וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תסמכו על המזל במאבק בסרטן

5.2.2015 / 12:29

נתונים שהציג אתמול משרד הבריאות מצביעים על תחלואה נמוכה בסרטן בישראל ביחס למדינות ה-OECD. את ההצחה היחסית הזאת יש לייחס לפעולות מניעה וטיפול, כי לא הכול "מהשמיים"

במסיבת העיתונאים שקיימנו אתמול לרגל יום הסרטן הבינלאומי היו בשורות טובות, ופחות טובות. ד"ר ליטל קינן-בוקר, סגנית המרכז לבקרת מחלות של משרד הבריאות, דיווחה כי חלה ירידה בשיעורי החולים המאובחנים מדי שנה, ובמקביל חלה ירידה בשעורי התמותה מסרטן בישראל. גברים ישראלים נמצאים במקום ה-19 מבחינת מספר המאובחנים החדשים והתמותה, ונשים ישראליות במקום ה-15, וישראל ממוקמת במקום השמיני מלמטה, כאשר שיעור התמותה הכללי מסרטן בישראל נמוך מממוצע מדינות ה-OECD.

מגמות חיוביות אלו נובעות בן השאר משיפור בדרכי הטיפול, אך גם כתוצאה מהמאמצים שמובילה האגודה למלחמה בסרטן לאימוץ אורח חיים בריא המפחית את הסיכון לחלות בסרטן, כמו ירידת שעורי העישון בישראל מ-45% בשנות ה-80' ל-18.7% כיום. ישראלים מתגוננים בחכמה מהשמש ובגיל המתאים משתתפים בתוכניות הסריקה לאבחון מוקדם המאפשר סיכויי ריפוי גבוהים של סרטן השד, סרטן המעי הגס, ומלנומה - סרטן העור הממאיר.

גם באדיבות וואלה! עלה מהלך הסברתי יצירתי, מבוסס מקום וזמן, המזהיר שלא להתפתות ל"זוגיות קטלנית". מדובר במסר המופיע על מסכי הטלפונים הניידים של בלייני ברים בשעות הלילה במהלך הבילוי. המסר נועד להזהיר "מהזוגיות הקטלנית" של עישון ושתיית אלכוהול - שני גורמי סיכון המסווגים כמסרטנים מוכחים בבני אדם. ולפנינו פרויקטים רבים אחרים בתחום המניעה.

סרטן השד. ShutterStock
לבדוק, לאבן, לטפל. כרזה למאבק בסרטן השד/ShutterStock

כל אלו מוכיחים שבמאבק בסרטן, לא הכול שאלה של מזל כפי שפורסם לאחרונה, אלא כפי שציין בתגובתו ד"ר כריס ויילד, ראש רשות המחקר של ארגון הבריאות העולמי – רוב המחלות השכיחות בעולם המערבי ובכלל זה בישראל, נתונות למניעה ו/או לאבחון מוקדם. לכן, יש מה לעשות, ואם מאמצים את הכללים שעודכנו לאחרונה בקהילות האירופאיות ומופיעות בעלון החדש שהוצאנו, ניתן להפחית את שעורי התחלואה והתמותה בחצי.

בצד כל המידע המעודד הזה, התבשרנו על ידי הרישום הלאומי לסרטן של משרד הבריאות כי ישראל ממוקמת במקום ראשון בשעורי התחלואה בסרטן לימפומה שאינה הודג'קין-NHL, אבל במקום שני בשעורי התמותה מהמחלה. ככל הנראה בגלל יעילות הטיפול.

לסיכום, למרות הזדקנות האוכלוסייה, העלייה בתוחלת החיים והעובדה ששיעורי התחלואה ומחלת הסרטן עולים עם הגיל, נרשמת בישראל ירידה בשיעור המקרים החדשים המאובחנים, כמו גם בתמותה. לכן, אין לסמוך על המזל, וחשוב לעשות את המרב כדי להקטין את הסיכון לחלות. מדובר בהצלת חיים של ממש.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully