וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל הנורבגי: "הבידוד בכלא פוגע בזכויות האדם שלי"

"ככל שהוא יישאר בבידוד יותר זמן, כך ייגרם לו נזק רב יותר", טען פרקליטו של אנדרס ברינג בריוויק, שטבח ב-69 נערים במחנה קיץ. הוא איים לשבות רעב אם לא ישדרגו את הפלייסטיישן שלו

בית המשפט בנורבגיה קבע כי אנדרס ברינג בריוויק שרצח 77 בני אדם שפוי והוא יישלח לכלא, אוגוסט 2012. רויטרס
בריוויק בבית המשפט/רויטרס

אנדרס ברינג בריוויק, המחבל הנורבגי שרצח 77 בני אדם בפיגוע כפול בחודש יולי 2011, בהם 69 נערים שנטבחו במחנה קיץ, מתכוון לתבוע את ממשלת נורבגיה בגין "עינוי", בשל התנאים שבהם הוא מוחזק בבית הכלא – כך דווח אתמול (שישי) בעיתון "דגבלאדט". אחד מעורכי הדין המייצגים אותו, גרי ליפסטד, הסביר לעיתון המקומי כי החזקתו בבידוד היא הפרה של האמנה האירופית לזכויות אדם.

"זכויות אדם נוגעות גם אליו", טען סנגורו של בריוויק. "זה לא במטרה להקל על עונשו. הוא ככל הנראה תמיד יישאר אסיר מיוחד עם הגבלות מיוחדות, אבל הוא לא יכול לשבת בבידוד לעד. עכשיו הוא רוצה קשר עם האסירים האחרים. ככל שהוא יישאר בבידוד יותר זמן, כך גדלים הסיכויים שייגרם לו נזק בעקבות זאת".

יום השנה הראשון למתקפת הטרור באוסלו ובאי יוטויה, נורבגיה, 22 ביולי 2012. רויטרס
אתר הנצחה לנערים שנטבחו/רויטרס

בריוויק נושא עונש מאסר של 21 שנים, אולם ניתן לקבוע כי עונשו יוארך, כל עוד הוא נמצא על ידי בית המשפט כסכנה לחברה. על פי ההערכות באוסלו, הוא יעביר את שארית חייו בבית הכלא. לדברי עורכי הדין המייצגים אותו, הוא הושם בבידוד כמעט מוחלט, במסגרת הוראה המחודשת "באופן אוטומטי" כל שישה חודשים.

כעת, בכוונתם גם לפעול נגד האיסור שהטילו שירותי בתי הסוהר הנורבגיים על בריוויק, המונע ממנו לשלוח או לקבל מכתבים, בטענה כי מדובר בהפרה של חופש הביטוי. שירות הכליאה במדינה הורה על איסור זה, מכיוון שנקבע כי בריוויק ניסה להקים "תנועה הפועלת באלימות קיצונית ובטרור" מתא בית הסוהר שלו.

בריוויק הורשע באחריות לפיגוע מכונית תופת באוסלו, בו נהרגו שמונה בני אדם, ולטבח במחנה קיץ של תנועת שמאל באי יוטויה, שניהם באותו היום. לדבריו, המניע למתקפה הוא רצונו לפרסם את האידאולוגיה שבה הוא מאמין, המתנגדת לאיסלאם, לפמיניזם ולרב-תרבותיות. הוא העביר מכתבים רבים לרשויות בתי הסוהר בנוגע לתנאי כליאתו, ועו"ד ליפסטד הבהיר כי הבקשה הרשמית תוגש ככל הנראה במהלך החודש הקרוב. בין היתר, השווה במכתביו את הכלא בו הוא שוהה ל"מיני אבו גרייב" – בית סוהר אמריקני בעיראק הנודע בעינוי העצירים, ואיים לפתוח בשביתת רעב אם לא ישדרגו את קונסולת ה"פלייסטיישן" שבתאו לדגם החדיש ביותר.

(עדכון ראשון: 20:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully