וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חששתי שאם נאחר יהיו חטופים": צל"ש ללוחם מהקרב בשג'אעיה

24.1.2015 / 14:00

לרב"ט יהודה וישליצקי הוענק צל"ש רמטכ"ל על תפקודו בתקרית הנגמ"ש המפורסמת במבצע "צוק איתן", אחרי שמפקד הטנק שלו נפצע והיה עליו להיכנס לנעליו. "לקחתי יוזמה כי אין ברירה אחרת"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא ידענו מי יורה על מי". וישליצקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

השבוע הוענק לרב-טוראי יהודה וישליצקי צל"ש רמטכ"ל כאות הערכה על תפקודו במהלך אחד הקרבות הקשים במבצע "צוק איתן". רב"ט וישליצקי, לוחם בגדוד 71 בחיל השריון, הוכשר כטען טנק ובמהלך תקרית הנגמ"ש בשכונת שג'אעיה לקח פיקוד על הטנק לאחר שמפקדו נפצע. זאת, על אף שלא הוכשר לכך. בריאיון לוואלה! חדשות סיפר רב"ט וישליצקי, תלמיד ישיבת הסדר מבית שאן, על הלילה הקשה שעל פועלו זכה לשבחים מצד מפקדיו.

עוד בנושא:
53 צל"שים לחיילי "צוק איתן"; עיטור המופת לסגן איתן
"עשיתי מה שמוטל עליי": צל"ש למ"פ שחילץ לוחמיו עם סולם ופטיש

מקבלי האותות, העיטורים והצל"שים: הרשימה המלאה

Powered by emaze

"המפקד אמר לנו שלא מדובר באימון ושאנחנו הולכים להילחם מול אחד הגדודים הכי מנוסים של החמאס", תיאר רב"ט וישליצקי את ההכנה שהעביר מפקד הפלוגה רב-סרן עופר תחורש ב-19 ביולי, זמן קצר לאחר שהחל השלב הקרקעי במבצע. "השער נפתח וחצינו את הגדר לתוך השטח הפלסטיני. פתאום התחיל הלחץ. שמענו קריאות לתחילת מתקפה ואנחנו, צוות טנק 4, הובלנו אותה ככוח אש ראשון. התחלנו לירות פגזים ופצצות מרגמה נפלו בסמוך אלינו. דקות אחדות אחרי שנכנסנו, מפקד הטנק, שהוא גם מפקד המחלקה שלי, נפגע מרסיס".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"האש הייתה גדולה מדי". הלחימה בשג'אעיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפקד המחלקה, סגן-משנה שגיא כרמלי, שהיה עם ראשו מחוץ לטנק כדי לסקור את זירת הלחימה, נפגע בצוואר מרסיס של פצמ"ר והחל לאבד דם. וישליצקי ניסה לחבוש אותו ולעצור הדימום תוך שהוא גורר אותו למסדרון האחורי של הטנק כדי להכין אותו לפינוי. "אתה בתוך הטנק, שומע פיצוצים כל הזמן. אתה לא יודע מה שלנו ומה שלהם, אבל הייתי עסוק בהכנה לפנות את המ"מ", המשיך יהודה. תוך זמן קצר מגיע למקום רופא, שהגדיר את מצבו של סג"ם כרמלי כיציב, אך מודיע שיש לפנות אותו במהירות מהטנק. המ"מ פונה לישראל תוך כדי חילופי אש כבדים בין צה"ל לחמאס, כשיהודה מחפה על צוותי הפינוי באמצעות ירי מקלעים. לאחר מכן הוא החליט לקחת פיקוד על הטנק, על אף שעל פי הנהלים אמור התותחן לרשת את התפקיד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המ"פ ניסה לכבות את האש כדי לזהות גופות, אבל היא הייתה גדולה מדי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עוד לא הגענו לעמדות שנקבעו מראש, אך היה לי ברור שיש לנו משימה ואנחנו נעמוד בה", הסביר רב"ט וישליצקי. "התחלנו לנוע לכיוון, ותוך כדי קיבלנו דיווח לא שלם ברשת הקשר על הנגמ"ש: 'הייתה היתקלות. נגמ"ש בוער. אנחנו צריכים סיוע'". המפקדים בשטח לא הצליחו לאתר את המיקום המדויק של הנגמ"ש, אולם בסופו של דבר הצליחו קציני שריון לאתר אותו, לכתר אותו ולחפות באש על מאמצי החיפוש אחרי שבעת הלוחמים שנהרגו בתקרית - בהם סמל-ראשון אורון שאול, שגופתו נמצאת בידי חמאס.

"מתבייש מעצם המחשבה להעניק לי צל"ש"

"היה לחץ באוויר. חששנו שאם לא נגיע בזמן, יהיו חטופים. לפתע אני רואה מולי נגמ"ש עולה באש. ביקשו מאתנו לאבטח את המקום ולחפות על טיהור המבנים מסביב כדי שלא יגיעו מחבלים. בזמן הזה מפקד הפלוגה שלנו ניסה לכבות את האש ולנסות לזהות גופות, אבל האש הייתה גדולה מדי".

עם אור ראשון הגיע קצין מהחיל ולקח את הפיקוד על הטנק. רב"ט וישליצקי חזר למקומו הטבעי כטען, אך מפקדיו ראו במעשיו דוגמה למופת ואומץ לב והמליצו להעניק לו עיטור. בתום עבודת ועדת הצל"שים, החליט רב-אלוף בני גנץ להעניק לו את צל"ש הרמטכ"ל על הלילה שבו פיקד על חבריו לצוות הטנק.

"אני מתבייש מעצם המחשבה להעניק לי צל"ש", אומר היום רב"ט וישליצקי. "עשיתי את מה שמצופה מכל שריונר - לקחת יוזמה, כי אין דרך אחרת. יש מכונה ומישהו צריך להפעיל אותה. היינו טנק בודד וההחלטה לפקד על הטנק באה באופן טבעי. אני שמח שחושבים שתרמתי להתקפה הזו. בסופו של דבר אני ניסיתי לעשות את הטוב ביותר כי ידעתי שאם לא אעשה את זה אולי כולנו נמות". בתום המבצע פנו אל יהודה מפקדי חטיבה 188, שאליה השתייך, וביקשו ממנו להתחיל קורס קצינים כי "צה"ל זקוק למפקדים מהסוג שלו", אך הוא סירב בנימוס והחליט להמשיך בלימודים בישיבה.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully