וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת חמורה של העליון על הסכם עד המדינה עם פינטו

5.2.2015 / 0:05

בית המשפט אמנם דחה את העתירות נגד הסכם עד המדינה עם הרב יאשיהו פינטו, אולם הוסיף ביקורת חריפה על הפרקליטות. "נחפזו להגיע להסכם, לא עשו שימוש בכל מנופי הלחץ האפשריים, במטרה למקסם את האינטרס הציבורי"

בית המשפט העליון דחה אתמול (רביעי) את שתי העתירות שהוגשו בנוגע להסדר הטיעון עם הרב יאשיהו פינטו, המואשם במתן שוחד ובשיבוש הליכי משפט. עם זאת, בית המשפט מתח ביקורת חריפה על הפרקליטות ועל ההסדר עצמו.

מדובר בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון ובה טענה כי יש לבטל את ההסדר הבעייתי עם הרב, ובעתירה נוספת שהגישה תנועת אומ"ץ אשר דרשה לחקור את ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, תת-ניצב אפי ברכה. לטענת פינטו, תנ"צ ברכה קיבל שוחד עוד לפני האירוע שאותו הוא תיעד ושעל בסיסו הוגש כתב האישום. לדברי הרב, ידי הקצין הבכיר אינן נקיות.

עוד בנושא
פרשת הרב פינטו: כל מה שאתם צריכים לדעת
תנ"צ אפרים ברכה נגד פינטו: "שקרן ומגה עבריין"
"הסיפור האמיתי מאחורי רדיפת הרב פינטו"

"לא שוכנעתי כי המשיבים (הפרקליטות, ג"ג) השיגו את התוצאה הטובה ביותר שניתן היה להשיג, ואשר משרתת בצורה מיטבית את האינטרס הציבורי", כתב השופט אורי שהם בפסק הדין לגבי העתירה הראשונה. "נראה כי המשיבים נחפזו להגיע להסכם עם הרב פינטו, ולא עשו שימוש בכל מנופי הלחץ האפשריים, במטרה למקסם את האינטרס הציבורי, שאין ספק כי עמד לנגד עיניהם. היה עליהם לנקוט זהירות יתרה בבואם לחתום על הסכם שניתן להתייחס אליו כהסכם עד מדינה עם הרב פינטו. זאת, נוכח מעמדו הציבורי של הרב".

"תמוהה ההסכמה שלא לחקור את ניצב ארביב"

"תמוהה בעיני ההסכמה שלא לחקור את ניצב ארביב עד חתימת הסדר הטיעון", הוסיפה הנשיאה הנכנסת מרים נאור בנוגע לניצב בדימוס מנשה ארביב, שפרש מהמשטרה אחרי שנחשד בקבלת שוחד וטובות הנאה מהרב. "הסכמה זו מעוררת תמיהה כפולה: מדוע דרש הרב פינטו תנאי זה, ומדוע הסכימה לו המדינה. חקירת החשוד היא חלק חשוב וחיוני בכל הליך חקירתי ובהסקת המסקנות ממנו. התמיהה מתעצמת לנוכח העובדה שהשיחה המוקלטת עם תנ"צ ברכה קדמה לחתימת ההסכם. התנאי שלפיו מי שנעשה עמו הסכם יכתיב למשטרה את מי לחקור, את מי לא לחקור ומתי – קשה מאוד בעיניי".

עם זאת, לדעת שהם, הטענה של התנועה לאיכות השלטון שלפיה בפרקליטות ובמשטרה התבססו על שיקולים לא ענייניים, לא נשענה על בסיס עובדתי מספק. "החלטותיהם אינן לוקות בחוסר סבירות קיצוני או בעיוות מהותי, באופן אשר מקים עילה להתערבותנו", אמר.

שהם התייחס לעונש הקל לדבריו שמבקשת הפרקליטות (שנת מאסר לרב, ג"ג), להימנעות להעמידו לדין בפרשה הנוספת "חזון ישעיה" שהיא בבחינת הטבה נוספת, וכן לעובדה כי לוח הזמנים שנקבע בהסכם יצר מצב שבו קיימת אפשרות סבירה כי עונשו של הרב פינטו ייגזר, עוד לפני שיתברר המצב לאשורו בפרשת ארביב. כלומר, הרב פינטו יזכה לקבל את מלוא ההטבות הגלומות בהסכם שנחתם עמו, לפני שהוא יתבקש לספק תמורה.

לגבי העתירה לחקור את תנ"צ אפי ברכה, דחה בית המשפט את טענת העותרים כליל. "בהחלטתם של המשיבים שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד תנ"צ ברכה לא מצאתי כל פגם, ולא עלה בידי אומ"ץ להראות כל עילה להתערבותנו. רק בזכות סירובו של תנ"צ ברכה לקבל שוחד ודיווחו על הצעת השוחד לראש אח"מ, נחשפה הפרשה. בנסיבות אלה, נקודת המוצא היא, כי ככל שמקור החשדות נגד תנ"צ ברכה הוא בסביבתו של הרב פינטו, יש להתייחס לכך בזהירות רבה".

נאור התייחסה לניקיון כפיו של ברכה וגם לתופעה של אנשי ציבור בחצרות רבנים: "לא מקובלת עליי העמדה כי די בהאשמה חסרת שחר כדי להצדיק את פתיחתה של חקירה פלילית נגד איש משטרה בכיר, שהשלכותיה לגביו עלולות להיות בלתי הפיכות. כן שותפה אני לדבריו של חברי כי על עובדי הציבור לבחור בקפידה עם מי הם מתרועעים, עם מי אינם מתרועעים ובצלו של מי הם חוסים". בהרכב הפוסק השתתף גם המשנה לנשיאה השופט אליקים רובינשטיין.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

(עדכון ראשון: 22:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully