וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ ברחובות: עדות להתחזקות כנופיות הפשע בעיר

1.2.2015 / 16:31

בין אם הפיצוץ אמש בשכונת קריית משה היה חיסול או "תאונת עבודה", מדובר בהוכחה נוספת לעליית כוחן של הכנופיות המקומיות שלחלקן יש קשר כזה או אחר לארגוני פשיעה גדולים. ניתן רק לשער שזו לא הפעם האחרונה

צילום: דוד קורן, עריכה: גדי וינסטוק

חוקרי היחידה המרכזית (ימ"ר) של משטרת מחוז המרכז עדיין מגששים באפלה, בניסיון לקבוע אם הפיצוץ במכונית "סוזוקי סוויפט" אמש (שבת) במרכז שכונת קריית משה ברחובות היה חיסול או תאונה. לשם כך, פועלים אנשי מעבדת החבלה לקבוע מה היה סוג המטען, ובעיקר אם הוצמד לגחון כלי הרכב, או שהיה מונח על הרצפה, בתוך כלי הרכב. שלושת יושבי הרכב בפיצוץ אתמול היו מוכרים למשטרה, והמודיעין מצביע על שיוך שלהם לכנופיה מקומית. כמו כן, על פי הערכת המודיעין המשטרתי, הם היו בדרג זוטר.

בפיצוץ נהרג ישראל מרהט, בן 25, ושני נוסעים שהיו עמו במכונית נפצעו, כמו גם הולכת רגל שמצבה הוגדר קל. בין אם מדובר בחיסול ובין אם בתאונה, מדובר בעדות נוספת למלחמת הכנופיות ברחובות, הדומה ליריבות הקיימת בפתח תקווה, בראשון לציון ובין כנופיות בת ים. בכל המקרים מדובר בכנופיות מקומיות, שלחלקן יש קשר כזה או אחר לארגוני פשיעה גדולים, והיריבות היא סביב שליטה באזורי פעילות, החל מהלוואות בשוק האפור, דרך הימורים, סחר בסמים וסחיטת דמי חסות, וכלה בקווי איסוף של בקבוקי מחזור.

עוד בוואלה! חדשות:
כך נלכד "המהנדס" של העולם התחתון
מלחמת ארגוני הפשע בבת ים: 7 נעצרו בחשד לניסיון חיסול
מטען החבלה המתקדם שדלף מצה"ל לארגוני הפשיעה

חיסול ברחובות, ינואר 2015. דייב בוימוביץ'
זירת הפיצוץ ברחובות, אמש/דייב בוימוביץ'

בחודשים האחרונים, סיכלו חוקרי ימ"ר תל אביב וימ"ר מרכז פיגועים פליליים רבים. בין היתר, מעבדת חבלה ענקית נחשפה בחולון, בבניין מגורים הצמוד לגן ילדים. יומיים לאחר מכן, חשפו בלשי הימ"ר חמש לבנות חבלה של צה"ל, שהורכבו למטען אחד שהיה אמור למוטט כמעט בניין שלם במסגרת ניסיון החיסול של אמיל אבוניה בעיר.

במקביל, חשפו בלשי ימ"ר מרכז מטענים רבים שהיו אמורים להיות חלק מהלחימה בין כנופיות פתח תקווה. אחד המטענים הופעל והתפוצץ בחניון של בניין מגורים. כשהחוקרים התעמקו בפרשה, הם גילו כי העבריינים השתמשו באמצעים טכנולוגיים מתקדמים כמו מערכות איכון לווייני (GPS) לשם ביצוע מעקב אחר יעד החיסול.

חיסול ברחובות, ינואר 2015. דייב בוימוביץ'
נראה עכשיו ניסיונות נוספים של חיסולים". הזירה ברחובות, אמש/דייב בוימוביץ'

פיצוץ המטען מסמן גם פעם נוספת קו בעייתי של הקצנה, בשימוש במטעני נפץ בקרב הדרגים הנמוכים של ארגוני הפשיעה. במשטרה חוששים כי חומרי חבלה רבים הגיעו לידיהם של חברים בארגוני פשיעה במהלך מבצע "צוק איתן", וגל החיסולים האחרון הוא תוצאה של כך. הפיצוץ בקריית משה, כך נראה, לא יהיה האחרון בסדרה.

כמה שבועות לאחר "צוק איתן", בעקבות פיצוץ אופנוע בגדרה, שהביא לחיסול צעיר בן 25, הבינו קציני ימ"ר מרכז, בפיקודו של ניצב-משנה מוטי אדרעי, כי הם נכנסים לתקופה קשה. אחד מקציני המחוז העריך אז כי "הרבה מטענים יצאו מצה"ל בימי הלחימה והגיעו לידיים עברייניות. נראה עכשיו ניסיונות נוספים של חיסולים". אפילו הוא לא הבין אז את היקף זליגת אמצעי החבלה מצה"ל לעולם הפשע.

חיסול ברחובות, ינואר 2015. דייב בוימוביץ'
"הזמינות של מטענים עלתה מאוד". הזירה ברחובות, אמש/דייב בוימוביץ'

"הרבה מאוד אמצעי לחימה וחומרי חבלה הגיעו אחרי מבצע 'צוק איתן' לידי העבריינים, בין אם מגניבות מתוך צה"ל, בין אם מציוד שנמצא ובאין אם מהימצאות עבריינים בשטחי הכינוס בימי הלחימה", הסביר קצין במשטרה. "הזמינות של מטענים עלתה מאוד, ובשל כך דרג המשתמשים ירד. היום, לא רק ארגוני פשיעה גדולים מבצעים פעולות עם מטענים, אלא גם הכנופיות המקומיות ברחובות, פתח תקווה או בת ים".

הקצין הוסיף: "העבריינים מבינים כי 'להוריד' יעד באקדח, זו אופרציה קשה לביצוע. צריך להיצמד ליעד ממרחק של כעשרה מטרים, לכוון ולהאמין שתפגע. במטען, אתה מצמיד לתחתית כלי הרכב, מבצע מעקב פשוט, וכשאתה בקשר עין, במרחק של 200-300 מטרים, אתה לוחץ על כפתור בטלפון או בשלט – והמשימה בוצעה".

לפניות לכתב: aviash123@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully