וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ישפיע מלך סעודיה החדש על המזרח התיכון?

אבי יששכרוף, אמיר תיבון וסוכנויות הידיעות

23.1.2015 / 12:27

סלמאן בן עבד אל-עזיז, שהוכתר הלילה בעקבות מות אחיו עבדאללה, נהיה מושל בגיל 20 וכיהן כשר וכראש הממשלה. עם כניסתו לתפקיד לא צפוי שינוי ביחסים עם ישראל או בקו התקיף נגד דאעש

יורש העצר הסעודי הנסיך סלמאן במהלך הנאום השנתי לאומה, 06 בינואר 2015. AP
מתנגד לשינויים "מהירים מדי". סלמאן/AP

סלמאן בן עבד אל-עזיז בן ה-79, לשעבר יורש העצר הסעודי, הוכתר הלילה (שישי) כמלך ערב הסעודית החדש, לאחר שאחיו למחצה, המלך עבדאללה, מת מסיבוכים של דלקת ריאות שבגינה אושפז בבית החולים לפני כחודש. סלמאן, המשמש בשנים האחרונות ראש הממשלה ושר ההגנה של הממלכה, קיבל את השלטון באופן רשמי רק הלילה מעבדאללה, אך בפועל הוא זה שמנהל את ענייני המדינה בשנים האחרונות בשל ההידרדרות במצבו הרפואי של אחיו. עם המלכתו הוכרז אחיו למחצה מוקרין בן ה-69 כיורש העצר החדש.

המלך החדש הוא מוותיקי ההנהגה בסעודיה, כאחד מ-37 בניו של אבן סעוד, מייסד הממלכה, ובכיר בבית סעוד – בית המלוכה השולט במדינה. סלמאן נחשב גם לדיפלומט מחונן, שבמשך השנים נודע כאדם היודע לפשר וליישב סכסוכים במשפחה המפולגת, תפקיד שאליו החל להתאמן כשמונה לפני כ-50 שנה, בגיל 20 בלבד, למושל של הבירה ריאד.

במהלך תקופת כהונתו כמושל, שינתה הבירה את פניה והפכה מעיירת מדבר מבודדת לעיר צפופה ומלאה בגורדי שחקים, באוניברסיטאות וברשתות מזון מהיר מערביות. התפקיד הביא להיותו גורם ידוע גם בקרב הקהילה הבינלאומית, שכן הוא אירח לא אחת אישי ציבור בכירים ומשלחות בינלאומיות וכן סייע בתיווך השקעות זרות בעירו. סלמאן ידוע גם כמי שמנהל קשרים נרחבים עם בני השבטים במדינה והשפעתו בממלכה רק גדלה בזכות רשת של עסקים משפחתיים, ובהם העיתון הערבי "א-שארק אל-אווסט".

עוד בוואלה! חדשות:
שני רוכבי אופנוע נהרגו לאחר שהתנגשו בעמוד תאורה בתל אביב
היסטוריה במגזר: הרשימות הערביות ירוצו יחד בבחירות
אישום: מסעדן מתל אביב ייבא 1.4 ק"ג ג'ראס הודי למטרות סחר

עבדאללה מלך סעודיה – ג'דה, ערב הסעודית, יוני 2014. AP
מת מסיבוכים של דלקת ריאות. עבדאללה/AP

בהקשר של ישראל, המלך החדש צפוי להמשיך את הקו שאפיין את ערב הסעודית בשנתיים האחרונות – ההבנה שישראל היא חלק חשוב במלחמה נגד הציר הסוני הרדיקלי ונגד הציר השיעי. מדי פעם בפעם מדווח על מפגשים חשאיים של בכירים ישראלים עם בכירים בערב הסעודית ובמפרץ, וניתן לשער שהמלך סלמאן ימשיך בקו הזה ואולי אפילו מעבר לכך.

אחד הביטויים הפומביים לקשר בין ישראל לערב הסעודית הוא "יוזמת השלום הערבית", שהציג המלך עבדאללה ב-2002 ושבמסגרתה הציעו כל מדינות ערב לייסד יחסי שלום מלאים עם ישראל לאחר הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 67'. על פי פרסומים זרים, רוב העיסוק ביוזמה זו מתנהל הרחק מאור הזרקורים, בפגישות בין גורמי מודיעין משתי המדינות. כמו כן, האיום המשותף שמציבה תכנית הגרעין האיראנית הוביל בעשור האחרון להתקרבות שקטה בין המדינות. גם בהקשר זה בישראל מעריכים שהמלך החדש ימשיך באותו קו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא ארה"ב ברק אובמה מבקר בסעודיה. AP
לארה"ב אין מה לדאוג. המלך עבדאללה ואובמה במהלך ביקורו בערב הסעודית ב-2009/AP

באופן כללי, על פי כל ההערכות, המלך סלמאן אינו צפוי לשנות באופן דרמטי את מדיניות החוץ והביטחון של הממלכה הסעודית. גם כך הוא היה אחד ממקבלי ההחלטות המרכזיים בסעודיה מאז מונה ליורש ב-2012. הוא נפגש עם מנהיגי מדינות ערב המרכזיים כמו נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי והוא מעורב בעיצוב המחנה הסוני המתון במזרח התיכון. יחד עם א-סיסי במצרים, עבדאללה בירדן ואפילו אבו מאזן הפלסטיני, ינסה סלמאן לחסום את ההתקדמות של הציר הסוני הרדיקלי מצד אחד – המדינה האיסלאמית" (דאעש) ואל-קאעדה – ואת הציר השיעי מהצד שני.

גם לארצות הברית ככל הנראה אין מה לדאוג באשר להמשך הקשרים ההדוקים בין המדינות עם הכתרת המלך החדש. הנשיא ברק אובמה היה הלילה המנהיג הראשון ששלח תנחומים למשפחת המלוכה על מותו של עבדאללה ושיבח את קשרי הידידות החמים ואת שיתוף הפעולה בין המדינות.

"אם נהיה דמוקרטיה - יהיה כאוס"

בכל הנוגע לרפורמות במדינה, בעוד עבדאללה, קודמו, נודע במהלכיו השונים שמטרתם לפתח את המדינה בתחום החינוך וזכויות הנשים, סלמאן מסתמן כמי שמתנגד לשינויים "מהירים מדי". ב-2007 אמר סלמאן כי שינויים בתחומים חברתיים ותרבותיים דורשים רגישות רבה, אחרת הם עלולים לגרור התנגדות של כמה מהשבטים החזקים במדינה ולערער את יציבותה. שלוש שנים לאחר מכן, בריאיון לעיתונאית אמריקנית, יצא סלמאן נגד דמוקרטיזציה של המדינה. "אי אפשר שתהיה לנו דמוקרטיה בסעודיה. אם תהיה לנו, כל שבט יהיה מפלגה ואז נהיה כמו עיראק, ויהיה כאוס", ציטטה העיתונאית את דבריו. סלמאן הסביר כי בניגוד לאמריקנים, המאוחדים סביב הרעיון הדמוקרטי, הסעודים מאוחדים סביב משפחת המלוכה.

בתפקידו החדש ייאלץ המלך סלמאן להתמודד גם עם מחירי הנפט הצונחים, לא מעט בשל אשפוזו הממושך של אחיו המנוח. ערב הסעודית עומדת בראש הארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק) והיא מתעקשת לשמור על תפוקת הנפט היומית, על אף הירידה התלולה בתמורה עבור יצוא החביות. בתחילת החודש ירד מחיר חבית נפט אל מתחת ל-50 דולרים, ומאז לא התאושש.

אילוסטרציה. ShutterStock
סלמאן ייאלץ להתמודד עם מחירי הנפט הצונחים/ShutterStock

סלמאן נישא שלוש פעמים ונולדו לו בת ועשרה בנים, מהם שניים מתו. הידוע ביותר מבין בניו הוא הנסיך סולטאן, שהצטרף ב-1985 למשלחת אמריקנית במעבורת החלל "דיסקברי" והיה למעשה הסעודי הראשון שהגיע לחלל. כיום הוא מכהן כראש הוועדה לתיירות ועתיקות של ערב הסעודית.

על פי דיווחים, גם סלמאן אינו בקו הבריאות, וסובל בשנים האחרונות ממחלת האלצהיימר, הגורמת לו לשיטיון (דמנציה). דיווחים אלה הוכחשו בתוקף בערב הסעודית. נוסף על כך, בשנת 2011 סבל המלך סלמאן משבץ, שהשפיע מאז על יכולתו להשתמש בזרועו השמאלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully