וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן נגד הזמנת נתניהו: "הפרה של הפרוטוקול"

22.1.2015 / 0:26

דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט התייחס להזמנת ראש הממשלה לנאום בפני הקונגרס בחודש הבא וטען כי מדובר ב"הפרה של הפרוטוקול הדיפלומטי הנהוג". יו"ר בית הנבחרים הזמין את נתניהו, שטרם הגיב רשמית

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר אמש (רביעי) כי הזמנת ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בפני הקונגרס האמריקני היא "הפרה של הפרוטוקל הדיפלומטי הנהוג". יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ג'ון ביינר, הזמין אתמול את נתניהו לנאום בחודש הבא בפני הקונגרס, אולם טרם התקבלה תגובה רשמית מצד נתניהו.

לדברי ארנסט, הממשל טרם שוחח עם נציגי הממשלה בישראל לגבי ביקורו האפשרי של נתניהו ב-11 בפברואר, חמישה שבועות לפני הבחירות בישראל. "על פי הפרוטוקול, מנהיג של מדינה אחת צריך ליצור קשר עם מנהיג המדינה השנייה שבה הוא עומד לבקר", אמר ארנסט לכתבים שטסו עמו ועם הנשיא ברק אובמה במטוס "אייר פורס 1". "נראה שההזמנה הזאת חורגת מהפרוטוקול הזה".

גם בישראל הביקורות לא איחרו לבוא. יו"ר מטה הבחירות של "המחנה הציוני", ח"כ איתן כבל, אמר כי "גם נתניהו קורא סקרים, וכדרכו בקודש הוא מגיב בהיסטריה ורץ לארגן לעצמו 'הזמנה' לנאום בוושינגטון. לרוע מזלו תם עידן נתניהו, ובמצבו אפילו הקונגרס האמריקני לא יוכל לעזור לו. לדבריו, "ההזמנה הזו, שכפי הנראה נעשתה ללא תיאום עם הבית הלבן, עלולה לפגוע עוד יותר ביחסים המעורערים ממילא של ביבי עם הממשל, אך לנתניהו מעולם לא הייתה בעיה להקריב את האינטרסים החיוניים של ישראל למען פוטו-אופ".

עוד בוואלה! חדשות
המתיחות בגבול הצפון: הוסר חשש לחדירת מחבלים
שוטר שהיה באוטובוס רץ לעבר המחבל, נאבק בו - ונדקר
מתנחלים בנו מבנה לא חוקי - בעל הקרקע הפלסטיני חויב בארנונה

ברק אובמה - נאום מצב האומה 20 בינואר 2015. GettyImages
נשיא ארה"ב אובמה בנאום מצב האומה, אתמול/GettyImages

כאמור, יו"ר בית הנבחרים הזמין אתמול את נתניהו לשאת דברים בפני הקונגרס הרפובליקני. "בזמן כה מאתגר, אני מבקש מראש הממשלה לדבר בפני הקונגרס על האיום החמור שמציבים האיסלאם הקיצוני ואיראן על הביטחון שלנו ועל דרך חיינו", מסר ביינר בהודעה רשמית. ההזמנה הגיעה שעות לאחר שהנשיא הבהיר בנאום מצב האומה השנתי כי הוא יטיל וטו אם הקונגרס יחליט להטיל סנקציות נוספות על טהראן.

אובמה דיבר בפני הקונגרס, לראשונה עם רוב רפובליקני, שכן בית הנבחרים והסנאט נשלטים כעת על ידי אנשי המפלגה היריבה, על האיום הנשקף לארצות הברית מצד ארגוני הטרור, בהם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). בין היתר הבהיר הנשיא כי "אני מאמין בסוג חכם יותר של מנהיגות אמריקנית".

לדבריו, "אנו מובילים היטב כשאנחנו משלבים כוח צבאי עם דיפלומטיה חזקה, כשאנחנו ממנפים את כוחנו עם בניית קואליציה, כשאנחנו לא נותנים לפחדים שלנו לעוור אותנו בפני ההזדמנויות שהמאה הנוכחית מציבה לנו. זה בדיוק מה שאנחנו עושים עכשיו – וזה מביא לשינוי, ברחבי העולם".

ביחס לאיראן, הפציר הנשיא בחברי הקונגרס שלא להטיל סנקציות נוספות על טהראן לנוכח המשא ומתן שמתנהל בין שש המעצמות לאיראן במטרה להגיע להסכם קבע, וקרא להן מוצא אחרון. "לראשונה זה עשור, עצרנו את התקדמות תכנית הגרעין", אמר. "יש לנו סיכוי להגיע להסכם שימנע איראן גרעינית, ויביא לביטחונה של אמריקה ושל בעלות בריתה, כולל ישראל". זה היה האזכור היחיד לישראל בכל הנאום, שבו לא התייחס הנשיא לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 19:26)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully