וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נלכד "המהנדס" של העולם התחתון

25.1.2015 / 0:12

שכיר החרב אדי "פרנויה" מכלוף מאשקלון אחראי לכאורה על ייצור מטעני נפץ שהיו מעורבים בשורה של חיסולים במלחמות העבריינים. וואלה! חדשות חושף כיצד בעורמה ותחבולות המשטרה שמה את ידה עליו

כתבתו של יוסי אלי; צילום: עיריית אשדוד, אבי כהן, חטיבת דובר המשטרה, שי מכלוף; עריכה מתן חדד

בערב ה-4 בנובמבר 2013 החריד פיצוץ אדיר את רחוב רוגוזין באשדוד. מטען התפוצץ בג'יפ הב.מ.וו של תושב העיר מנשה מאור. מאור, איש הכספים של "הכנופיה הגרוזינית" בעיר ואחד מראשיה, יצא יחד עם חברו לארגון, דוד בוטראשווילי, מבילוי בבית קפה רק כמה דקות לפני כן. מאור נהרג בפיצוץ, שותפו נפצע באורח קשה. השניים משתייכים ל"זרוע הצבאית" של הארגון הצומח של בני שלמה. במשטרה פתחו בחקירת האירוע, ועל אף שלא הצליחו להגיע לראשי הארגון, הסימנים בזירה ועקבות מטען החבלה הובילו ל"מהנדס" של עולם הפשע – אדי מכלוף.

מכלוף לא עובד בשביל ארגון מסוים, אלא שכיר חרב מזדמן, הוא רכש את "השכלתו" בשירות הצבאי ב"גולני" והיה ככל הנראה אחראי בעקיפין למותם של מספר עבריינים במלחמות העולם התחתון בשנים האחרונות. הוא בן 38, נשוי ואב לפעוט ובעולם התחתון מוכר יותר בכינוי "פרנויה". רוצים לחסל מישהו בפעולה שמעורב בה חומר נפץ? פנו למכלוף. בשנים האחרונות עוקבים במשטרה אחר ההתפתחות של "פרנויה" ומעריכים כי בנה במו ידיו עשרות מטעני חבלה ששימשו את המלחמות בעולם התחתון.

המטען, הסוכנת והמסרון המפליל: כך נלכד ה"מהנדס" של ארגוני הפשע. מערכת וואלה! NEWS
לא עובד עם איש ועובד עם כל אחד. מכלוף/מערכת וואלה! NEWS

הוא גדל בשכונת מצוקה בה הפשע שרר, ואחת ההערכות במשטרה היא שנשלח לשירות קרבי בצה"ל גם כדי ללמוד כיצד מרכיבים מטענים. חומרי הנפץ ששימשו אותו בדרך כלל "זלגו" מצה"ל. החגיגה של מכלוף הסתיימה בחודש דצמבר האחרון, כשהמשטרה הצליחה ללכוד אותו "על חם" אוסף מטען חבלה ממקום מסתור. הוא נעצר, הואשם, וכעת עומד לפני משפט. לידי וואלה! חדשות הגיעו חומרי חקירה ומעקבים וכן תמלול יירוט שיחות טלפון שביצעו הוא ועבריינים נוספים החושפים טפח מהנעשה בשוק החבלה בעולם הפשע.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פיצוץ ברכב באשדוד. דרור עינב
רכבו של מנשה מאור, דקות לאחר הפיצוץ/דרור עינב

"תביא את 'האו?כ?ף' עם הבי-4" – זו לשון ההוראה של מכלוף לחברו שעבד עמו – נתנאל "ננו" אברג'יל שיורטה על ידי המשטרה ב-14 בדצמבר האחרון. הבי-4 הוא רכב הסובארו בו נסע אברג'יל, ה"אוכף" הוא שם הקוד למטען הנפץ. לאחר יירוט השיחה, הבינו במשטרה כי מטען חבלה צפוי לעבור ידיים – מה שמייצר הזדמנות נדירה למעצר. את "האוכף" אמור היה אברג'יל להעביר לחיילים בארגון הפשיעה של עמוס ואופיר לביא – ראשי ארגון פשע מרחובות שמשתף פעולה עם ארגונו הדרומי החזק של שלום דומרני שהשתחרר אך בשבוע שעבר מהכלא. במשטרה העריכו כי המטען נועד להתפוצץ בסופו של דבר ברכבו של אחד מראשי "הכנופיה הגרוזינית" של בני שלמה שהוזכר בתחילת הכתבה. למחרת השיחה, עצרו כוחות מיוחדים של ימ"ר לכיש את "המהנדס" במבצע חשאי ומתוחכם שפרטיו יובאו כעת.

"הסוסים באורווה"

יממה לפני העברת המטען, התקשר מכלוף לאברג'יל ופירט באזניו את המרכיבים הדרושים להרכבתו. השיחה כולה התנהלה בשמות קוד השאולים מעולם הסוסים והאורוות. "אני לא מוציא את הראשייה (רתמה שנקשרת על ראש הסוס. י"א)", נשמע מכלוף אומר, "תרים את הפח של השעו?רה (מזון לסוסים. י"א) והיא אמורה להיות שם. תביא את הכול, כולל את המתג". המילה הזו – מתג – עוררה את חשדם של החוקרים שצותתו לשיחה. האם "המהנדס" נפל בלשונו והסגיר את אחד המרכיבים? לזה נגיע בהמשך.

אברג'יל: "מצאתי את הסייח פה קשור עם 'חוט-חבילה' (חבל שקושר חבילות קש. י"א) ובלי ראשייה".

מכלוף: "תחפש מתחת לפח של השעורה".

אברג'יל: "הסייח קשור איפה שפעם שעברה ליד הגשר".

מכלוף: "אני אקפוץ ואקח אותו לאורווה".

למעשה, מתאמים אברג'יל ומכלוף בשיחה זו את שינוע מטען החבלה (הסייח) למקום הסלקתו (האורווה) בטרם יועבר למזמיניו. "ניתן להבין שאתם מדברים בקודים על נושא המטען ומרכיביו, בין היתר כי אתה מציין את המילה 'מתג'", אמרו החוקרים למכלוף לאחר שנעצר. בתגובה, הוא השיב ובצדק: "'מתג' זה לשים לסוס בתוך הפה כדי לבלום אותו".

seperator

מתג בפה של הסוס או מתג הפעלה, את המטען האחרון שהרכיב הזמינו ממכלוף שלושה עבריינים: אבי זהבי, אנדרי וורו ועוזי זוהר – כולם קשורים כך או אחרת לארגונם של האחים לביא, אך גם פועלים לבדם כחלק מחברי "הכנופיה המרוקאית" מצפון הארץ. ה"סייח" שמכלוף הכין עבורם היה במשקל שני קילוגרם וכאמור ההערכה במשטרה היתה שהוא מיועד לרכבו של אחד מראשי הכנופיה הגרוזינית שכבר איבדה את מנשה מאור.

יומיים לפני שנעצר, ב-13 בדצמבר, נפגש "המהנדס" עם וורו באשקלון, ככל הנראה כדי לתאם איתו את העברת המטען לידי האחרון. "תגיד לי, איפה אתה? מה נדפקת?", נשמע מכלוף אומר לוורו. "חצי דקה אצלך. אדי אני אומר לך, אני ארביץ לך. אני באמת ארביץ לך הפעם יא מניאק. יא-אללה, למדת לדבר הא, סלמתק" משיב לו וורו.

תיעוד מעצרו של אדי מכלוף, מהנדס מטעני החבלה מהדרום, דצמבר 2014. חטיבת דובר המשטרה
השוטרים לא האמינו. מכלוף אוסף את המטען בפארק הלאומי באשקלון/חטיבת דובר המשטרה

למחרת השיחה עם וורו, צותתו במשטרה לשיחה בין מכלוף לעוזרו אברג'יל, במהלכה הבינו כי "פרנויה" הרכיב מטען נפץ רב-עוצמה חדש שאברג'יל כבר החביא בפארק בלאומי באשקלון. הוחלט לעקוב אחריו. החוקרים הציבו מצלמות נסתרות גם ליד הנקודה בה הוטמן המטען בפארק באשקלון. כבר למחרת נשא המעקב פרי. חוקרי המשטרה היו צריכים לשפשף את עיניהם: אדי מכלוף, "המהנדס" בכבודו ובעצמו מגיע חבוש בכפפות אדומות לאסוף את מטען החבלה המסוכן. ברכב הסובארו המתינו לו בנו הפעוט וזוגתו שכלל לא ידעו שהם חלק מהעלילה. שעת השי"ן הגיעה, וחוקרי ימ"ר לכיש קפצו על מכלוף ועצרוהו.

"יצאנו לטייל"

בת הזוג של מכלוף, מירב, סיפרה על שאירע באותו בוקר שמשי: "קמתי בבית של ההורים שלי בקריית גת בסביבות השעה 8:00 ויצאתי עם הילד במונית הצהובה לאשקלון. היה יום יפה ורציתי שאדי יראה את הילד שלו. פגשתי אותו באשקלון, קניתי טיטולים בחנות ליד קפה 'רוזה'. אדי בדיוק התקשר אליי, ושאל איפה אני. אמרתי לו שאני בסידורים בעיר ואז אדי הגיע אליי לשם. נסענו לפארק באשקלון"
החוקר: "לשם מה נסעתם לשם?"

מירב: "לטייל. היה יום יפה, הצטלמנו, פתאום ראיתי את כולם. באו הרבה רכבים ואמרו לנו משטרה, והביאו אותי לפה עם הילד שלי". חקירתה של מירב מכלוף נקטעה לא פעם להפסקות בהן האכילה את ילדם הפעוט, בן 11 חודשים בלבד. במהלך החקירה לא גילו השוטרים למירב מכלוף כי בעלה סיכן אותה ואת בנם כשביקש להוביל את מטען החבלה יחד איתם ברכב.

פרקליטו של מכלוף, עורך הדין זיאד כנען, מסר בתגובה כי מכלוף מכחיש את עניין החזקת חלקי מטען החבלה שנצפה במעקב המשטרתי בפארק באשקלון וכי בסך הכול היה ב"טיול התאווררות" ביחד עם בת זוגו ובנו הפעוט בפארק, "ומשרצה להתפנות הבחין בחפץ חשוד שהוטמן בין השיחים. משניסה לברר את החפץ התנפלו עליו השוטרים שטען בפניהם 'אילו הייתם ממתינים כמה דקות טרם הקפיצה עלי התכוונתי להתקשר למוקד 100 של משטרת ישראל ולדווח לכם'. מרשי מאמין בחפות שלו ומשישמע התיק שלו בעתיד תתברר הטענה שלו והוא בטוח שיזוכה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יצאנו להתאוורר". מכלוף, זוגתו ובנם הפעוט כפי שצולמו על ידי המשטרה בפארק הלאומי/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשהוא במעצר, החליטו החוקרים להמשיך ולעשות שימוש במכשיר הטלפון הנייד של מכלוף כדי להטמין מלכודת לאנשי הכנופיה המרוקאית שהמתינו לקבלת המטען. בהיותו רודף נשים מפורסם, החליטו במשטרה להשתמש בסוכנת משטרתית שאמורה היתה לשמש כשליחתו של מכלוף להעברת המטען ולקבל חבילת מזומנים תמורתו. ע', סוכנת סמויה בת 24 גויסה למשימה.

במקביל, המשיכו החוקרים להתכתב בהודעות SMS עם וורו, זהבי וזוהר. "אני שולח את הכסף עם בחורה באוטו שלי עד צומת עד הלום עוד רבע שעה", הודיעו לוורו החוקרים בשמו של מכלוף. הסוכנת המשטרתית צוידה במטען-דמה ויצאה לדרכה.

בדקות שלאחר מכן הצליחו השוטרים ליירט מספר שיחות טלפון, בהן מבשר וורו לזוהר שהמטען של "פרנויה" מוכן לאיסוף וכי אחת מ"נשותיו" של מכלוף תמתין להם בצומת עד הלום כדי לבצע את ההעברה.

החוקרים החליטו שלא להמתין יותר ושלחו הודעת טקסט תחת שמו של מכלוף, הפעם לזוהר: "הצ'ק (מטען החבלה. י"א) מוכן בצומת עד הלום עם בחורה ברכב שלי".

בתגובה, כתב זוהר: "מה, לבוא עכשיו?".

המשטרה: "כן".

תיעוד מעצרו של אדי מכלוף, מהנדס מטעני החבלה מהדרום, דצמבר 2014. חטיבת דובר המשטרה
"האוכף", "הצ'ק", "הסייח". המטען/חטיבת דובר המשטרה

אלא שהעבריינים לא חשו דחיפות לצאת למקום, ותחת זאת קיימו וורו וזוהר שיחה בה דיברו בין היתר על שימוש במטען שיקנו ממכלוף. על מנת להלחיץ את חברי הכנופיה עוד יותר, שלחו הבלשים מסרון נוסף בו נכתב: "הבחורה רוצה ללכת", ברמיזה כי בקרוב כבר הסוכנת תעזוב את המקום יחד עם המטען.

בתגובה כתב וורו: "אני מחכה שיאספו אותי, כמה דקות אחי".
כאשר הגיעו חברי הכנופיה לצומת עד הלום, שלחו החוקרים הודעה נוספת: "היא בסובארו שלי, בי-4".

"כמה זמן לקח לכם להגיע?", שאלה הסוכנת את וורו וזהבי כשהיא יוצאת מרכבו של מכלוף. אחר כך העבירה את מטען-הדמה לשניים, שהטמינו אותו ברכב המאזדה בו הגיעו ופתחו בנסיעה מהירה לכיוון אשדוד. כשהראיות המפלילות בידי החוקרים, הפכה החקירה לגלויה ומרדף נפתח אחרי וורו וזוהר. השניים, שהבחינו בניידות המשטרה, פתחו בדהירה אך נתקלו בפקק תנועה. לאחר שהתנגשו במספר כלי רכב, הם נעצרו ומאוחר יותר נעצר גם החבר השלישי ב"כנופיה המרוקאית".

נחסכו חיים, בינתיים

וורו וזהבי הואשמו זה מכבר בקשירת קשר לביצוע פשע, החזקת נשק והובלת נשק. מכלוף הואשם בהחזקת נשק, ניסיון לסחר בנשק וקשירת קשר לביצוע פשע. כל השלושה עצורים עד תום ההליכים וצפויים לעונשי מאסר בפועל. אמנם בעקבות מעצרו של מכלוף כנראה נחסכו חיים, אל בעולם הפשע אין וואקום. שחרורו של שלום דומרני מהכלא לפני כשבועיים ושחרורו הצפוי של יריבו – בני שלמה, יצריכו עוד הרבה מטעני חבלה. גם אם מכלוף לא יהיה זה שירכיב אותם.

(עדכון ראשון 19:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully