וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סכנת חיים" ידועה מראש: איך המדינה מטפלת בעומס בחדרי המיון?

2.2.2015 / 12:51

עם תפוסה של עד 350% בחדרי המיון בימים האחרונים, בעיית העומס בבתי החולים בארץ רק הולכת ומחמירה משנה לשנה. בעוד במשרד הבריאות מדברים על תכניות עתידיות, הרופאים מזהירים: "זה יהיה מעט מדי מאוחר מדי"

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

בעיית העומס בחדרי המיון בימים האחרונים הזכירה לאנשים במערכת הבריאות את השלג בירושלים: "כל שנה כולם מופתעים ולא מוכנים כשזה מגיע". עם זאת, למעשה, העובדה שישראל נמצאת במקום השלישי מהסוף בשיעור המיטות לחולים מבין מדינות ה-OECD ידועה כבר שנים. המצב רק הולך ומחמיר משנה לשנה ובחורף הזה הוא לשיאים חדשים. שרת הבריאות המתפטרת, יעל גרמן, מינתה תת-ועדה לקידום הרפואה הדחופה, וזו הגישה את מסקנותיה, אולם רובן לא יושמו, והתפטרות השרה והבחירות הקרבות קטעו את ההתקדמות בנושא.

בעוד במשרד הבריאות מדברים על "תהליכים שלוקחים זמן" ועל תכניות ש"יובאו בפני הממשלה הבאה", בחדרי המיון מדברים על "אירוע רב-נפגעים כרוני" ועל "מעט מדי מאוחר מדי". במשרד הבריאות טענו כי בכוונתו להקציב מאה מיליון שקלים לטובת הבעיה, אולם בבתי החולים טוענים כי יש צורך מידי במיליארד שקלים. בינתיים, מאות בני אדם ממתינים הבוקר בפתחים של חדרי המיון בבתי החולים ברחבי הארץ, המתנה שעשויה להגיע לשעות ארוכות, והתפוסה במחלקות לרפואה דחופה טיפסה אמש עד ל-350%.

"זה חד-משמעית מסכן חיים", אמר ד"ר עזיז דראוושה, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) בהדסה עין כרם, ועד לפני חודש היה יו"ר איגוד המלר"דים הארצי. "המצב קשה מאוד. יש כאן כרגע מאות חולים שסיימו את הטיפול ונמצאים במסדרונות המלר"ד כי אין מקום במחלקות. זה פוגע בחולים, מסכן אותם ופוגע גם במי שמגיע לכאן באלונקה. מסדרונות המיון מלאים בחולים שלא מקבלים טיפול במשך שעות ארוכות".

עוד ידיעות בריאות:
קיבל לב ושתי ריאות בהשתלה נדירה: "כמו לידה מחדש"
פעוט בן שנה וחצי מת - כבדו הושתל בתינוק אחר
נותר משותק בשתי רגליו אחרי צנתור - ותובע מיליונים

עומס בבית החולים ברזילי. יניר יגנה, מערכת וואלה! NEWS
חולים במסדרונות בחדר המיון בברזילי/מערכת וואלה! NEWS, יניר יגנה

ד"ר דראוושה ישב בוועדת גרמן ובתת-הוועדה, שנדרשה לנושא המחלקות לרפואה דחופה. לדבריו, יש מחסור של בין 3,000 ל-4,000 מיטות אשפוז בישראל. "מסקנות הוועדה היו שצריך להוסיף כוח אדם, לשפר את התנאים הפיזיים במחלקות ולנסות ולצמצם הפניות מיותרות למיון על ידי שיפור השירות בקהילה. כמובן, דובר גם על הצורך להוסיף מיטות אשפוז. במיטות הכוונה לא לברזל עצמו, אלא גם לכוח האדם ולתשתיות שמגיעות עם זה".

המסקנות הוגשו בדוח מקיף כבר בינואר 2014 ומשרד הבריאות אימץ אותן במלואן. "בוועדת גרמן הובטחו לנו מאות מיליוני שקלים, כמעט מיליארד, וזה אחרי שדרשנו כמה מיליארדים, כדי לסגור את הפערים בינינו לבין מדינות ה-OECD. בסוף ניתן אור ירוק למיליארד שקל, אבל עכשיו זה תקוע בגלל התפטרות שרת הבריאות. חבל מאוד", הוסיף ד"ר דראוושה. "המסקנות היו הסיכוי לחזק את הרפואה הציבורית בישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"דרושים מאה מיליון שקל כדי לצמצם את הפער"

לשאלה מדוע מצוקת העומס מחמירה משנה לשנה, הסבירה מזכ"לית ההסתדרות הרפואית, לאה ופנר כי הדבר נובע בעיקר מהעבודה שהאוכלוסייה בישראל גדלה משנה לשנה. "מבחינת ילודה, ישראל נמצאת באחד המקומות הגבוהים ביותר מבין מדינות ה-OECD. נוסף על כך, האוכלוסייה מזדקנת. תוחלת החיים עולה ואיתה גם התחלואה", היא הסבירה.

גם ופנר ישבה בוועדת גרמן. "במהלך הדיונים נבחן הפער בין ההשקעה בבריאות במדינות האחרות לזו בישראל לאורך השנים ונמצא שחסרים למערכת עשרה מיליארד שקל כדי לצמצם את הפער", היא אמרה. בסופו של דבר, הסתפקה הוועדה במיליארד שקל. "גם את זה לא קיבלנו, בגלל הבחירות", אמרה ופנר. "חייבים להוסיף לאלתר עוד מיטות אשפוז ועוד כוח אדם. אחרת נמשיך בכל שנה להתראיין ולהתריע מפני אסון. כל שנה אותו סיפור".

יעל גרמן שרת הבריאות מחוץ לביתו של של יאיר לפיד 2.12.14. ראובן קסטרו
ההתפטרות שלה קטעה את ההתקדמות. גרמן/ראובן קסטרו

"אנחנו לא מופתעים", אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק. "בכל שנה בחורף יש עלייה בתחלואה. עשינו מספר רב של תהליכים. קמפיין החיסונים של המשרד הביא לעלייה בשיעור המתחסנים, גם בקרב קבוצות סיכון. תגברנו את המיונים במשמרות לאחיות, נתנו מענקים לרופאים. אנחנו עובדים על תכנת מחשב לניהול התורים בחדרי המיון. יש לנו תכנית ארוכת טווח, אבל כל הדברים הללו נתקלים במצוקה של היעדר משאבים".

לדבריו, עד כה הועברו במסגרת תקציב 2015 עשרה מיליון שקלים לטיפול מידי בבעיית המחלקות לרפואה דחופה, וכן אישר להגדיל את מספר התורנויות. על פי פרופ' אפק, כדי ליישם את כל התכנית נדרש סכום של מאה מיליון שקל. "הסכום הזה, יחד עם תכנית לתוספת תקנים, יובא בפני הממשלה החדשה. למרות התפטרות השרה, אנחנו ממשיכים, יחד עם האוצר, בכל תהליכי התכנון", טען פרופ' אפק, "אבל ברור שחלק מהדברים, ובעיקר השקעה בתקנים, יצטרכו להמתין לממשלה הבאה. בכל מקרה מדובר בתהליכים שלוקחים זמן, לא משהו שיקרה מהיום למחר".

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully