וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל עיכוב במיגון: תלמידים בהתנחלויות מסכנים את חייהם

5.2.2015 / 22:07

אורך חייו של אוטובוס הסעות ממוגן הוא 15 שנים. מבדיקת וואלה חדשות עולה שעשרות כאלה, שכבר עברו את התקן, מסיעים עדיין ילדים ביהודה ושומרון. הסיבה: משרדי האוצר והביטחון מעכבים את מימון המיגון לאוטובוסים חדשים

אוטובוס של תלמידים עלה באש סמוך לכמון, מאי 2011. פאנט, אתר רשמי
אוטובוס תלמידים שעלה באש/אתר רשמי, פאנט

מצוקה תקציבית למימון אוטובוסים ממוגנים: מבדיקת וואלה! חדשות עולה שבמועצות שונות ביהודה ושומרון עושים שימוש באוטובוסים ישנים, שחלקם כבר לא אמור להיות על הכביש, וזאת על אף הסיכון שבתקלות חמורות. כך היה רק לפני שלושה ימים, כשאוטובוס של המועצה האזורית בנימין ובו תלמידים רבים, החל לבעור בפתאומיות ליד ההתנחלות אדם. רק תושייתו של הנהג, והפינוי המהיר של התלמידים מנעו אסון. כעת, דורשים ברשויות תקציב שיאפשר העלאה לכביש של אוטובוסים חדשים.

"המתנה נוספת עלולה למצוא אותנו מסבירים, מתנצלים ומאשימים באירוע שבו חס ושלום יפגעו תלמידים", כתב יו"ר מועצת יש"ע, אבי רואה, במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו. במכתבו הוא אף קרא לראש הממשלה להנחות על ביצוע התוכנית שגובשה על ידי המטה לביטחון לאומי (מל"ל) לפני כמה חודשים.

לאורך השנים, חברות הפיתוח של המועצות השונות ביהודה ושומרון מימנו את רכישת האוטובוסים, שעלות כל אחד מהם עומדת על כמיליון שקלים. המדינה מימנה את המיגון בעלות נוספת של כ-700 אלף שקלים לאחד. החלוקה במימון המיגון הייתה שווה בין משרד הביטחון ומשרד האוצר.

אלא שלדברי גורמים במועצה האזורית בנימין, לפני שלוש שנים החליט משרד הביטחון להפסיק להשתתף במימון. בעקבות זאת, גם משרד האוצר נמנע מלשלם את חלקו עד שהעניין יוסדר עם משרד הביטחון. רק לאחר החטיפה והרצח של שלושת הנערים - איל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל בגוש עציון, ניאות האוצר להעביר את חלקו (בלי קשר לסכום החסר ממשרד הביטחון).

עוד בוואלה! חדשות:
קרובי הקצין שחשוד בהטרדה: "יילחם על חפותו, יישאר במשטרה"
פלסטיני ניסה לדקור שוטר ולחטוף נשק בקריית ארבע - ונורה
בפעם השלישית החודש: חשד לעבירות פליליות בגן ילדים באילת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

לפי הנחיות המדינה, אורך חייו של אוטובוס הסעות ממוגן עומד על 15 שנה. רבים מהאוטובוסים שנעים ברחבי יהודה ושומרון מתקרבים לגיל זה, ולדברי מנכ"ל החברה לפיתוח בנימין דובי דינר, אין תקציב למגן את אלה החדשים. "השלדות בארץ. צריך את הכסף של המיגון, ועד שהוא לא יגיע אי אפשר להתקדם".

לדבריו, לוקח שנה וחצי מרגע אישור הזמנת האוטובוסים החדשים ועד שמסיימים לבנות את האוטובוס ולמגן אותו, כדי שיוכל לעלות על הכביש. "אנחנו נמצאים בפיגור גדול. נכון לעכשיו, בבנימין יש שבע שלדות המיועדות למיגון במפעל, ואלה ממתינות לתקציב מיגון. הפעם האחרונה שבה ניתן מימון למיגון הייתה ביולי האחרון, על ידי משרד האוצר. אז, הועבר סכום של 12.5 מיליון שקלים והוא הספיק ל-16 אוטובוסים, אבל יש לנו צורך ב-16 נוספים, ושאר הכסף לא מועבר".

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה

"יש להוסיף מיידית 60 אוטובוסים ממוגנים חדשים"

על פי התוכנית של המטה לביטחון לאומי, שהועברה לכלל המשרדים הרלוונטיים ביולי האחרון, על מנת להיכנס לתוכנית הרב שנתית בצורה סדורה, יש להוסיף מידית 60 אוטובוסים ממוגנים חדשים להשלמת הפערים בעלות של 42 מיליון שקלים. עוד נקבע כי יש צורך ב-30 אוטובוסים נוספים מדי שנה משנת 2016, לאור הגידול באוכלוסייה היהודית ביהודה ושומרון.

עוד נכתב במסמך, כי החל משנת 2016 יש להקצות 21 מיליון שקלים בשנה לטובת הפרויקט והחלפת האוטובוסים הישנים. כמו כן, צוין כי 75 אוטובוסים היו צריכים לרדת מהכביש בסוף 2014, מועד שכבר פג, ושלאור זאת, ב-2015 יש צורך להקצות בסך הכול 49.5 מיליון שקלים עבור החלפת האוטובוסים הישנים. המלצת התוכנית הייתה כי המימון למיגון תחבורה ציבורית ואוטובוסים להסעות ילדים יתחלק בין משרד האוצר, משרד החינוך ומשרד התחבורה.

גורמים בכמה מועצות ביהודה ושומרון אומרים כי בשנים שעברו משרד הביטחון לא העביר תקציב לנושא. בנוסף, משרד ראש הממשלה טרם קידם את התוכנית של מל"ל ולכן ביהודה ושומרון חוששים שיישומה ייקח עוד זמן רב.

"התשובות לא מגיעות"

לדברי דינר, לכל אורך השנה האחרונה נשלחו מכתבים בנושא לגורמים הרלוונטיים, ו-ועדת המשנה לוועדת החוץ והביטחון דנה כמה פעמים בעניין. "התשובות לא מגיעות, ולא נמצא עדיין פתרון לחוסר בתקציב ולמצבם הירוד של האוטובוסים הישנים".

במועצה האזורית בנימין אמרו כי פרט למקרה שריפת האוטובוס באדם, בשנתיים האחרונות אירעו עוד ארבעה מקרים דומים של אוטובוסים ישנים, שמועד פקיעת האישור שלהם קרב, ואשר סבלו מתקלות טכניות חמורות.

גם במועצה האזורית שומרון ישנם אוטובוסים ישנים. על פי נתוני המועצה, 17 מהם כבר עברו את הדד-ליין על פי ההנחיות, שכן הם על הכביש למעלה מ-15 שנה. לדברי מ"מ ראש המועצה יוסי דגן, בשלב הראשון יש צורך ב-20 אוטובוסים חדשים לכל הפחות. "יש כאן התנהלות לא הגיונית - מצד אחד מחייבים אותנו ברוב המקרים לקיים נסיעה של תחבורה ציבורית והסעות ילדים בכלים ממוגנים ומצד שני הנושא לא מתוקצב. כל שנה אנחנו נאלצים להגיע לוועדת הכספים של הכנסת ולהתחנן כמו קבצנים על המיגון האלמנטרי שנכפה עלינו", הסביר. "יש כאן אפליה רוחבית נגד 400 אלף האזרחים המתגוררים ביו"ש. לא ייתכן שביטחוננו יהיה חשוב פחות מאזורי קו עימות אחרים". לדבריו, בצי האוטובוסים של המועצה יש בין שלוש לחמש תקלות בשבוע.

במשרד הביטחון הגיבו לטענה כי המשרד לא העביר את הכסף בשנים האחרונות: "בשנת 2009 משרד האוצר אישר תקציב של כ-130 מיליון שקלים לארבע שנים (2010-2014), אך בפועל, בשנה שעברה החליט שלא להעביר את התקציב הייעודי (ע"פ סעיף 16, מחוץ לתקציב הביטחון). משכך, משרד הביטחון לא העביר את התקציב לפיקוד העורף, ועל כן הפיקוד ביצע הצטיידות ומיגון רק על פי התקציב שהועבר, כ-100 מיליון שקלים".

ממשרד ראש הממשלה שאמור להכריע בנוגע לתוכנית מל"ל טרם נמסרה תגובה.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully