וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר ישראל בוושינגטון: "לנתניהו יש מחויבות מוסרית להגיע לקונגרס"

26.1.2015 / 2:30

השגריר רון דרמר, שהואשם בעקיפת הבית הלבן, אמר הלילה כי "לא הייתה כוונה להפגין חוסר כבוד כלפי הנשיא". בנאום שנשא הוא הודה לממשל אובמה על הסיוע הביטחוני והמודיעיני הנרחב לישראל

צילום: עפר מאיר, עריכה: גדי וינסטוק

אחרי הסערה הפוליטית והתקשורתית בוושינגטון, מגיעים הניסיונות להסביר ולהתנצל. שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, האיש שיזם את הגעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בקונגרס, נשא הלילה (שני) נאום באירוע של הקהילה היהודית, בו ניסה להסביר כי ביקורו של נתניהו בוושינגטון אינו נועד להביע זלזול בנשיא ברק אובמה. בנוסף, הדגיש דרמר עד כמה ישראל מעריכה את הסיוע שקיבלה מהממשל האמריקני הנוכחי בתחומי הביטחון והמודיעין.

עוד על נאום נתניהו בקונגרס:
"פוקס" נגד נתניהו: "מתעלם מהנשיא ומתגנב לקונגרס"
הבית הלבן נגד הזמנת נתניהו: "הפרה של הפרוטוקול"
נתניהו ינאם בקונגרס האמריקני שבועיים בלבד לפני הבחירות

ברק אובמה  ובנימין נתניהו. AP
לא מזלזל בנשיא. בנימין נתניהו וברק אובמה/AP

דרמר הסביר בנאומו כי "הביקור של ראש הממשלה נתניהו כאן לא נועד להפגין חוסר כבוד כלפי הנשיא אובמה. ישראל מעריכה עמוקות את התמיכה החזקה שקיבלנו מהנשיא אובמה בתחומים רבים – שיתוף הפעולה הביטחוני המוגבר, שיתוף המודיעין הגובר, התמיכה הצבאית הנדיבה, המימון לכיפת ברזל וההתנגדות ליוזמות אנטי-ישראליות בזירה הבינלאומית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר – אפריל 2014. GettyImages
"למדנו מההיסטוריה". רון דרמר/GettyImages

לדברי השגריר דרמר, המטרה האחת והיחידה של נאום נתניהו בקונגרס הינה "לדבר כל עוד אפשר לדבר, ולנסות להשפיע כל עוד אפשר להשפיע", על הסכם הגרעין בין המעצמות לבין איראן. דרמר ערך השוואה בין המצב הנוכחי לבין המצב ערב השואה ב-1938, ואמר כי "למדנו מההיסטוריה שלנו שהעולם הופך למקום מסוכן יותר עבור העם היהודי כאשר היהודים שותקים. זו הסיבה שראש הממשלה חש מחויבות מוסרית להופיע בפני הקונגרס ולדבר על איום קיומי". דרמר אף שאל במהלך נאומו אם יש ניצולי שואה בקהל וביקש מהם לקום, כדי להדגיש את הנקודה.

המאבק בתוך הסנאט נמשך

הדברים החיוביים שאמר דרמר על ממשל אובמה לא צפויים לשנות את הלך הרוח בוושינגטון, שם נחשב השגריר שמינה ראש הממשלה נתניהו ל"שגריר ישראל למפלגה הרפובליקנית". דרמר ספג ביקורת קשה על כך שיממה בלבד לפני פרסום ההודעה על נאום נתניהו בקונגרס, הוא נפגש למשך כשעתיים עם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ולא הזכיר את הנושא אפילו במילה. הביקורת נגדו הושמעה לא רק בקרב תומכי הנשיא אובמה, אלא גם בערוץ "פוקס ניוז".

ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף שר החוץ האיראני. נובמבר 2013. רויטרס
חוששים מקריסת המשא ומתן עם איראן. שרי החוץ של ארה"ב ואיראן, ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף/רויטרס

במקביל, נמשך מאחורי הקלעים המאבק בתוך הסנאט האמריקני בנושא הסנקציות על איראן. הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גראהם, שביקר לאחרונה בישראל והבטיח לנתניהו לסייע לו בנושא האיראני, אמר אתמול כי הוא מגבה לחלוטין את ההזמנה ששוגרה לראש הממשלה להופיע בפני הקונגרס. "אני לא יכול לחשוב על אדם מתאים יותר כדי להסביר על האיומים בנושא", אמר.

יחד עם זאת, גראהם אמר גם דברים שצריכים להדאיג את נתניהו, כאשר הבהיר כי הוא לא יתמוך בעת הזו בחקיקה שתסכן את השיחות עם איראן ותוביל לקריסתן. דבריו של גראהם מייצגים חשש הולך וגובר בקרב פוליטיקאים בכירים בשתי המפלגות מפני קידום חקיקה שתגרום לקריסת המשא ומתן עם איראן ובכך תוביל למלחמה. במחנה הרפובליקני יש מי שסבורים כי מדיניות כזו תסייע לדמוקרטים לשמור בידיהם את השלטון בבחירות הבאות לנשיאות ב-2016.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully