצים חשאיים והתפתחויות שונות בשיחות, אולם היא למדה על כך בדרכים עקיפות". כך או אחרת, נראה כי ככל שמתקרב תאריך נאומו המתוכנן של נתניהו בפני הקונגרס, המתח בין הצדדים הולך וגובר.

יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר – וושינגטון, נובמבר 2014. GettyImages
"נתניהו הוא האדם המושלם לדבר על האיום האיראני". ג'ון ביינר/GettyImages

מוקדם יותר אתמול הודה יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, ג'ון ביינר, כי ניסה להסתיר מהנשיא ברק אובמה שזימן את ראש הממשלה לנאום בפני הקונגרס. בראיון לעיתונאי כריס וואלאס ברשת "פוקס ניוז", המזוהה עם המפלגה הרפובליקנית, נשאל ביינר מדוע ביקש משגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, לא לספר לבית הלבן על הזמנת נתניהו לנאום בנושא הגרעין האיראני.

"רציתי לוודא שלא תהיה הפרעה", הסביר ביינר כשהוא מתכוון להתנגדות שאכן התעוררה לאחר שנודע על נאומו הצפוי של ראש הממשלה. "זה לא סוד בוושינגטון שהבית הלבן רוחש שנאה לראש הממשלה נתניהו. בכנות, לא רציתי שהפרסום ימנע את מה שלדעתי הוא הזדמנות אמיתית".

"מצפה לשמוע מה לנתניהו יש לומר"

וואלאס שאל את ביינר אם מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב לא צריכה להיות, לגישתו, "מחוץ לפוליטיקה". "זהו מסר חשוב שהעם האמריקני צריך לשמוע", שב ביינר והסביר את הסיבה להזמנה החשאית שהעביר לנתניהו. "אני שמח שהוא (נתניהו) מגיע ואני מצפה למה שיש לו לומר".

ברק אובמה  ובנימין נתניהו. AP
הזמנה מאחורי הגב. הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו/AP

לדברי ביינר, בהזמנה החשאית לא היה משהו בלתי חוקי. "יש לנו כל זכות לעשות מה שעשינו", הבהיר. "רציתי שראש הממשלה יבוא לפה. העולם עומד בפני איום ממשי וטרוריסטים איסלאמיים רדיקליים אינם הולכים לשום מקום. כשזה מגיע לנשק גרעיני בידי איראן, אלה מסרים חשובים שהקונגרס צריך לשמוע והעם האמריקני צריך לשמוע. אני מאמין שראש הממשלה נתניהו הוא האדם המושלם להעביר את המסר של כמה רציני האיום הזה".

נתניהו צפוי לנאום בקונגרס ב-3 במרץ. מאז נודע על קיומו הצפוי, הביעו פוליטיקאים בארה"ב התנגדות לנאום הסמוך למועד הבחירות בישראל. בין היתר, הודיע סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלא יהיה נוכח בנאום. גם ראשי מפלגות המרכז והשמאל בישראל חזרו וקראו לנתניהו לחזור בו מכוונתו לנאום, אך לפי שעה ראש הממשלה נחוש לנסוע לוושינגטון.

(עדכון ראשון: 19:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully