וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברחבי העולם ציינו את יום השואה הבינלאומי באושוויץ

ברחבי העולם מציינים את יום השואה הבינלאומי, ובפרט בפולין, שם ממוקם מחנה ההשמדה הידוע לשמצה. בתכנית: טקס הנחת זרים והדלקת נרות על ידי אסירים לשעבר על "קיר המוות" וצעדה עד לאנדרטה לזכר קורבנות השואה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ברחבי העולם מציינים היום (שלישי) את יום השואה הבינלאומי. במהלך היומיים הקרובים ייערכו כמה אירועים מרכזיים לציון יום זה. ב-10:30 (שעון ישראל) התקיים במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו טקס הנחת זרים והדלקת נרות על ידי אסירים לשעבר על "קיר המוות" בבלוק 11 במחנה. ב-16:30 החל הטקס המרכזי בבירקנאו וב-18:00 משתתפי הטקס יצעדו לאורך אושוויץ-בירקנאו עד לאנדרטה לזכר קורבנות השואה שם ידליקו נרות.

האירועים בהשתתפות נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בניו יורק היו מיועדים להתקיים היום, אולם הם נדחו למחר עקב סופת השלגים המשתוללת בעיר. בשעה 19:00 (שעון ישראל) צפוי הנשיא להתקבל בבניין האו"ם על ידי מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ובהמשך ייקח חלק בתמונה קבוצתית של הדוברים במליאה הרשמית. לאחר מכן הוא יישא נאום היסטורי בעצרת האו"ם בטקס לציון יום השואה הבינלאומי.

יום השואה הבינלאומי - כותרות נוספות:
חגיגה בצל המוות: נפתרה תעלומת הברכה מאושוויץ
השמדה בשם הרפואה: התערוכה שמציגה את מעשי ד"ר מנגלה

השר סילבן שלום, העומד בראש המשלחת הישראלית לטקס באושוויץ, אמר במהלך ביקורו במחנה ההשמדה: "רק לפני זמן קצר בפריז קיבלנו הוכחה שהאנטישמיות מרימה ראשה שוב והעובדה שראשי כל העולם נמצאים כאן היא ההוכחה שהעולם לא שותק יותר. אני כאן כדי לומר היום לעולם כולו בגאון וגאווה: עם ישראל חי!".

נשיא פולין ברניסלב קומורובסקי מול "קיר המוות" במחנה השמדה אושוויץ, פולין – ינואר 2015. רויטרס
נשיא פולין ברניסלב קומורובסקי בטקס ב"קיר המוות", הבוקר/רויטרס

לרגל יום השואה הבינלאומי פרסמה הבוקר שרת החוץ של האיחוד האירופי הצהרה מיוחדת. "ביום הזיכרון הבינלאומי הזה לשואה, אני מצטרפת אל אנשים בכל רחבי העולם בהנצחת פשע שלא היה לו אח ורע בתולדות האנושות, פשע שבמסגרתו נרצחו שישה מיליון יהודים וכן מיליוני קרבנות תמימים אחרים – צוענים, אסירים פוליטיים, שבויי מלחמה, נכים והומוסקסואלים – במחנות המוות של הנאצים", מסרה פדריקה מוגריני. "יום הזיכרון הבינלאומי לשואה מקבל השנה משנה תהודה, בהיותו חל ביובל ה-70 לשחרור מחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ-בירקנאו. אל לנו לשכוח לעולם את אלה שסבלו ונספו במהלך השואה, ואל לנו לשכוח את המאבקים היומיומיים של הניצולים הנושאים עדיין בקרבם את כאב חוויותיהם הקשות אך גם את הזיכרון המהווה שיעור לדורות הבאים".

"עבורנו באירופה", הוסיפה, "טקסי הזיכרון מתנהלים היום בהקשר של התפכחות. מתקפת הטרור האחרונה על סופרמרקט כשר בפריז, שבה נרצחו ארבעה בני אדם, היא תזכורת עגומה לכך שעדיין קיימת אנטישמיות אלימה. שבעים שנה אחרי השואה, ישנן באירופה קהילות יהודיות החשות שוב מאוימות. ולכן היום, יותר מתמיד, לא מספיק לומר 'לעולם לא עוד'. עלינו לתרגם את המילים הללו לשפת המעשה. היום, יותר מתמיד, עלינו לדאוג לכך שהדורות שנולדו אחרי השואה ידעו על האירועים הנוראיים שהתרחשו על אדמת אירופה ולחנך אותם לנקוט עמדה נגד אנטישמיות ונגד כל צורה של אפליה".

מוגריני סיכמה עם ציטוט מפיו של הסופר האיטלקי הנודע פרימו לוי, מחבר הספר "הזהו אדם": "לא קל, וגם לא נעים, לחפור בתהום הרוע הזאת, ועם זאת אני סבור שהדבר חייב להיעשות, שהרי את מה שניתן היה לעולל אתמול עלולים לנסות שוב מחר, ולהכריע אותנו ואת ילדינו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האירועים לציון יום השואה הבינלאומי החלו עוד אתמול. אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת לייפציג קיימו אירועי תפילה מיוחדים לזכר הנספים ולמען שלום עולמי במרכז העיר לייפציג שבגרמניה. עצרת התפילה הגדולה התקיימה בשפה העברית, כאשר המשתתפים, יהודים ולא יהודים, קראו פרקי תהילים ונשאו תפילות. קודם לכן, נערכה בכנסיית סנט ניקולאי בלייפציג תפילה לזכר הנספים במלחמת העולם השנייה וכאלפיים איש צעדו מהכנסייה עם נרות בידיהם ברחובות המרכזיים של העיר.

גם האוניברסיטה העברית בירושלים ציינה את היום המיוחד. נשיא האוניברסיטה, פרופ' מנחם בן ששון, נפגש עם משלחת של 50 חברי אגודות ידידי האוניברסיטה באירופה, עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן שברומא. במהלך הביקור העניק ששון ספר תנ"ך לאפיפיור.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully