וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה דברים שאתם צריכים לדעת היום

רגע לפני שהיום מתחיל ואתם צוללים לעומס בעבודה או בלימודים, קבלו חמישה דברים שאתם ממש צריכים לדעת היום

פתחו את הלב

שמיעה. Artoday
צילום:Artoday/Artoday

אתם צריכים לדעת שהיום הוא יום ההתרמה לארגוני החרשים בישראל ולאגודת ניצן שמטפלת בילדים ובבוגרים עם ליקויי למידה והפרעת קשב. בישראל יש כ-700 אלף חירשים וכבדי שמיעה ויום ההתרמה נועד כדי לשדרג את בנק מכשירי השמיעה ולהמשיך להנגיש את שירותי הבריאות, התרבות והשירותים המוניציפליים לציבור הזקוק לכך. בשתיים מתוך אלף לידות נולד תינוק כבד שמיעה ולבדיקות שמיעה כבר בגיל ינקות יש חשיבות עצומה, שכן היא מאפשרת להערך בהתאם ולהבטיח התפתחות תקינה. אגודת ניצן מציינת יובל להקמתה ומקדמת את מעמדם של לקויי הלמידה בארץ וזכותם לשוויון הזדמנויות, לשם כך היא מקיימת פעילויות לילדים וגם הדרכות להורים. אז כשבני הנוער המתרימים יגיעו היום אל דלתכם פתחו להם אותה ואת הלב ותרמו, ניתן לתרום גם באמצעות SMS למספר 3656.

לוחם חירות

נלסון מנדלה מודיע על פרישה מהחיים הציבוריים, 2004. רויטרס
צילום:רויטרס/רויטרס

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 25 שנה נלסון מנדלה, ממנהיגי המאבק נגד משטר האפרטהייד, יצא לחופשי מבית הסוהר בו היה כלוא. מנדלה נולד ב-1918 בשם רוליהלאלה שמשמעו "עושה צרות" , השם נלסון ניתן לו ביום הראשון ללימודים בבית הספר המקומי. הוא סיים לימודי משפטים וב-1942 הצטרף לשורות מפלגת "הקונגרס הלאומי האפריקני", ANC. הוא נסע ברחבי דרום אפריקה וארגן פעילות מחאה נגד חוקי ההפרדה הגזעית המפלים נגד השחורים. לאחר שהמפלגה הוצאה מחוץ לחוק הוא השתתף במחאות אלימות ומעשי טירור נגד מתקני תשתיות בגינם נשפט ונכלא. 27 שנים הוא היה כלוא ובמהלך מאסרו הפך לסמל המאבק באפרטהייד והחל מאבק בינלאומי לשחרורו שהסתיים כאמור ב-1990. 4 שנים לאחר מכן התקיימו הבחירות הדמוקרטיות הראשונות בדרום אפריקה ומנדלה נבחר לנשיאה השחור הראשון. לאחר פרישתו המשיך בפעילות למען זכויות אדם ובמהלך שנות חייו זכה לאין ספור אותות ועיטורים על פעילותו ובהם פרס נובל לשלום. מנדלה נפטר בדצמבר 2013 והובא לקבורה בכפר הולדתו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

געגועים לגלידה מונטנה

אסקימו לימון. ג.ג.
צילום: ג.ג/ג.ג.

אתם צריכים לדעת שהיום לפני 37 שנה הוקרן לראשונה הראשון בסדרת סרטי "אסקימו לימון". אין מי שלא מכיר את עלילותיהם של מומו החתיך, יודל'ה עם הפנקס ביד ובנצי עם האמא המנדנדת. יהונתן סגל, צחי נוי ויפתח קצור גילמו אז שלושה נערים מתבגרים בתל אביב של שנות החמישים, שלומדים בגימנסיה,ומבלים עם נערות בגלידה מונטנה. מיליון ו-350 אלף איש נהרו לקולנוע כדי לצפות בסרט שהוגבל לגיל 16ומעלה בגלל הסצינות המיניות שבו. אסקימו לימון הוא הסרט הישראלי המצליח ביותר שזכה גם להצלחה רבה בעולם. הסרט הפך לסדרה עם עוד שמונה סרטי המשך, האחרון שבהם צולם ב-2001 עם שחקנים צעירים חדשים אבל לא זכה כמובן להצלחה המסחררת שהיתה לנערים הפוחזים בסבנטיז.

ניסוי כלים

ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
צילום:קובי אליהו/קובי אליהו

אתם צריכים לדעת שאחרי שלושת המשחקים בשלב רבע הגמר בגביע המדינה בכדורגל שהתקיימו אתמול, יתקיים הערב מפגש מסקרן בצפון, שם תארח סגנית המוליכה עירוני קרית שמונה את האלופה ומוליכת הטבלה מכבי תל אביב. זה יהיה המפגש הראשון מבין שלושה שיקיימו הקבוצות בשלושת השבועות הקרובים. ביום שני תיערך התמודדות נוספת ביניהן, הפעם במסגרת הליגה, ובתחילת מרץ הן ייפגשו למשחק הגומלין בגביע. לפיכך, המשחק הערב הוא רק ניסוי כלים לקראת שני המפגשים הבאים והקובעים יותר, אם כי גם בקרית שמונה וגם במכבי תל אביב יודעים שניצחון ייתן דחיפה גדולה להמשך.

קול הזמיר

אתם צריכים לדעת שמי שהיה ילד פלא ספרדי, חוזליטו, כבר מזמן לא ילד והיום הוא חוגג את יום הולדתו ה-72. אתם אולי לא שמעתם עליו, אבל ההורים או אולי הסבים שלכם ודאי היו מכורים לקול הסופרן שלו ולסרטים בהם כיכב. הסרט הראשון שלו הוקרן ב-1956 והוא זכה להצלחה גדולה שהביאה ל-15 סרטים נוספים שהיו מבוססים על דמותו. הגנרל פרנקו הפך אותו לאחד מסמליה של ספרד והוא אף זכה להפגש עם קסטרו, קנדי והאפיפיור ואפילו ביקר בישראל פעמיים. אלא שככל הנראה הוא סבל מעיכוב בגדילה ומנהליו הציגו אותו כצעיר מגילו האמיתי כדי שיוכלו למקסם את הכנסותיהם מילד הפלא. זה עבד עד שהטבע עשה את שלו וקולו של ילד הפלא התחלף ובהתאם דעכה הקריירה שלו. הוא מצא לו עיסוקים שונים וב-1990 נעצר בחשד לסחר בקוקאין ונשק באנגולה וריצה את מאסרו בספרד. כיום חי חוזליטו הפנסיונר בוולנסיה ומגדל גפנים להנאתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully